Allt om skrapning!!
Jag har varit med om en skrapning för några år sedan en väldigt obehaglig upplevelse på grund av läkarnas misstag.
Jag var 16 och det var konstaterat att jag var gravid och att en abort skulle göras vi skulle ta reda på via VUL vilken vecka jag var i (Kom inte i går vilken vecka jag va i) Men det bestämdes att jag skulle göra en skrapning (Under det här vul.et sa gyn "man kan ju inte se om det är en pojke lr flicka" och hon visste att jag skulle göra abort)
En tid bokades för skrapning jag fick två tabletter jag skulle förra upp i slidan kvällen innan skrapningen för att det skulle bli lättare för dom att komma in och av dom kunde jag blöda LITE. Jag sov hos med min mamma den natten och skrek av smärta för att jag hade så ont i magen for upp och ner i sängen, lyckades somna till slut när jag vakna på morgonen var hela sängen full med blod (Min mamma hade åkt till jobbet o skulle komma hem till tolv o följa med mig sjukhuset) Jag gick upp på toaletten och när jag satt där kommer barnet/fostret ut i toaletten och hängde i navelsträngen en stund innan det försvann och man såg tycligt att det var en liten människa jag blev så chokad att jag ropa på pappa och bad om något att dricka och att han måste ringa mamma jag sa "det har kommit ut toaletten"
Mina föräldrar skjusa mig till sjukhuset illfart fick skulle göra en gyn då kom en man och sa att det var han som skulle göra undersökningen (först villle jag inte just efters som det avr EN man) Men mamma övertala mig när jag väl kom in så stog det 2 män till där inne som var praktikanter och gynkologen (som vet vad som har hänt frågar "är det ok om dom är med och tittar?") Jag minns inte vad jag svara men att en av männen + riktiga gynkologen var kvar och gybkologen klämde och kännde och fråga sen "får han oxå känna" .. jag va så chokad så jag visste inte vad skulle säga.. dom kom i af fram till att jag skulle få några piller jag skulle äta i en vecka för att få ut resterna som var kvar i livmodern., sen fick jag åka hem..
2-3 veckor senare var jag i stallet och red då kännde jag klumpar som kom (känndes som stora blod klumpar som kan komma när man får mens) Jag tänker oj måste gå in stallet jag har ju ingen binda på mig och redan då har jag blött igenom ridbyxorna .. ställer in hästen .. ringer min pappa och säger att han måste hämta mig jag sätter mig på en trä bänk eftersom jag blev yr när jag reste mig upp var den full me blod lika så mina skor och byxben .. vi åkte hem jag satte på min binder och bytte byxer ett antal gånger under dom här timarna pappa fr¨gar "ska vi inte åka till sjukhuset" jag säger "nej det skulle ju komma ut rester" men till slut svimmar jag i trappen hemma så då ringer min pappa ambulansen och min mamma .. vi åker in till sjukhuset
Väl på sjukhsuert får jag lägga mig i en gynstol och dom skrapar ur stora blodklumpar ur mig (var blod överallt!) När jag ligger i stolen som kastar inte sköterska upp dörren som kommer utifrån väntrummet så alla får se mig ligga där (ju då bryr jag min inte så mkt) men hör läkaren fräsa åt henne att man inte bara kastar upp dörren sådär. Dom kommer fram till att jag måste göra en skrapning jag får panik och skriker att det vill jag absolut inte var livrädd då fick jag massa lungnande .. oprationen gick bra .. fick ett par påsar blod och fick ligga på sjukhuset två dagar efteråt ..
var en väldigt hemskt upplevelse men den sluta väl och jag annatr att skrapningar INTE brukar gå till så..¨
Anledningen till att det här hände var att gynklogen inte sett att det satt fast ´"saker" i livmordern jag kunna dött av blodsbrist den dagen om det hade viljat sig illa.