• Anonym

ångrar min graviditet, gläds inte alls

jag är i vecka 13. och jag vill inte längre. är livrädd för känslan att det finns ingen återvändo. och så får jag dåligt samvete, hur kan jag tänka så, känner mig elak mot barnet i magen.
    har ju längtat efter barn länge men nu är all motivation och glädje borta.

önskar jag kunde vara sådär som alla andra gravida ser ut: leende, lyckliga, njutande...

ingen speciell anledning. vill bara inte. är så rädd att mina tankar ska "straffa" mig och orsaka missfall (ungefär som nu får jag vad jag önskar). men då kommer jag ångra mig iaf, det vet jag.

är så kluven. men det känns som att det är bara jag som inte är sådär lycklig som alla andra.

• Svar på tråden ångrar min graviditet, gläds inte alls
  • Anonym

Tror du är nervös bara!!! Det komemr bli bra!!

• MonicaH

Har du funderat på abort???
    Att skapa ett missfall är ingen bra ide.
    Det är normala känslor du har.
    Man är ju rädd.
    Hela livet kommer ju att förändras.
    Det ärju en ny människa som växer iuti dig.
    Kan du prata med någon++

• Omorfia

Jag tror inte att du är speciellt ensam om att känna som du gör. Jag pendlar mellan glädje och ångest, känslan av att det inte finns någon återvändo och att "allt" nu är över på något sätt. Men jag försöker att inte tänka så mycket på det för det kommer att bli bra tillslut ändå!

• MonicaH

hormoner gör mkt de med

• Namnam

Att bli mamma är nog det största som kan hända en och självklart kan det kännas läskigt och man undrar vad med gett sig in på.

Tror att alla har liknande tankar under graviditeten, jad hade det.
    Var inte orolig allt kommer bli bra

• wellpapp

jag tror at väldigt många får ångest emellanåt, men om du är rädd att du ska göra något som du kommer ångra (för det kommer du säkerligen), hör av dig till mvc och be att få prata med en kurator...

det kan vara bra med avlastning av alla oroskänslor och ångest.

jag tror det kommer bli bra, men ha inte dåligt samvete!
    du har itne gjrot nåt dumt, du är i ångest jsut nu bara...

• Chaplin

Jag tror det är en ganska vanlig känsla, det där att det liksom inte finns någon återvändo. Under båda mina graviditeter så har det dröjt till ca v 25 innan jag fått lite mer av lyckokänslor, men jag hade ändå overklighetskänslor av att vara gravid.
    Jag kände aldrig den totala lyckan, men det gör jag verkligen av mina barn när de väl finns på utsidan!

Det är så mycket hormoner i kroppen som kan ställa till känslorna och alla fungerar så olika. Jag tror aldrig du kommer att ångra ditt barn när du väl har det framför dig!

• Anonym

ja fy sjutton.. nervös är bara lilltån. jag är ta mig fan livrädd...

men är det normalt att känna "jag vill inte"?

• MonicaH

ts normalt. du är inte ensam. Vill du ha barnet??
    Är de något annat du har ångest för?

• zaaga

Vet du, om det var så att du verkligen ville ha barn innan du blev gravid och att du längtade så är det bara att vänta lite...

Väldigt, väldigt många av alla gravida får såna där tankar. ja, jag vet att man blir rädd för sig själv eller totalt deprimerad. Men det är inte direkt ovanligt. Hormonerna kan ställa till de konstigaste saker ibland..
    Men jag tror ändå att det är viktigt att du pratar med någon om det här, kanske har det hänt något i ditt liv som gör att du tappat "orken"?
    Det lättaste är kanske att prata med din BM, hon kommer inte att tycka du är knäpp i huvudet. Tvärtom alldeles normal. Men det hjälper dig att få prata om det..

/Zaaga, blivande fyrabarns mor.

Svar på tråden ångrar min graviditet, gläds inte alls