• Anonym

Aggressiv vid depression?

Jag undrar ni som har har/har haft en depression kände ni att ni blev aggressiva?

Jag har fått diagnosen utmattningsdepression och jag känner att jag har inget tålamod och när jag tappar humöret blir jag aggressiv på en gång inte så att jag slår mina barn, men kastar saker slår i väggar osv. Måste avreagera mig på nåt, skulle aldrig röra barnen, men det e skrämmande å känna den känslan att jag måste slå på nåt för att inte göra dem illa. Mår så dåligt över det här vet inte vad jag ska göra....

• Svar på tråden Aggressiv vid depression?
  • THR1972

Visst kan aggressioner höra till en depression.
    Jag hade extremt dåligt tålamod innan jag började medecinering mot min depression, minsta lilla "uppretning" sög jag åt mig som en svamp......märkte stor skillnad på humöret efter påbörjad medecinering. I dag reagerar jag inte om barn säger emot, är högljudda etc...men då brast det ofta.

• Anonym

Vad gör man då? Jag har inte fått nån medicin än, läkaren ville vänta eftersom allt kan bli mkt värre i början sa han...

• Anonym

Bara jag som känner såhär?

• izzi

Gå och träna - det är jättebra, man kan "ta ut sig" ordentligt och göra av med en del adrenalin. Hjälper för mig när jag är på dåligt humör, känner mig sur och arg.

• Tös

Du är inte ensam.
    Jag blir skitarg! O fort går det! Det är alltid något som åker i väggen eller en dörr som far igen.

• linavina

Jag har rätt mycket problem med aggression när jag har mina skov. Blir rent utsagt vansinnig! Känns som att någonting inuti ska explodera..
    Märker faktiskt ingen skillnad oavsett om jag äter medicin eller inte.

Visst blir det ofta sämre innan det blir bättre av antidepressiva. Men jag ser ingen anledning att vänta för det. Se till att din omgivning vet om att du ska påbörja en antidepressiv behandling, berätta om upptrappningsbiverkningarna för just den medicinen du kommer att få utskriven.. Jag vann mycket på att min omgivning var medveten om att det skulle bli tuffare i början. Var sängliggande i fyra veckor innan det äntligen vände.

• Tös

Oavsett om du väljer o käka eller inte så är det alltid bra o berätta för omgivningen så mkt som du tycker passar o så mkt som du orkar.

• Anonym

Tack för alla svar...känns skönt å veta att man inte e ensam, känner precis som du linavina att det känns som om nåt ska explodera, vet inte vart man ska ta vägen riktigt...

Jag är sjukskriven nu 2 veckor först (har en vecka kvar), läkaren ville vänta de här 2 veckorna å se om jag ska få antidepressiva då...men han kommer inte å sjukskriva mig mer än 4 veckor sa han för att jag ska komma ut i arbetslivet så fort som möjligt igen....

• linavina

Ja, det är en grymt jobbig känsla. Jag har alltid varit så lugn och stabil.
    Och nu vänder jag så snabbt ibland att jag blir rädd för mig själv!

Tycker att det är klokt av din läkare att inte sjukskriva dig för länge.
    Det är dubbla känslor det där..

Jag var sjukskriven i fyra veckor i början av sommaren, sedan har jag jobbat 50 procent.
    Inser dock nu att det varit bättre (åtminstone för min arbetsgivare) om jag gått som resurs eller så, eftersom jag vaknat vissa dagar och inte tagit mig till jobbet. Man blir opålitlig som anställd.. Rent jobbmässigt har denna sommar varit en ren flopp!
    Men jag är glad för att jag jobbat ändå. Annars är det lätt att man stänger in sig och fokuserar alldeles för mycket på dåliga saker..
    Jag har behövt det sociala med arbetskamrater, stimulans med mina vårdtagare och sen är ju lönen en morot!
    Man blir ju inte direkt miljonär på att vara sjukskriven... : /

Hoppas det går bra för dig!

• Tös
    Anonym skrev 2007-08-15 11:25:45 följande:
    Jag är sjukskriven nu 2 veckor först (har en vecka kvar), läkaren ville vänta de här 2 veckorna å se om jag ska få antidepressiva då...men han kommer inte å sjukskriva mig mer än 4 veckor sa han för att jag ska komma ut i arbetslivet så fort som möjligt igen....
    Har han gjort någon utredning på dig? Vet han vad som är felet i kroppen?

Känns det för dåligt med bara 4 veckor så byt läkare. Drabbas du av en depp, en djup sådan så räcker inte 4 veckor.
Svar på tråden Aggressiv vid depression?