• suz75

Move and walk-tråden!

Hej hej där.. nu är vi hemkomna från Göteborg. Måste ju säga att det var superbra på bedömningen idag. Vi har kommit med i en grupp från den 19 november till 14 december, ska vi träna. Plus att vi ska gå på två konsultationer i september och oktober.

Visst får man inspiration när man har varit på M&W. Mycket som är positivt när man går därifrån. En av conduktörerna sa att barn med spasticitet ofta går på tår och det är svårt att få ner hela fotsulan. Vad gör då Jolina jo hon sätter ner hela fötter med fotsulan Även är händerna knutna på barn med spasticitet. Men icke Jolinas, trots spasticitet..Hon fick henne till att sparka boll också Jolina var svårbedömd, hon kunde inte säga vad för diagnos hon kunde ha på rak arm utan det kommer visa sig så småning om. Mycket var dock positivt

• suz75

Det kommer bli så att vi tar ut tillfällig föräldrarpenning när vi är där under de fyra veckorna

• suz75

Funderar på att ta med Jolinas resurs till M&W då kommunen betalar för henne. MEn frågan är då, är det lämpligt? Jolina har precis fått sin resurs och lärt känna henne då två veckor bara..vad skulle ni gjort?
  • suz75

Här går tråden trögt..har alla fått beviljad träning?

Vi fick hem det i förra veckan

• suz75

så underbart Ulrica vi har försökt få intyg för FK men ej lyckats vår läkare skriver inte ut.. det är ju för Jolinas bästa inte för oss.. grr Irriterande

• suz75

Uhm.. det är inte gratis första gången, hörde mig för. Antingen är det landstinget som betalar om de har avtal så klart eller så får man bekosta det själv. Så är det i Göteborg i varje fall!

• suz75

Idag har vi varit på M&W och tränat..Trodde aldrig mina ögon när jag såg Jolina gå på hårt golv, idag går hon bara på mjuka golv el föremål..Så roligt!

Konduktörerna är ju så duktiga..Ska bli kul att få hem ett träningsprogram

• suz75

Jozze du får ringa och fråga Ingrid på M&W..

• suz75

Intressant för Julia hon är så duktig redan så när ni slutat träna kommer Julia säkert gå tror jag.

Vi har fått vårt schema igår när vi ska börja träna.

• suz75

Ulrica och Sara Vi har fått tid att träna 14-16. Vi är i samma grupp, vi ska träna tillsammans.

Enligt FK i Borås så måste man ha ett läkarintyg för att ta ut TFP under M&Wtiden. Detta har jag kämpat med att få, vilket vi inte får. Har dock fått enbart ett intyg på Jolinas diagnos och att det är ok att träna. Sedan om FK bedömmer intyget som ok för TFP vet jag inte. Det återstår att se, annars får man söka fonder.

Vår sjukgymnast och Jolinas specialpedagog kommer att komma en dag på studiebesök när vi tränar. Det är underbart att de fått upp ögonen för hur vi vill ha det med Jolinas träning. Har kämpat nog tycker jag med hab för att få dem att inse hur viktigt vi tycker det är att träna Jolina. ÄNTLIGEN! trots att de kanske inte tycker om mig som person, då jag har rört till det i deras papper och synen på vad som är viktigt och hur viktigt det är för oss föräldrar och Jolina.

Skönt att slippa behöva tjata..

Vi ska få besök av av ABT och logopeden nästa vecka, då hjälpmedlen inte funkar för Jolina samt så ska det finnas något nytt hos logopeden som kan göra bedömningar på matsituation och munmotorik sa de. Vi får väl se vad detta kan vara, återkommer om det om någon är intresserad.

Nu ska jag till jobbet

• suz75

Jo glömde en sak: Ang träningen, vi kommer ha en tjej som heter Silvia som konduktör på M&Wträningen, vi har haft henne 2 ggr på konsultationerna och hon är superduktig. Enligt henne kommer träningen vara 45 min per gång beroende på hur våra barn klarar det. Lite pauser med fika och mat. Barnen kommer att träna på hur man äter, sitta, stå gå, social samspel.

• suz75

Ja precis som du säger Jozze det är hårdträning som gäller inget fusk. Så va det när vi var och tränade med Jolina vid två tillfällen.

• suz75

Tur att vi har energidrinkarna då Jozze hehe

Ska bli kul att få koma till de nya lokalerna när vi ska börja träna

Jozze hur har ni gjort med TFP? Söker ni under tiden dagarna går eller tar ni allt på en gång?

/Suzanna

• suz75

Ohh Jozze så kul ..Duktig tjej..

Svar på tråden Move and walk-tråden!