• Micke Geting

Hur gör man smörgåstårta?

Hej.

Ska ha lite gäster hemma på lördag och tänkte göra smörgåstårta, men har inte en aning om hur man gör.
    Skulle däremot vilja veta, så kan någon berätta så tacksam är jag.

Ingen speciellt avancerad, då jag aldrig gjort det.
    Ska räcka till 8-10 personer ungefär.

• Svar på tråden Hur gör man smörgåstårta?
  • Agni

Googla smörgåstårta och du får fram massor med recept..bara att välja och vraka

Lovas mamma
  • Barba Söt

Jag brukar köra med vanligt rostbröd...ta bort kanterna...smöra...

Första lagret gräddpastej med lite mjölk/grädde för att smidigt kunna bredas ut, upplandad med hackad färsk gurka.

Lager 2 Mimosa sallad

Lager 3 Skagenröra

Bröd mellan lagrena och högst upp. Klä in den med mjukost och garnera med räkor, ägg, skinka, ost, lite grönt, physalis, citron, kaviar, majonäss mm...

Detta är den jag gillar mest, dyrare eftersom man köper det mesta men man kan byta ut fyllningarna till annat...

• Barba Söt

Tips...gör tårtan dagen innan och vänta med att garnera serveringsdagen...då blir den saftigare utan att se sunkig ut...!

• Micke Geting

Visst kan jag googla, men hur ska jag veta vilken av alla dom 100 träffar jag får som är enkel att göra för en nybörjar? ;)

• Barba Söt

Smörgåstårta är inte så svårt, bara man inte snåla med fyllningarna så att det blir torrt...åh vad jag blir hungrig...!

• babsan

Jag gör alltid tårtan dagen innan så att smakerna hinner dra in sig i brödet.
    Fyllning: Blanda 3-4 dl vispad grädde med ngr dl majonär. Blanda i tonfisk, röd lök el purjo, kaviar, salt och peppar.
    Jag anväder alltid polarbröd, jag brukar ha ca 1,5 paket bröd. Jag vecklar ut brödet så att det blir en rund tårta.
    Som garnering brukar jag ha räkor, ägg, gurka,tomat, ost och skinka.
    Lycka till

• anthea

hej, ta julia-eller hönökaka så de blir en rund tårta. Jag använder inte smör utan räk eller kräftost på botten. Fyll med skivade kokta ägg,lax, kräftstjärtat,räkor osv. Jag brukar bara ha skaldjur,tycker det blir bäst.Jag har köpt lite finare skaldjursröra i fiskbilen för att ha på toppen. Sparris,citronskivor och lax (i rullar) som garnering blir jättefint. Hyvla gurka och "klistra" fast på sidorna så ser det riktigt proffsigt ut.
    ...och ,ja gör den dagen innan och garnera innan du serverar.

• Micke Geting

Finns det inget ställe man ka se "steg för steg"?
    kanske med bilder och tydliga instruktoner? =)

Svar på tråden Hur gör man smörgåstårta?