• Micke Geting

Hur gör man smörgåstårta?

Hej.

Ska ha lite gäster hemma på lördag och tänkte göra smörgåstårta, men har inte en aning om hur man gör.
    Skulle däremot vilja veta, så kan någon berätta så tacksam är jag.

Ingen speciellt avancerad, då jag aldrig gjort det.
    Ska räcka till 8-10 personer ungefär.

• Svar på tråden Hur gör man smörgåstårta?
  • JMI

Jag brukar göra en variant som är enkel, har dock inte de exakta måtten i huvudet tyvärr...
    Lägger polarbröd och varav dom med fyllning bestånde av rårivna morötter, bostongurka och creme fraiche samt lite salt och svartpeppar. Jag brukar garnera med ex. vindruvor, coctailtomater, äggskivor, citronskivor, lite dillkvistar samt gurkskivor runt om på kanten.

Hoppas jag kom ihåg rätt..

• magnolia1972

titta på länken

home.swipnet.se/~w-37418/mat.html

klicka på länken "bilder på hur en tårta blir till" i kolumnen till vänster

• Micke Geting

Amita: Den verkar vara något för mig, ska nog testa den.
    Fast möjligtvis tar jag bort något och ersätter med något annat.

• Micke Geting

magnolia: Den länken var också bra. Fanns nybörjartårta där. ;)

• Barba Söt

Jag tror att du gör det svårare än vad det är....liksom bröd, bred fyllning, bröd, bred, fyllning, bröd, bred fyllning, bröd...smeta in med exempelvis mjukost och häv på sånt som är gott...sedan om man kan göra det snyggt är ju trevligt, men för det krävs det talang...jag själv brukar bara lägga ägg och räkor i diagonala ränder...är inte så konstnärlig, men det brukar se hyfsat ut...

• Amita

Micke Geting skrev 2007-08-14 20:25:36 följande:

Amita: Den verkar vara något för mig, ska nog testa den.Fast möjligtvis tar jag bort något och ersätter med något annat.
    Ja, man kan ju ta bort och lägga till och inte behöver man heller göra tex rosor som garnering utan man garnerar så man själv tycker det ser fint ut. Lycka till!
  • Micke Geting

Jag fattade först inte hur man skulle ha halvmånsbröd, men nu insåg jag att det skulle bli en rund tårta.
    Annars får man väl försöka hitta sådant där bröd man gör låndgångar med, men finns det i vanliga affärer?

• Micke Geting

Sedan är jag fortfarande osäker på vilka röror/blandningar man kan blanda med varandra i samma tårta.

Kanske gör jag 2 olika, med hönökaka. Allstå två runda, men kanske blir för mycket för typ 8 pers.

• Amita

Den du fick recept på av mig är för ca 10 pers, sedan beror det ju på hur mycket alla äter förstås...

• Ylwis
    Hej!! jag gör ofta smlrgåstårtor och  ofta beställningstårta. länkar till fyllningarna jag använder :  www.familjeliv.se/Forum-5-72/m23612959.html

läste tidigare inlägg om att smöra brödet. GÖR INTE  DET. har en  vän som gör det och det är SKIT ÄCKLIGT!. Tips är att ta vanlig franska och ta bort kanterna. fyll tårtan  dagen  innan så den  får gotta till sig och dekorera tårtan  samma dag med ett tema du vill ha ex ost & skina eller skaldjur.

har ngn  bild i galleriet tror jag på smörgåstårta.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

klart du kan det till den använde jag faktiskt polarkaka sånna halvmånar jag satte ihop. sen så fyller du bara och låter stå över natten. nästa dag så blandar jag ihop skinkost och grädde och brerpå tar sallad och lägger runt och sen så lägger jag på ägg,räkor,citronmajonäs,dill m.m

Mamma till Alvyn 051015
  • Micke Geting

Tack för alla tips. Hoppas jag grejar detta, men det ska nog gå.

Svar på tråden Hur gör man smörgåstårta?