• NovaUnique

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)

Här kommer så tråd nummer tre för oss svenskar i Tyskland!

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)
  • MamaMari

KaBi: Schmeltzflocken är bättre för barnet eftersom dom kan tillgodogöra sig alla vitaminer och mineralier bättre. Havregryn kan visst inte små barn smälta och därför inte tillgodogöra sig dessa vitaminer och mineralier.

• KaBi

Hejsan!
    Maste bara kommentera det där med nianet lite. Jag är nämligen fullständigt allergisk mot det och blir lite bedrövad när jag märker att en del av mina svenska medsystrar här har "bytt sida"

Först och främst värjer jag mig mot tanken att respekten (och artigheten) sitter i ett litet ord som du eller ni! Jag respekterar väl inte nagon mer för att jag niar personen i fraga?! Och OM man nu säger att det innebär att man "respekterar" nagon mer om man niar dom sa borde man ju nia bade familj och vänner vilket man ju inte gör. Alltsa är det dock ett sorts avstandstagande - kanske ett respektfullt sadant, men lik förbaskat ett "kontgjort" avstand som ingen behöver. Dessutom gör det livet sa oerhört mycket mer komplicerat. Vem har inte upplevt att man knappt vagar tilltala nagon för man inte vet (eller inte kommer ihag) om man ska nia eller dua? Och det gäller INTE bara utlänningar som oss. Och det skapar en massa konstiga situationer, har flera ganger varit med om att dua min chef av olika anledninger med följden att restan av kollegona har tittat konstigt pa mig (fattade inte varför i början - var bara glad att hefen ville dua ).

Facit: jag tycker det är helt uppat väggarna att dela upp människor i ni-personer och du -personer och jag hävdar med bestämdhet att man kan vara minst lika artig och respektfull med du som med ni!

Sen maste jag ju tillägga att eftersom man har det systemet här sa vill jag gärna bli tilltalad korrekt när jag är här. Och visst upplever jag ocksa att vissa överskrider gränserna när de vill dua (som en professor nagon skrev om tidigare eller ett par av mina fd. chefer) eftersom det i det här landet blir fel. Grejen är att om man tilltalar alla likadant sa finns det inga sa tydliga gränser att överskrida och livet tillsammans blir lite enklare och mer avslappnat. Tycker jag!

• MamaMari

Jag har inte helt bytt sida faktiskt . Det skulle faktiskt vara praktiskt om man inte behövde tänka efter när man talar med folk. Man får bara vänja sig vid situationen och vänta ut det. För Ni kommer också att försvinna en dag i Tyskland med tror jag.

• Anme

Kabi angående maten - vi gav K. lagad mat mitt på dagen och sen fick han gröt på kvällen (från morgon till kväll åt han alltså Milupa Folgemilch, fruktgröt, lagad mat, "mjölkgröt" (som vi blandade med ersättningen som mjölkbas), Milupa Folgemilch). Ganska snart brukade vi ge honom lite macka också mellan efermiddagens mjölkgröt och kvällens flaska). Ersättningen innehaller mer järn än vanlig komjölk, så jag tror inte att det är någon risk att de får för lite järn. Här är det ju ganska vanligt att folk bara äter lagad mat en gång om dagen och de verkar inte vara undernärda för det. Man kan ju ha leverpastej på mackan

NovaUnique - Kan det vara Gråbo kanske? Och jag hoppas att ni hittar ett trevligare dagis. Ofta är de för de minsta barnen inhysta i vanliga lägenheter vilket gör lokalerna mer eller mindre lämpliga...

• katinka1

Hej allihopa! Vilka interssanta inlägg det varit under tiden jag inte varit här! Det här om niandet och duandet håller jag med er som ser det som respekt. Dessutom får jag erkänna att även om jag för mitt liv inte kunde förstå det för 8 år sen (när jag flyttade till Tyskland) att det är enklare att säga "Sie a-loch" än "du A-loch" så tycker jag det nu och är tacksam för att jag inte behöver dua alla prakikanter och Azubis på jobbet. I och med det stannar dessa 18-åringar nere på jorden och lyssnar mer på när det gäller. Det betyder inte att jag inte kan skämta med dem som jag inte är du med, men jag känner att det är enklare att be någon göra något som helt enkelt bara måste göras NU om man är vid ni. Duar man så tas det inte alltid lika seriöst. I början lät det jättekonstigt att kallas Frau X men nu tycker jag det helt enkelt låter vuxet. Jag tror att när man förstått att det svenska och tyska språksystemet har otroligt lite med varandra att göra så kan ser man ofta positiva sidor med det. Men alla får givetvis tycka som de vill!

Vid hemlängtan till Sverige rekommenderar jag ett besök till Ikea eller så brukar jag tänka på följande:

Tyskt bröd är godare än svenskt och dessutom blir man inte fet av det - beror givetvis på sort och mängd och pålägg
    Tysk korv/kött är godare än svenskt (dessutom möjligt att köpa hos slaktaren)
    Tyskt öl är verkligen väldigt mycket godare än det svenska - dessutom även billigare
    Utbudet på bio-mat är större i Tyskland
    Sjukvården är helt otroligt bra. Läste precis om en tjej som tyvärr inte fick någon tid hos gyn för de hade inte tid för henne. Hon blödde i början av sin graviditet... Det skulle inte hända här (åtminstone inte där jag bor)
    Finns det någon italiensk glass i Sverige? Jag har inte hittat den i alla fall och skulle sakna den otroligt.

Det var i och för sig väldigt mycket matberoende och man skulle kunna tro att jag är hungrig just nu men ändå.

För övrigt skulle jag kunna skicka över min mamma som tillhör den delen av svenska befolkningen som avgudar Sverige och hävdar att där finns INGA fel och allt är bara så perfekt! Då kommer ni komma på hur ofta ni kommer tänka "men vänta nu, så är det väl inte" eller "hur ologiskt är det" eller "det är bättre i Tyskland"

Ha en trevlig kväll

• InesOchMamma

hejsan! Eftersom jag fick hjälp med min "Bärlauch" för ett tag sedan sa tänkte jag revanschera (hur 17 stavas det...?) med Beifuss. Beifuss heter, som Anme skrev, Gråbo.

• katinka1

Puffar upp tråden (får man säga puffa upp? Låter ganska konstigt....)

Vad är Beifuss? Känner till Bei Fuß men det är dock nåt annat. Kan man äta det?

• TyskMamma

Bei fuß säger jag till hunden! Jag visste inte att det var en krydda!

• Appeltoss

Grabo, är inte det ett skadedjur? Fast det kanske kan funka som krydda oxa, hehe.

MamaMarie; Säg till när du är i Göteborg nästa gang sa kan jag ge en laaang lista med suveräna ställen att äta pa för runt hundra lappen, dessutom med duk & servering!

Kul det här med Du/Ni, undrars om jag oxa kommer byta sida om nagra ar... men en sak jag tänkt pa att man blir väldigt skicklig pa att prata runt och inte använda du/ni. Vet inte hur manga ganger jag varit superkoncentrerad pa att höra om motparten tänker säga du eller sie och tji fick jag för de använder inget av det. Pa min VHS kurs var en italiensk tjej helt fascinerad över att vi säger du till läkare, hmmm, sa de är alltsa mer värda än en ensamstaende mamma med fyra barn som sliter för att fa allt att ga runt... Ojoj det där lät extremt, men ända.

• Appeltoss

Ninaninaninanna.... nu är det jag igen, men jag maste bara tipsa om en bok jag sag lag pa pocketlistan här i Tyskland; "Drach läufer" ("Flyga drake" pa svenska) av Khaled Hosseini. Den tyckte jag var suverän. Och finns det nagot bättre än att sjunka ned i soffan med en bra bok (och en stor pase godis) nu när höstkvällarna blir mörkare?!

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)