• kimzzan

Efterlyser "Finska" pojknamn!!!

Hej hej...

Ska få tillökning i familjen i December, Pappan är finsk och jag är svensk. Dottern heter Nathalie och blir 2 år i oktober.

Nu skulle jag behöva tips på några killnamn, Tycker det är fruktansvärt svårt att hitta nåt.
    Pappan vill inte att det ska vara för "svenskt"
    Och jag vill inte att det ska vara för "finskt"

Någon som har något där mitt emellan??

Tusen tack för hjälp.....

• Svar på tråden Efterlyser "Finska" pojknamn!!!
  • Zsarah

måste bara påpeka då jag har märkt flera gånger att svenskar inte riktigt kan uttala finska namn..
    i t.ex. Timo så uttalas o:et i namnet timo som Å

i alla finska namn så uttalas o som Å och
    U som O...

• Eliisabet

Matti, Veiko, två finska namn i vår släkt

• Zsarah

ja och så ibland som namn som Nora (uttalas nååra med långt å.)

• Timati
    Zsarah skrev 2007-09-12 19:08:34 följande:
    måste bara påpeka då jag har märkt flera gånger att svenskar inte riktigt kan uttala finska namn.. i t.ex. Timo så uttalas o:et i namnet timo som Åi alla finska namn så uttalas o som Å och U som O...
      Kul, det där har jag också försökt att förklara. 
      & att ett namn som ser likadant ut fast med fler bokstäver i sig uttalas ju ej heller 
      alltid densamme.
  • Zsarah

jo kan vara därför de inte tycker att finska namn är fina då de inte vet hur de uttalas rätt..

och det är ju inte helt lätt att veta hur de ska uttalas då finska är ett svårt språk (skrift språket)

• fröken73

Har inte läst hela tråden så kanske finns mitt förslag redan. Min son heter Elis, uppkallad efter sin finska gammelfarfar. Gillade Elis eftersom det är ett namn som låter mjukt att säga. Tycker annars att killnamn ofta är lite hårda och kantiga.
    Lycka till med gossen!

• Strutin

Aaron är ju väldigt internationellt...men det är många barn här i Finland som heter Aaron!

Aamos gillar jag skarpt!!

Veeti...( vet att en finsk konstnär heter så)

• Aliina

Pekka ;D eller Otto, Otti heter grannen i Finland:D

Svar på tråden Efterlyser "Finska" pojknamn!!!