• jennypennypannkaka

Hur har Jordbro-borna råd med sina nya, dyra bilar?!

Har länge funderat över detta fenomen.
    Oftast unga invandrarkillar med flashiga kläder, alltsom oftast cruisande i en ny 1,5-miljons bil.

Hur har de egentligen råd? Jag förstår verkligen inte.

De är unga, flertalet av deras mammor är hemmafruar och tar hand om familjens småbarn. Pappan har en egen restaurang tillsammans med sin brorsa/farsa/farbror och kan knagglig svenska.

Fördomar? Måhända. Är ute efter förståelse.

• Svar på tråden Hur har Jordbro-borna råd med sina nya, dyra bilar?!
  • Åsa

Vad vill du ha för svar? Att de är med i juggemaffian och handlar för svarta pengar?
    Själv utgår jag från att folk antingen har det gott ställt eller hårdprioriterar flashiga konsumtionsprylar. Om jag mot förmodan skulle känna igen en 1,5-miljonersbil alltså.

• Maria40

Tror att de prioriterat bilen före annat. Läste någonstans att det i vissa kulturer är oerhört viktig vilken bil man har, det ger status - så är det väl bland Svenskar också. När en läcker bil kör fram är det en och annan kille/tjej (alla nationaliteter) som ställer sig runt och "dreglar".

Men, de kanske inte har råd, bilen kanske är på dyr leasing?

• Etta med kokvrå

Jennypennypannkaka:

Maria40 skrev en sak och det har hon delvis rätt i. Men som du skrev, deras föräldrar driver ofta egna små och stora rörelser och där förekommer det en hel del svarta pengar. Dessa svarta pengar omsätts ofta till prylar, bl a i fin bil till äldsta sonen i släkten.
    Det handlar om status för hela familjen.
    Jag har själv jobbat extra svart för några sådana familjer när jag var yngre, därför känner jag till det där.

• MirjaochJolinesMamma

importbil kanske? Kika på nrplåten så ser du!

Älskar Mirja & Joline
  • suzzit

Sedan vet jag att en del av släkten går ihop och köper en bil som dom delar. Då kan man ju köpa en finare dyrare bil.
    Ganska smart faktiskt.

• Micke

Låter man bli att lägga ut 2-3 miljoner för en lägenhet inne i stan utan bor ute i Jordbro så kanske man har råd att köra roligare bilar.

• Themis

Tja, vi hade invandrade grannar när jag var tonåring och bodde i slaggigt hyreshus som hade flashiga bilar, inte visste hur man beter sig i en tvättstuga och i allmänhet retade folk.

Husets sladderkäringar talade om att de bar in och ut stora tunnor nattetid och en dag var dom försvunna, kärringskvallret ville göra gällande att polisen hade varit där och missat hembrännar ligan. inte vet ajg om det var sant men det verkade inte helt otroligt.

Jag har också sett den där gumman med den lilla tiggarlappen på stan gå runt hörnet och bli upplockad av sonen? med stora BMWn en gång.

Men men, whatever, det finns dom som faktiskt jobbar järnet och satsar allt på bilen och guldkedjan och sen bor med nästan bara en madrass och en TV med parabol, har varit i ett par sådana hem också.

• beEMbe
    Micke skrev 2007-08-17 18:13:02 följande:
    Låter man bli att lägga ut 2-3 miljoner för en lägenhet inne i stan utan bor ute i Jordbro så kanske man har råd att köra roligare bilar.
    Ha! Exakt!
  • Themis

Oj vad dåligt jag skriver idag, mental burnout efter veckan...

• Maria40

Om att mygla/jobba svart mm....Det finns faktiskt en hel del även s.k. Svensson som sysslar med det. Jag gillar inte att folk bara bestämmer sig för att det är "de där utlänningarna" som håller på med sånt.

Svar på tråden Hur har Jordbro-borna råd med sina nya, dyra bilar?!