• Yenna

Sf-måttet följer inte kurvan

Var hos bm idag och mätte magen för tredje gången.
    Första gången låg måttet en bit över "normalkurvan" och andra gången den kurvan och då sa bm att om det inte växt till nästa gång så skulle vi få åka på tillväxtultraljud.
    Tyvärr låg det en bit under "normalkurvan" denna gång i stället.
    Vi ska nu på tillväxtul om två veckor.

Men jag missade att fråga en sak!
    Vad är det dom kollar på ett tillväxtul?
    Jag menar vad tittar dom efter för att kunna se varför inte bebisen växer?

Tacksam för nåt litet svar bara.

(Är i vecka 31 och har sf-mått 28.)

• Svar på tråden Sf-måttet följer inte kurvan
  • Pernilla3

De tittar bla efter hur stor bebisen och fostervattensmängd och moderkakan. Det gjorde de på mig när vi gjorde ett i v 22+3.
    Men ett planande sf-mått behöver inte betyda att bebisen inte växer..det kan bero på hur bebisen ligger osv. jag stannade upp runt v 31 och enl min bm är det vanligt att man stannar upp runt dessa veckor. Sedan 2 veckor senare hade jag helt plöstligt växt 3 cm.
    Hoppas allt går bra för dig och att bebis mår bra1

• Yenna
    Pernilla3 skrev 2007-08-17 18:28:37 följande:
    De tittar bla efter hur stor bebisen och fostervattensmängd och moderkakan. Det gjorde de på mig när vi gjorde ett i v 22+3.Men ett planande sf-mått behöver inte betyda att bebisen inte växer..det kan bero på hur bebisen ligger osv. jag stannade upp runt v 31 och enl min bm är det vanligt att man stannar upp runt dessa veckor. Sedan 2 veckor senare hade jag helt plöstligt växt 3 cm.Hoppas allt går bra för dig och att bebis mår bra1
    Tack för ditt svar!
    Skönt att höra!
  • Eliasmammi

hej vi var på tillväxt idag då vi helt halkat ner ifrån vår kurva. sf måttet har minskat. Barnmorskan mätte lillen,kollade moderkakan och fostervattens mängden. Vi var super nervösa men det är vi inte längre. Allt såg bra ut och det minskade sf måttet behöver vi inte oroa oss för eftersom allt såg bra ut.
    tydligen så är det vanligare än man själv tror att sf måttet ändras eftersom det är en så grov uppskattning och det räcker tydligen att bebisen ändrar läge lite för att sf måttet ska påverkas.

• hoppsan87

Vi var när jag gått 32+5 eller så.. De mäter ju lårbenets längd, huvudets och magens diameter och får ut vikten. De passade även på att kolla blodflöde till/från moderkakan och fostervattnets mängd.
    Min bebis vägde 10% under normalkurvan - under DEN mätningen. De kan växa så ojämt!
    Men jag är en liten tjej så det är inte så konstigt om jag får en liten bebis.. (160 lång och väger nu i v.35 60 kg)

• Yenna

Tack så mycket för era svar!
    Det låter som att det inte är så mycket att oroa sej för, men det känns ända skönt att bm tar saken på allvar så man kan få det uppkollat! Och få det konstaterat, att det verkligen inte är någon fara!
    Jag är också en liten tjej. 168 och väger i vanliga fall runt 57. Så jag hoppas på en liten bebis utan komplikationer!

• Inåå

Jag blev också skickad på ett tillväxtult då mitt SF-mått inte växt. Mitt mått var 26 i vecka 31. Man mätte barnets tillväxt som var normal och man kollade även fostervatten mängden. Jag fick även en ny tid för en ny mätning 3 veckor senare. Känns jätte skönt att de är noga så man slipper oroa sig.
    Även jag är en ganska liten tjej på 160 cm & normalt 50 kg. Så vi kanske bara får små barn helt enkelt

• Mamma till viljestark dotter

I min journal från MVC står "SF-mått i avplanande!". Jag fick i samband med detta havandeskapsförgiftning och pga det så växte min dotter dåligt i magen. På tillväxtultraljudet som gjordes var hon 17 % mindre än förväntat. Hon föddes i vecka 33, knappt 2 kg tung!

• TereseA

jag ligger oxå strax under normalkurva..jag hade 29cm i v34...dock inte fulla veckor..Jag har jätteliten mage tycker jag..har bara växt 1 cm från v31-v34

• Tesie

Jg gjorde ett tillväxt ul i vecka 32, min bebis beräknades då ligga -26,3 % under normalvikten.
    Ska till nytt UL igen på tisdag den 21:a augusti, lite nervös, får se vad de säger då

• Nathalia

För att lugna närverna lite så kan jag säga så här om mig.

Jag fick stor mage redan i månad 4 och den kanon växte till månad 7 och nu har det nästan inte hänt någonting med växten på magen, lite större är den kanske, men knapt markbart.

Mitt barn har växt som han ska, har gjort 4 st tillväxtkontroller. Först för att magen var så stor och sedan har jag fölts upp bara.

Nu ser min mage ut som för andra som är lika långt gången som jag.

Du kan se min mage i Tidningen Amelia Vänta barn 2007 på sid 81-82 den är inte mycket större nu och det är i Vecka 26 men mitt barn har vuxit minst 1,5 kg sedan des.

• Nathalia

Jag tror att visa barn växer först så dom trycker ut och kanske sedan mer in mot ryggen och därför ändras magen.

• imperia72

Jag fick gå på tillväxt kontroller med min yngsta dotter, hon var ca 19 % mindre än vad hon skulle vara, de höll kol på henne, att hon växte och att flödet till navelstränngen var okej.
    När jag var i vecka 38 så bestämmde de att det var dax att plocka ut henne, hon vägde lite lite när hon föddes (2,400gr) men tog snabbt igen det.
    Du ska inte vara orolig de har jätte bra koll på oss som magen inte växer så mycket på Glad

• Yenna

Känns skönt att höra!
    Det låter ju som att det oftast inte är något fel på navelsträngen eller dylikt! Bara att dom har olika tillväxtperioder helt enkelt.

Men som sagt så känns det bra att dom tar kurvan på allvar så att man får det uppkollat.

• Wahlentina

Jag hade också problem med det där och min bm skickade mig på flertalet tillväxt-ul som visade att bebisen var lite liten men inget alarmerande. Men jag födde en frisk dotter på 3260 gram och 50 cm lång. Så det var ju ingen fara. Hon växte nog bra därinne i magen, men min mage däremot växte kanske bara på bredden eller nåt...?

• pyretpå väg

jag har ju tvillingar och var på tillväxt ul flera gånger..

tvilling 1 va liten under hela graviditeten..
    tvilling 2 lite större än 1..

men när dom kom ut vägde tv 1 2290 och tv 2 2830.

behövde inte ligga på neo eller inga komplikationer för dom va så små..

• Nathalia

Är det fel på Navelsträngsflödet brukar det ha ett samband med havandeskapsförgiftning oftast och då brukar barnen bli tillväxthämmade.

Så om man har okej blodtryck och ingen äggvita är dock risken för tillväxthämning mindre en vid annars.

Jag tror även stress kan vara en faktor för tillväxthämning, så jag hoppas du kan kopla av och var inte så orolig även om det är svårt jag vet.

99% är det bara magen som växer lite olika för oss gravida och MVC brukar följa upp detta väldigt väl och hittar dom något fel så hjälper dom ut barnet tidigare så barnet får näring.

Har själv fått 3 Prematur barn och 1 av dom redan vecka 31. Så jag förstår att oron finns, men försök tänk posetivt för stress är mycket negativt för både dig och barnet.

Alla lyck önskningar från mig.

• Fialotta2

Jag vet att det är svårt, men försök om möjligt låta bli att oroa dig. Det är jättebra att de gör en extra kontroll för säkerhets skull. Ett litet SF-mått behöver inte innebära att något är fel med bebisens tillväxt. Jag är ganska lång (170cm), smal och vår son fixerade sig väldigt tidigt och det var troligtvis några anledningar till att jag inte blev så stor under graviditeten.

I vecka 34 hade mitt SF-mått minskat jämfört med kontrollen innan och var 27, vilket ledde till att vi för säkerhets skull fick göra två stycken tillväxtultraljud, ett då och ett i vecka 38. Vid dem gjordes mätningar av bebisen så att en viktskattning kunde göras och de kollade också mängden fostervatten. Allt såg normalt ut, normal mängd fostervatten, bebisen låg lite under normalvikt men inget allvarligt och de uppskattade födelsevikten till ca 3.2 kg.

I vecka 39 var SF-måttet 30 och några dagar innan beräknat datum föddes vår lille kille, fullt frisk, 51 cm lång och 3080g.

Lycka till, hoppas att det ser bra ut på ultraljudet!!

Svar på tråden Sf-måttet följer inte kurvan