• Yenna

Sf-måttet följer inte kurvan

Var hos bm idag och mätte magen för tredje gången.
    Första gången låg måttet en bit över "normalkurvan" och andra gången den kurvan och då sa bm att om det inte växt till nästa gång så skulle vi få åka på tillväxtultraljud.
    Tyvärr låg det en bit under "normalkurvan" denna gång i stället.
    Vi ska nu på tillväxtul om två veckor.

Men jag missade att fråga en sak!
    Vad är det dom kollar på ett tillväxtul?
    Jag menar vad tittar dom efter för att kunna se varför inte bebisen växer?

Tacksam för nåt litet svar bara.

(Är i vecka 31 och har sf-mått 28.)

• Svar på tråden Sf-måttet följer inte kurvan
  • Yenna
    Pernilla3 skrev 2007-08-17 18:28:37 följande:
    De tittar bla efter hur stor bebisen och fostervattensmängd och moderkakan. Det gjorde de på mig när vi gjorde ett i v 22+3.Men ett planande sf-mått behöver inte betyda att bebisen inte växer..det kan bero på hur bebisen ligger osv. jag stannade upp runt v 31 och enl min bm är det vanligt att man stannar upp runt dessa veckor. Sedan 2 veckor senare hade jag helt plöstligt växt 3 cm.Hoppas allt går bra för dig och att bebis mår bra1
    Tack för ditt svar!
    Skönt att höra!
  • Yenna

Tack så mycket för era svar!
    Det låter som att det inte är så mycket att oroa sej för, men det känns ända skönt att bm tar saken på allvar så man kan få det uppkollat! Och få det konstaterat, att det verkligen inte är någon fara!
    Jag är också en liten tjej. 168 och väger i vanliga fall runt 57. Så jag hoppas på en liten bebis utan komplikationer!

• Yenna

Känns skönt att höra!
    Det låter ju som att det oftast inte är något fel på navelsträngen eller dylikt! Bara att dom har olika tillväxtperioder helt enkelt.

Men som sagt så känns det bra att dom tar kurvan på allvar så att man får det uppkollat.

Svar på tråden Sf-måttet följer inte kurvan