• Stella07

    spricka i foten.....läkning?

    jag behöver lite hjälp, ramlade igår (gravid och allt) i en trappa och fick en spricka i foten (var på akutan i går) nu är det så att jag har jobbig foglossning och har svårt att gå länge i vanliga fall och eftersom det gör ont när jag stödjer på bara ett ben mest så gör det ännu ondare på bäcknet......

    Min fråga: vad kan jag göra? någon som varit med om samma sits? (dr var inte till så mycket hjälp) kan jag göra något för att påskynda själva läckningen samt hur lång tid tog det för er?

  • Svar på tråden spricka i foten.....läkning?
  • FruMarie
    Stella07 skrev 2007-08-18 16:51:27 följande:
    jag behöver lite hjälp, ramlade igår (gravid och allt) i en trappa och fick en spricka i foten (var på akutan i går) nu är det så att jag har jobbig foglossning och har svårt att gå länge i vanliga fall och eftersom det gör ont när jag stödjer på bara ett ben mest så gör det ännu ondare på bäcknet......Min fråga: vad kan jag göra? någon som varit med om samma sits? (dr var inte till så mycket hjälp) kan jag göra något för att påskynda själva läckningen samt hur lång tid tog det för er?
    Det du kan göra är att linda om foten med bandage, så det stödjer lite, samt ha foten under en kudde när du tex sitter/ligger i soffan!

    Försök att vila så mycket så möjligt och stödj inte på foten i onödan!
    Detta gör läkningen går fortare!
    18 December ska vi bli föräldrar
  • FruMarie
    FruMarie skrev 2007-08-18 16:54:03 följande:
    Det du kan göra är att linda om foten med bandage, så det stödjer lite, samt ha foten under en kudde när du tex sitter/ligger i soffan!Försök att vila så mycket så möjligt och stödj inte på foten i onödan!Detta gör läkningen går fortare!
    Och det tar ca 2 veckor för foten att läka!
    18 December ska vi bli föräldrar
  • jenah

    Själva akutaläkningen brukar gå fort. Men förvänta dig inte att bli smärtfri inom snar framtid. Jag fick en spricka i foten i våras och har fortfarande väldigt ont vissa dagar. Min kiropraktor och min läkare säger båda att det kan ta många år innan smärtan helt försvinner.
    Vila med foten högt så ofta du kan!

  • Stella07

    ok, för dr sa att man skulle belasta foten för då gick läkningen snabbare????? kan det stämma?

  • jenah

    Det sa de inte till mig. De sa att jag skulle stå på den, men inte belasta för mycket. Och vila mycket med foten i högläge. Men det kanske är olika beroende på vart sprickan sitter. Men det verka lite konstigt...

  • bluemountain

    När jag bröt ett ben i foten så fick jag välja mellan gipsa eller trätofflor! Valde trätofflor till alla arbetskompisars glädje Men det fungerade. Gör ju att man inte kan böja foten hur som men ändå belasta nästan som vanligt. Kanske kan funka för dig med?

  • bluemountain

    vanlig toffla med tjock träsula. Vitsen är att man inte ska kunna böja den alls.

    Jag köpte mina hos en skomakare för jag hittade inga på t ex skopunkten eller maxi (vintersäsong när det hände) men nu borde det finnas.

  • Stella07

    ok, skopunkten där har man ju varit förut så det löser sig nog, tack för tipset!!!!

Svar på tråden spricka i foten.....läkning?