• Care69

Fläskkotletter - koka?

Nu har ytterligare en middag med torra stekta fläskkotletter intagits och då kommer jag att tänka på ett samtal jag hade med en kille på jobbet.
    Han berättade att hans mamma kokade fläskkotletterna för att de skulle bli möra. Jag tror de skulle brynas först. Men han kunde inte tala om för mig exakt hur eller hur länge de skulle koka.
    Är det någon som gör så och vill dela med sig hur man går tillväga.
    Känner inte för att exprimentera mig fram.

• Svar på tråden Fläskkotletter - koka?
  • Birgitta2

Man bryner kotletterna i stekpannan till fin färg. Sen fyller du på med ett par deciliter vatten och sänker värmen till lägsta. Och låt dem puttra i 20 minuter under lock. Skyn som blir kan du med fördel använda till att göra en god skysås eller vispa ihop med mjöl och grädde. Mums.

• Care69

Tack för svaret, om jag har många kotletter, kan jag lägga dem på varandra i samma stekpanna?
    Kanske en dum fråga men jag ställer den iallafall.

• Birgitta2
    Care69 skrev 2007-08-18 18:30:48 följande:
    Tack för svaret, om jag har många kotletter, kan jag lägga dem på varandra i samma stekpanna? Kanske en dum fråga men jag ställer den iallafall.
    Hmmmm... borde du kunna göra, men använd då mer vatten och så lite köttbuljongtärning för smakens skull.
  • linus

Jag lägger dem lite ovanpå varann då jag gör storkok oftast.
    På med vatten och lock å sen kokar jag 20-30 min.

Bryner först alltså.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • linus

Ja gör det , det blir så himla mycket bättre!!!!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • luvliness

Jag kokar mina i en vanlig gryta, med jattemycket vatten, soja (san som fargar sasen) salt, aromat och peppar. Later det koka minst en timme, sen anvander jag vattnet som e kvar att gora sas pa. Jattegott!

• luvliness

Jag bryner oxa dem forst forresten...

• bellanbus

Min syster gör inte så...

Hon bryner dem i pannan, sedan lägger hon dem i en form och in i ugnen på typ 200 grader tills de är klara...

Då blir de inte heller så torra!

Dock får man kolla dem så att de inte ligger inne för länge..

Välkomna till Effelltown....
Svar på tråden Fläskkotletter - koka?