• Bäbis 2008

Ok att äta kantareller?

Är det ok för gravida att äta kantareller? var sambon som påminde mig om det här med bequerel (stavas det så?) och att det inte ska vara bra för fostret. Var ute i skogen idag och plockade jättefina kantareller som jag nu ska steka och göra varma mackor, kan jag oxå äta utav dom?

• Svar på tråden Ok att äta kantareller?
  • vildabebbe

ja, svamp får man väl äta så länge den är uppvärmd ordentligt, låter som att sambon vill ha alla för sig själv

• buffen

klart du ska äta kanarellerna!!! men man ska ju inte överkonsumera så klart! ät med hjärnan!

• Bäbis 2008
    vildabebbe skrev 2007-08-19 18:17:04 följande:
    ja, svamp får man väl äta så länge den är uppvärmd ordentligt, låter som att sambon vill ha alla för sig själv
    Ha ha, ja du kanske har rätt! Ja, då ska då jag oxå hugga in!!
  • Vonkan84

Klart att du kan äta kantareller! Det är ju bara sååå gott! *mums*
    Jag väntar oxå barn och är helt såld på kantareller!

* 4 Februari 08, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • moc

Nu kommer nig nog hoppa på mig.. men jag har läst att man ej får äta skogssvamp pga de höga halterna av föroreningar samt radioaktivt nedsläpp... Så jag har ej ätit någon svamp (endast champinjoner = odlade) trots att det är bland det bästa jag vet! Fast ni gör självklart som ni tycker (vi överlevde ju i mammas mage, eller hur=))

• Vonkan84
    moc skrev 2007-08-19 21:52:18 följande:
    Nu kommer nig nog hoppa på mig.. men jag har läst att man ej får äta skogssvamp pga de höga halterna av föroreningar samt radioaktivt nedsläpp... Så jag har ej ätit någon svamp (endast champinjoner = odlade) trots att det är bland det bästa jag vet! Fast ni gör självklart som ni tycker (vi överlevde ju i mammas mage, eller hur=))
    Å vart har du läst detta???
    * 4 Februari 08, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • JohannaJ
    moc skrev 2007-08-19 21:52:18 följande:
    det har jag också lärt mig. Det kan även finnas höga halter tungmetaller i svamp från vissa delar av Sverige...
    dotter, son och bebis i magen
  • HeleneG

Har också läst det så ät med måtta.

• Alle

Kontakta SLV och fråga vad de har för ståndpunkt i kantarellfrågan.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Ok att äta kantareller?