• Bäbis 2008

Ok att äta kantareller?

Är det ok för gravida att äta kantareller? var sambon som påminde mig om det här med bequerel (stavas det så?) och att det inte ska vara bra för fostret. Var ute i skogen idag och plockade jättefina kantareller som jag nu ska steka och göra varma mackor, kan jag oxå äta utav dom?

• Svar på tråden Ok att äta kantareller?
  • Alle

Jag har mailat SLV nu, återkommer när jag får svar

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • unexxa

shit! jag åt ett helt lass med kantareller härom dagen. Min far har världens bästa svampställe, häromdagen kom han hem med 5 kg nyplockade kantareller.

Men gjort är gjort...

får mest bara ångest av att läsa här...alla stimmar upp varandra.

• Skogsflikkan

Jasså.. är det farligt med svamp nu med.. tror inte man får äta nåt snart... Nä, kantareller tänker jag fortsätta äta... Åt jag med de andra två barnen å det gick bra. Men visst, det kan ju säkert hända... Kantareller är ju som andra svampar paraciter. Och de gör ju nytta genom att dra upp en massa gift ur jorden, men tar inte olika svamparter upp olika mycket gifter? Nej, jag har ingen aning, men så länge man inte äter för mycket kan jag inte tänka mig att det är farligt.
    Har en mor som är skogstokig, springer i skogen jämt, nu har hon 22 kilo förvällda kantareller i frysen...

• Alle

Nu har jag fått svar från SLV:

Kantareller är liksom annan svamp OK för gravida.

• MkrKabe

ÄH!!!

Jag ÄLSKAR kantareller och kommer inte sluta äta dem, då tror jag det är farligare att bo i ett icke radonsäkrat hus.... eller det ÄR farlligare

Det är myyyycket som är farligt när man e på tjocken, och mycket som är farligt över huvetaget. Lika bra å sluta leva helt enkelt.

Sorry utlägget, men jag blir så jävla tröööött på allt "får inte hit och dit".

• Me o Mike

ÅÅÅåååå va skönt! Satt och hade planerat en svullig kväll med smörstekta kantareller på rostbröd med en massa smält ost på!!
    GHHAAAAAA va gott!!

Alle skrev 2007-08-20 13:27:17 följande:
    Nu har jag fått svar från SLV:Kantareller är liksom annan svamp OK för gravida.
  • Alle
    MulleNuh skrev 2007-08-20 15:17:21 följande:
    ÅÅÅåååå va skönt! Satt och hade planerat en svullig kväll med smörstekta kantareller på rostbröd med en massa smält ost på!! GHHAAAAAA va gott!!
    Gaaha, vad gott! Jag som inte orkar gå i skogen och plocka svamp just nu (v. 30) och sambon är inget duktig på att hitta svamtp
  • Två paddlar och en svans

Jag har ätit svenska kantareller varje dag de senaste två veckorna och om jag har fått i mig nåt gift så har jag kompenserat det genom att bli så lycklig att endorfinerna säkert har spridit sig till bebisen ;) skulle dock vara mer försiktig med polska eller baltiska kantareller.

• Me o Mike

Men VEM går i skogen när man kan plocka MASSVIS på ICA!?!? =)

Alle skrev 2007-08-20 15:24:26 följande:
    Gaaha, vad gott! Jag som inte orkar gå i skogen och plocka svamp just nu (v. 30) och sambon är inget duktig på att hitta svamtp
  • Ghalen007

MkrKabe: Håller med dig fullständigt *S* Vilken j-a hysteri ;) Snart ska alla gravida köra självsvällt tills bäbis e född!

Svar på tråden Ok att äta kantareller?