• Bäbis 2008

Ok att äta kantareller?

Är det ok för gravida att äta kantareller? var sambon som påminde mig om det här med bequerel (stavas det så?) och att det inte ska vara bra för fostret. Var ute i skogen idag och plockade jättefina kantareller som jag nu ska steka och göra varma mackor, kan jag oxå äta utav dom?

• Svar på tråden Ok att äta kantareller?
  • Ghalen007

Ursäkta men jag kunde inte heller låta bli :/

• Suwe

Är inte så bra på det här med svamp, men har för mig att jag läste någonstans att man inte skulle äta färska champinjoner. Någon som vet om det stämmer? Nu när jag skulle försöka hitta det jag läste igen hittar jag det inte så jag hoppas att jag drömt det eller nått

• Alle
    Suwe skrev 2007-08-20 22:20:06 följande:
    Är inte så bra på det här med svamp, men har för mig att jag läste någonstans att man inte skulle äta färska champinjoner. Någon som vet om det stämmer? Nu när jag skulle försöka hitta det jag läste igen hittar jag det inte så jag hoppas att jag drömt det eller nått
    Champinjoner är helt okej.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Dexxi

Bra att svamp är ok då! Har med ätit kantareller och trattkantareller i helgen...stekta och sen i en sås...så skönt höra det är ok!
    Är vegetarian och nåt måste man ju kunna äta och svamp äter jag ofta...mycket av halvfabrikaten som innehåller svamp med ju.

♥ BF 21:e mars 2008 ♥
  • Två paddlar och en svans

Åt nyss en liten hög smörstekta kantareller, igen. Typ tionde dagen i rad. MMMMM!

ska bara: ostekta kantareller ska man inte överkonsumera. De innehåller en mild typ av gift som försvinner vid stekning. Har jag för mig.

• Alle
    Två paddlar och en svans skrev 2007-08-21 22:33:01 följande:
    ska bara: ostekta kantareller ska man inte överkonsumera. De innehåller en mild typ av gift som försvinner vid stekning. Har jag för mig.
    Men man äter väl inte otillagade kantisar heller?
    Syltade, smörstekta, stuvade eller vad man nu väljer, men jag har aldrig ätit dem råa!
  • Videunge

Såklart kan ju svamp lagra gifter, precis som Östersjöfiskarna.. Men lite nu o då skadar inte fostret! Det är ju mängden som avgör.
    Som sagt, snart kan vi inte äta nånting...

• Mornie Alantie

Angående svamp och radioaktivitet:

Efter Tjernobyl-olyckan blåste det in radioaktiva isotoper över delar av Sverige. Dessa isotoper togs bla upp av svampar och lavar. Värst drabbat i Sverige var Gävletrakten. Efter olyckan fanns rekomendationer om att undvika svamp, insjöfisk och även renkött från dessa områden. Nogranna kontroller har gjorts regelundet. Än idag finns en del av dessa ämnen kvar. Enligt livsmedelsverkets hemsida är dock baslivsmedel köpta i butik inget problem idag.

Mer info finns på: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

och
    www.ssi.se/index.asp&Menu2=Start

• Mornie Alantie

Bäbis 2008 skrev 2007-08-19 18:15:24 följande:

var sambon som påminde mig om det här med bequerel (stavas det så?) och att det inte ska vara bra för fostret.
    Mängden strålning mäts alltså i enheten Becquerel.
  • Leos och Vincents mamma

Får man inte äta färska champinjoner heller?

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF mars-08
  • JGumsa

Var det inte ett tidigare inlägg där det stod att det är ok?? Tror det...

• Pihl

hej! tror inte heller det är så farligt! MEN.. =) jag har läst det i Lennart Nilssons bok ett barn blir till.. men där står det att man inte ska äta jättemkt.. jaja.. tänkte bara säga d! finns nog värre saker, som allt färdigmat, godis o läsk som innehåller mkt skummt.. menmen.. jag äter det ändå=) gott ju!!

• Alle
    Leos Mamma 05 skrev 2007-08-22 18:48:58 följande:
    Får man inte äta färska champinjoner heller?
    JGumsa skrev 2007-08-22 19:06:02 följande:
    Var det inte ett tidigare inlägg där det stod att det är ok?? Tror det...
    Jag har kollat med SLV och kantareller är helt ok, likaså färska champinjoner!!!!

Alle: Jodå, finns massa recept där otillagade, ofta marinerade champinjoner ingår. Och dem ska man inte överkonsumera. Men det gör man väl heller inte särskilt ofta..?

• Alle
    Två paddlar och en svans skrev 2007-08-22 22:11:20 följande:
    Alle: Jodå, finns massa recept där otillagade, ofta marinerade champinjoner ingår. Och dem ska man inte överkonsumera. Men det gör man väl heller inte särskilt ofta..?
    Hmmm - nu blir jag förvirrad - du skrev kantareller i ditt första inlägg. Och det har jag nog aldrig ätit otillagade.
    Champinjoner däremot är en annan femma, de används ju mycket båda råa och marinerade.
Svar på tråden Ok att äta kantareller?