• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Åsa MG

Hej snocke! Har också ett myom som har samma läge som ditt, men än så länge har vi inte börjat tala om kejsarsnitt, förutom att de säger att jag kanske får vara beredd på att göra ett sånt. Helt ok för mig!

Jag kan bara gratulera till att du inte känner något, det här är inte kul...

Vilken vecka är du i nu förresten? Börjar du närma dig v.36?

• Åsa MG

Å vad spännande!! Själv går jag in i v. 25 imorgon. Största myomet är ung. lika sort som en grapefrukt..

• Åsa MG

Oleander - vilken vecka är du i? Har du haft så här ont länge? Ja du, man får ta det onda med det goda, men samtidigt känns det maktlöst att inte kunna göra nåt åt det. Tar alvedon när smärtan är outhärdlig, men det tar bara bort lite av smärtan.

Ja du, man ser nog bra löjlig ut Häromdagen vart jag "omsprungen" av en gammal dam i 80-årsåldern med rullator. Hon tittade lite konstigt på mig..

• Åsa MG

snocke - nämen vad trevligt! Då MÅSTE du ju vara en synnerligen sympatisk person Fast det verkar tyvärr som att myom är mer vanligt för oss över 35. Typiskt :-/

• Åsa MG

Hej Snax! Det är långt ifrån alla som får såna problem som jag nu har. När jag var på undersökning häromdagen nämnde läkaren att de kan ta bort myomen då man gör kejsarsnitt. Hör med din bm om närmare detaljer.

Och ja, myomet växer under graviditeten, men det kan avstanna efter ett tag. Myom livnär sig på östrogen, vilket man är proppfull av som gravid

Hoppas verkligen att du inte får några problem med myomet!

• Åsa MG

Har hört att det är vanligt att man blir större om magen om man har myom. Inte så konstigt kanske, det är ju inte så mycket plats runt livmodern att trängas på samt att myomen växer. T ex så är mitt största stor som en grapefrukt - självklart blir man större om magen då! Försök och svälja en hel grape själva vettja och kolla vad magen blir stor

• Åsa MG

Allis - vad jobbigt med förra myomet!! När fick du ta kejsarsnittet? Fick idag höra talas om en kvinna som fick snittas redan vecka 31 pga stora smärtor i samband med myomet.

Den smärta du beskriver stämmer in på hur jag kände förut. Tyvärr så blev det bara värre och värre med tiden MEN det är mkt ovanligt att ha så mycket smärta. Ibland kan man ha tur och att det avtar.

Den läkare jag talade med sist sa att det är till stor hjälp att hålla igång tarmarna, eftersom de annars ligger och trycker på myomet/myomen. Hon sa dessutom att man INTE ska äta för grovkornigt fiber, eftersom det är svårsmält. Satsa mkt hellre på lättare fibrer, såsom i frukt och grönt. Mycket vatten är ett måste.

• Åsa MG

Var på ul i torsdags (är i v 25) och kollade bla myomen. Jag har tydligen hela 4 st och inte 3 som förut var sagt. Det största är stort som en grapefrukt = inte skönt.

Överläkaren som jag pratade med sa att det MYCKET sällan är någon fara för barnet pga av myom (i mitt fall ingen fara alls), men det som kan bli problem är att man kan få väldigt ont och att en del kvinnor inte kan föda vaginalt.

Han sa att det inte är någon risk att myomet ska "spricka" eller blöda, även om barnet i senare skede skulle få in en fullträff

Han sa också att det är vanligt att tillväxten av myomen avstannar runt v.20, men det stämmer ju naturligtvis inte in på alla. Myomen livnär sig på östrogen, vilket man är fulladdad av som gravid.

• Åsa MG

Snax - jag har tagit det lugnt i några dagar och nu så har jag mkt mindre ont. Får ont om jag går för länge eller anstränger mig för mycket, men det är ändå mkt bättre än förut.
    Det där med vätska och tillbakagång har jag inte hört talas om, men som någon sa tidigare i denna tråd - det finns inte mycket info kring myom. Har du ont fortfarande?

Sanela - Det där med tryckkänsla och att det är ömt i din mage, låter som i mina öron, att det både är livmodern och myomen som växer. Jag förstår att du är orolig, men jag tycker samtidigt det låter jättevettigt att du är deltidssjukskriven, för det hjälper verkligen att ta det lugnt! Det kommer gå bra denna gång, allt vänder, men jag förstår att du är orolig med tanke på det jobbiga du genomgått!

Kram

Svar på tråden Stora problem med myom!