• Åsa MG

Stora problem med myom!

snocke - det där lät som ett rejält blodsockerfall! En gång hade jag liknande då jag kom ur duschen, men i mitt fall så svimmade jag t o m! Sjuksköterskan sa att det varma vattnet bidrar till att det blir ännu värre.

Sen kanske du hade tömt dina energidepåer, det går ju åt väldigt mycket mer energi åt att vara gravid än man kan fatta

Hoppas du mår bättre nu!

• Åsa MG

Hej myomtjejerna!

Igår fick jag veta av min bm att barnet ligger i säte, allra troligast pga mina bannade myom. M a o så är det enbart kejsarsnitt som gäller om detta fortsätter. Ska på ul den 15/10 och är då i 33:e veckan och då kan man nog fastställa om bebis kommer fortsätta ligga så. Och jag som ens aldrig hade hört talas om myom tidigare, och nu har jag såna problem med dem! Bla så var jag tvungen att stanna hemma idag pga smärta. Rörde mig för mycket igår och det går liksom inte...

Johanna30 - Ledsen, men det där låter som ett myom som spökar Har ett placerat där också, och trodde som du att det var livmodern jag kände, men det visade sig vara ett myom. Har du ont av det? VET ju inte om det är så även i ditt fall, det bästa är naturligtvis om du får det kollat via ett ul!

snax - jag är nu i v.30, det går undan nu Vilken vecka är du i nu?

snocke - skönt att du mår bättre! Snart är det dags för dig, är jättenyfiken på hur det går för dig!!

• Åsa MG

lellitA - Tack för dina varma ord Tyvärr finns det inte så mycket att göra, förutom att ta alvedon... Och jag kan säga att det största myomet nu nästan är stort som 1½ grapefrukt..(har totalt 4 st.)! Men det som verkligen hjälper är att man får mer kontroller och ul tack vare dessa myom, och då får jag se på lillkillen i magen som växer och frodas och verkar må jättebra! Finns INGET bättre

Vilken vecka är du själv i? Det är ju väldigt många som får myom utan att få besvär av dem

Kram Åsa

• Åsa MG

snocke - är du HELT säker på det? Låter så drastiskt i mina öron.. Du frågade om du var helt "koko", och det är du naturligtvis inte!! Men det är ju så definitivt, något mer slutgiltigt kan man ju inte göra då det kommer till om man ska kunna få fler barn eller inte. Livet är långt och mycket kan hända på vägen. Har hört att det inte är en så komplicerad operation att ta bort myomen, men att vissa ändå väljer att ta bort hela livmodern eftersom de ändå är i klimakteriet. Fast även då tycker jag det låter så himla "brutalt".

Hoppas du förstår att jag inte dömer dig eller någon annan, utan bara ventilerar mina egna tankar kring detta.

Hoppas hela gänget mår bra! Här i Stockholm skiner i alla fall sola

• Åsa MG

snocke - läser ditt inlägg först nu. Håller tummar och sänder en massa positiva tankar till dig och lillbebben om att allt kommer gå strålande! Åh så spännande!!!

• Åsa MG

puffar upp den här tråden lite så den inte "försvinner"

• Åsa MG

Hej tjejer! Och åter igen; GRATTIS snocke!!! Hur mår du? Är du trött som en dåre eller är du ok

Och hur är det med alla andra? Mår ni ok efter omständigheterna?

Själv var jag med om en liten märklig grej igår.. Var på tillväxt-ul och då upptäcktes att "lill"killen nu vänt sig med huvudet ner, trots mina 4 myom och trots att han legat i säte hela tiden! Märkligt! Är nu i v. 33 (32+1) och han vägde 2375 gram, vilket är en avviklelse på 19,9 % uppåt. Detta kan även bero på att han kan vara inne i en tillväxtfas just nu.

Välkommen GummiGutta

• Åsa MG

Johanna30 - läkaren jag pratade med idag sa att om man gjorde undersökning på alla kvinnor för att se vilka som hade myom, så skulle det vara överväldigande många! Men som tur var så är det för de allra flesta som för dig; de har inga problem alls! Grattis och oroa dig inte, det är absolut inget farligt, bara jobbigt OM man skulle få ont. Men jag skulle tro att faran är över för din del, eftersom det brukar kännas som mest runt de veckor du nu befinner dig i

Snax - skönt att du inte har så mkt problem med myomen. Det där med vätska i myomen har jag inte hört talas om, men å andra sidan så vet jag väldigt lite. Hoppas din bm kan lugna dig, om inte annat tycker jag du ska fråga efter en remiss till spec.mvc, de är verkligen kunniga!

Jag har idag blivit beviljad kejsarsnitt pga att jag har stark förlossningsrädsla samt att jag har hela 4 JÄTTEONDA myom, varav ett som kan ligga i vägen. Vet inte datumet ännu, de skulle återkomma om det.

• Åsa MG

Snax - det vanligaste är att man planerar in snittet ca 7-10 dagar innan bf, om inga andra komplikationer tillstöter. Jag har bf 9/12 och fick nu en tid för snitt den 30/11. Så det närmar sig... Tror inte man får vara med och bestämma, utan de har sina operationsscheman som de pusslar ihop på bästa möjliga sätt.
    Hur står det till annars?

Myrhoppa - Det du beskriver låter väldigt likt det Snocke var med om. Har du läst hennes trådar?
    Den smärta du beskriver är EXAKT så som jag har upplevt i samband med mina myom. Jag fick nästan panik av att det gjorde så jä-a ont!! Men det har faktiskt lindrats och jag kan röra mig bättre nu. De säger att de blir bättre för de flesta ju längre in i graviditeten man kommer. Håller tummarna för dig!

Hoppas allt är väl med allihopa trots det trista höstvädret!

• Åsa MG

Snax - jo du, nu börjar det dra ihop sig.. Funderar en hel del på hur det kommer vara då lillkillen kommer till världen. En sak är 100% säker och det är att inget kommer bli sig likt!
    Förstår att du är nyfiken på vad det blir. Känns som om du kommer få en tjej dock..

Johanna30 - det där låter helt klart som om det är lilla bebisen som du känner, utan tvekan! Ett myom kan inte flytta på sig. Större blir det, men det tar ganska lång tid och då gör det också ont! Kanske inte för alla, men för många.
    Har också upptäckt att det är extra lätt att känna bebisen i området kring naveln. Kanske är det inte lika mycket som ligger i vägen där? Man vet ju aldrig riktigt vad det är man känner.. Kan vara ett huvud, en fot, en axel.. Tja vad som helst! Faschinerande, eller hur

• Åsa MG

Isa83 - Välkommen! Måste bara få fråga vart dina myom sitter? De kan ju sitta antingen på utsidan eller insidan av livmodern, och det är ju då de sitter på insidan som de KAN ställa till med problem om man har otur!

Om myomen sitter på insidan av livmodern så brukar det nästan alltid också medfört att man haft jobbiga menstruationer (långvariga och smärtsamma). Vet inte om detta gäller för alla dock.

Mina sitter på utsidan (4 st) och det har aldrig varit någon fara för barnet, men däretmot så har det varit jättejobbigt med den smärta som myomen orsakat. Ska passa på att säga att de flesta inte får så stora obehag av myomen.

Antar att du får gå på regelbundna kontroller för myomen? Föstår din oro, men tycker att du ska prata med fler läkare ang just dina myom så du får mer fakta!

Varma hälsn. Åsa

Svar på tråden Stora problem med myom!