• Snax

Stora problem med myom!

Usch då, låter inget vidare att man ska kunna få så ont. Jag har också ett stort myom (ca 10cm) och det sitter inåt i livmoderhalsen så mest troligt blir det kejsarsnitt för min del. Är i början av v 19 nu, men har tack och lov inte känt av myomet ännu (peppar, peppar). Storleksmässigt har det stått stilla så har jag tur blir det inte större. Har era ändrat storlek under graviditetens gång? Någon som hört om de ev tar bort myom i samband med ett kejsarsnitt?

• Snax

Jag funderar på en sak till; min livmoder och mage är ca 3-4 veckor större, än jämfört med tidigare graviditeter vi samma tid, pga myomet. Hur är det för er andra, har era knutor gett större magomfång än ni räknat med?

• Snax

Ni som har kommit längre i graviditeten och har större barn i magen,har ni fått sparkar på myomet och hur känns det? Är det någon som har frågat sin läkare om det finns risk att barnet sparkar sönder cystan och vad som händer då i så fall?

• Snax

God morgon allihop! I går var vi på "rutin-utlraljudet" och allt såg ut som det skulle, bebisen poserade snyggt för oss. Jag försökte kika vilken sort det är, men eftersom min sambo inte vill veta så frågade jag inte. Hur ser man skillnaden? Myomet väckte också en del uppmärksamhet, då bm påstod att det var på tillbakabildning, hon sa ett fint ord för det men jag minns inte. Det var tydligen ovanligt så hon kallade in en till bm för att få titta. Jag blev dock lite skeptiskt till hennes påstående eftersom vi ändå har varit hos flera läkare under resans gång och de inte har sagt något om detta och vad jag såg så ser det fortfarande likadant ut (ca 9-10 cm stort med "sjöar" av vätska). Hm, det lär visa sig längre fram om hon har rätt. Uppstår inga speciella problem nu så blir det inte någon ny ul undersökning förrän runt v 32-35 då det börjar bli dags att besluta om ev kejsarsnitt. BF 22 jan (vid snitt ca 7-10 dagar tidigare).

• Snax

Hi hi, det lät dumt att jag frågade hur man ser skillnad på könen, men det jag menar är att de kanske ser rätt lika ut så här tidigt...?

• Snax

Åsa MG, har du fortfarande ont av dina myom? Det största myomet verkar ungefär lika stort om mitt, ser man "sjöar" av vätska i ditt också? Jag tycker det var så konstigt att bm som gjorde rutinul på mig sa att vätskan tyder på att det är under tillbakagång, men det har ju ingen av läkarna sagt något om.

• Snax

Åsa MG; Nej, jag har inte ont längre. Dessutom tror de inte att det var myomet som smärtade i mitt fall så det känns ju i a f bra. Peppar peppar så mår jag faktiskt riktigt bra just nu (förutom möjligen lite grinig på mannen som valde att åka bort när vi hade chansen att umgås på tu man hand för första helgen på länge, men det går väl också över snart...om han smörar tillräckligt...hi hi)

• Snax

Snocke; "sjöarna" är vätskeansamlingar (olika stora, mörka fläckar) i myomet som man kan se på ultraljud. Så ser mitt ut i alla fall, men det kanske inte är lika på alla...? Har du fått datum för ditt snitt? Jag måste troligen också snittas vilket känns lite snopet då jag fött de tre tidigare den vanliga vägen.

• Snax

Håller med om att en del läkare lägger lite för stort focus på eventuella problem som kan uppstå, vilket lätt gör att de oroar i onödan. Kan bara gå till mig själv som från början fick för mig att barnet löpte stora risker p g a det som den första läkaren sa till oss om. När jag senare började förstå att det i första hand var jag som riskerade obehag så kändes det ändå betydligt bättre än att barnet var i fara. Självklart lider jag med er som fått problem med era myom (hoppas verkligen att man slipper), men det verkar trots allt som att många också klarar sig utan några större bekymmer. Hur står det förresten till med alla? Berätta gärna vilken vecka ni är i och hur ni mår just nu?

• Snax
    lowi75 skrev 2007-08-31 07:46:45 följande:
    Är vattencysta och myom samma sak?Vid mitt första UL (v.8) konstaterades en vattencysta som var 8*8 cm, de tömde den med samma teknik som fostervattensprov. Sen vid återbesöket 4 veckor senare var den 3*3 cm. Om det är samma sak, är det farligt? Jag har förlorat båda mina föräldrar i cancer så jag är jätteorolig.
    Jag har också vatten i min "cysta" men ingen av de som tittat på den har nämnt något om att det kan vara något annat än ett myom och de har heller aldrig pratat om att tömma den. Får du veta mer så återkom gärna. Myom är ofarligt.
Svar på tråden Stora problem med myom!