• Snax

Stora problem med myom!

Åsa MG och ni andra; jag blir lite fundersam nu för jag får intryck av att det är bara jag (och kanske Lowi75?) som har vätska i mitt myom? Det märkliga är att ingen av de läkare/bm som tittat på mitt har sagt något om att det kan vara något annat än ett "vanligt" myom. Hur har det sett ut för er andra som varit på ul? Inte sett några mörka "sjöar" av vatten? Ingen som varit med om att ett myom i nekros varit vattenfyllt heller? Vad ska man tro...?

• Snax

Åsa MG; Stackare som har så ont, finns det risk att du måste sjukskriva dig tror du?
    Snocke; Jo du, min buse ligger också och kickar mycket neråt mot myomet, men tack och lov är fötterna så små ännu att det mest kittlas (v20). Har själv spelat fotboll så jag vet ju hur frestande det är att sparka på "boll-formade" saker. Vi kanske får varsin liten lirare du och jag :)

• Snax

God morgon tjejer! Ni som kommit så långt att de beslutat om kejsarsnitt, hur långt innan bf gör de det i s f? Vid senaste besöket sa de ca en vecka innan om det blir snitt för mig, men beslutet ska inte fattas förrän runt v 30-32 då man kan se om myomet ligger kvar som ett hinder. Har man något att säga till om själv vilket det exakta datumet blir? Jag känner att jag inte vill riskera att förlossningen hinner sätta igång för mina två senaste barn gick så snabbt att föda (den ena nästan i bilen och det var ganska precis 7 dgr innan bf).

• Snax

Snocke; Håller med att det är toppen att kunna ventilera med andra när det inte riktigt "går som på räls". Jo, vad gäller snittet så känner jag mig nöjd för barnets skull om vi får ett datum efter nyår och inte strax innan. Däremot så vill jag heller inte hamna för nära bf (22 jan) ifall det sätter igång naturligt och går lika snabbt som sist, ett akutsnitt vill jag inte riskera. Får väl resonera kring detta med läkaren när vi kommit så långt. Är ju "bara" halvvägs än så länge, och barnets mognad mot slutet är ju kanske ändå det mest väsentliga när de bestämmer datum. Må så gott nu och passa på att vila upp dig ordentligt för 4 veckor går fort...snart får du fullt upp :)

• Snax

Anabel; Sitter myomen på utsidan av livmoderväggen så borde det inte vara de som ställer till problem för er att bli gravida. Det som möjligen kan hända senare är att cystorna får näring av en ev graviditet och växer vilket ev kan leda till en del problem för din del (det borde inte påverka barnet). Är naturligtvis ingen expert på ämnet, så lita mer på vad gyn säger. Hoppas verkligen att det lyckas för er snart!

• Snax

Snocke och ni andra, hur står det till med era "bulor"?

• Snax

Snocke; Vad spännande med bara en vecka kvar! Vet du redan vilken sort det blir? Läbbigt att myomet ligger som en "propp", det lär väl bli så för mig också mot slutet av grav gissar jag.

Åsa MG; skönt att höra att du inte har lika ont i nuläget, hoppas det håller sig så.

Välkommen till tråden Johanna30!

• Snax

Snocke; Otäckt "anfall", om du var ensam hemma så måste det ha varit ännu läskigare när det blev så där. Jo mitt myom, som är ca 9-10 cm, sitter inne i livmoderhalsen och utgör precis som ditt ett förlossningshinder i nuläget. Än så länge finns det inget som tyder på att det ska förändras, men jag är bara i v 24 så det är ju kan ju fortfarande hända något längre fram.

Chlotta; det var nog bra att du hann bli gravid direkt efter borttagandet av myomet för då tror jag precis som Åsa MG att det inte borde vara någon större risk för barnet nu när det har "bosatt" sig ordentligt där inne.

Åsa MG; Hur långt har du kvar innan bebisen kommer? Ni andra...?

• Snax

Åsa MG; Nej, vad trist att det onda inte vill ge med sig. I vilken vecka började smärtorna komma förresten? Kommer det smygande eller blir det mer akut när du känner av myomen? Blir det bättre när du vilar? Själv är jag i v 24 och (peppar, peppar)mår bara fint just nu.

Villa76 och Snocke; Vad spännande att ni snart har era bebisar i famnen! Ni måste återkomma och berätta hur det gått "dagen D" och efteråt. Hoppas verkligen att ni slipper alla myom-besvär sedan och bara kan njuta.

• Snax

Vad roligt att höra att allt såg fint ut, Johanna30! Håller med om att det är ren bonus att få se sin bebis fler gånger än normalt när man dras med myom. Inget ont som inte har något gott med sig, kan man väl säga :)

• Snax

Snocke; Ser på klockan att det är nära nu för dig att få hålla din bebis i famnen. Åh vad spännande! Du måste berätta allt när du kommit hem igen. Lyckokram från mig!

• Snax

Är sååå nyfiken på hur det har gått för Snocke. Jag mår fint, det blir allt livligare i magen och "kittlandet" har övergått till stötar för nu har han eller hon växt på sig en del där inne, men däremot börjar det kännas lite mer otympligt att röra sig (trots att jag inte gått upp mer än normalt och allt sitter på putmagen). Är tacksam för varje dag som myomet håller sig "i schack" och inte gör något väsen av sig. Hur är det med er andra?

• Snax

Jättegrattis till lill-killen, Snocke! Vad skönt att höra att allt gått bra. Apropå andningsproblemen, märkte de det direkt eller kom det senare? Fick han ligga i kuvös då? Hur känns det i magen då efteråt? Har du haft mycket ont efter snittet? Vad sa de om myomet, ska du in och kolla det igen? Känner du av det något nu när bebisen är ute? Ville är ett jättegulligt namn, har tänkt på det själv om det blir en grabb men det finns många förslag i omlopp. Nu börjar man ju längta efter att få se vem som bor där inne. Ha det så gott!

• Snax

Jag är i v 27 och känner inte av myomet heller. Däremot har jag en liten oro kvar att det är något annat jag har eftersom ingen annan verkar ha vätska i sina myom. Måste ta upp det med bm nästa gång och se om hon kan kolla upp det en gång för alla så jag slipper fundera mer på det.
    Åsa MG; Nu när lill-killen lagt sig med huvudet neråt tror de att du kan föda normalt då eller är det för tidigt att säga?

Hur är det annars tjejer, har era myom slutat växa nu när ni kommit längre i graviditeterna?

• Snax

Åsa MG; vad utgår de ifrån när de bestämmer förlossningsdatum vid kejsarsnitt? Får man vara med och välja själv tror du...? Hur långt innan bf blir det på ett ungefär? Min bm sa ca 10-12 dagar när jag frågade, men jag har också hört 7 dagar. Längtar du, eller känns det oroligt på något sätt?

• Snax

Åsa MG; Bara en månad kvar! Vad skönt för dig att få slippa alla myomsmärtor sedan. Vet du vad det blir för sort? Min sambo vill inte veta i förväg men jag håller på och spricker av nyfikenhet så jag ska nog försöka tjuvkika på nästa ultraljud ;) Annars mår jag bra, börjar känna mig lite otymplig och blir ganska fort trött men det hör ju liksom till. Ha det gott allihop!

• Snax

Nu har jag fått tid för ultraljud då de ska kontrollera myomet och troligast kommer att besluta om det blir kejsarsnitt eller ej. Ska också passa på och fråga lite mer om varför min knuta är vätskefylld när andra inte verkar ha så. Annars är det full fart i magen och den lilla rackaren väckte mig redan vid fem-tiden i morse :) En liten föraning av vad man har att vänta kanske...

• Snax

Hej Isa 83; svarade på ditt gästboksinlägg innan jag läste tråden, men nu har jag uppdaterat mig lite mer. Ser att du också har myom inne i livmodern och är, precis som jag var i början, rädd för mf pga detta. Visst verkar det vara en något högre risk när myomen sitter på insidan, men har ägget bara fäst ordentligt och fostret växer som det ska så verkar det inte vara någon större mf-risk än vanligt enl de läkare jag träffat. Däremot kan de vara en orsak till att det är svårare att bli gravid. Jag blev först "skrämd" av en läkare som pratade om att jag skulle behöva mycket stöd och att vi skulle kunna pusta ut först efter v20, men de två som jag träffade senare lät betydligt mer positiva och verkade inte alls särskilt oroade för att myomet skulle ställa till några bekymmer för barnet i a f (och det var ju det viktigaste för mig att få höra ändå). Kan kanske lugna dig med att jag (peppar peppar) inte har haft några problem alls med mitt myom och hoppas verkligen att det blir så för dig med :)

• Snax

Hej Snocke; kul att höra hur det är med dig och småkillarna! Förstår att du har fullt upp. Vore ju synd om Ville ska få samma magbekymmer som sin bror, håller tummarna för att det inte är så utan bara övergående knip i lill-magen. Växer gluten bort? Återkom gärna och berätta hur det går med myomet också. Kram

Svar på tråden Stora problem med myom!