Varför vill man inte ha pudel?
Jag älskar pudlar och kommer aldrig att ha någon annan hund än Pudel.
*Det är en mentalt stabil och skärpt hund, dom är foglig smart och tillgiven och lär sig det mesta snabbt. En pudel som är något annat är inte rastypisk, eller har inte haft någon som kunnat forma den på rätt sätt.
Jag kan ha mina fyra pudlar lös överallt (även om jag inte har det för att ta hänsyn till andra), och jag litar på dom i alla lägen, dom är toleranta och tålmodiga mot alla, kända som främlingar, stora som små.
*Dom fäller ingenting(!), en rätt skött pudel luktar aldrig "hund". Ang frisyrerna så är vell smaken som baken, utställningsfrisyrerna brukar mest bara uppsakttas av riktigt pudelfrälsta människor, jag är riktigt pudelfrälst och för mig finns inget vackrare än en pudel i utställningskick. Utställningsfrisyrerna är minget estetiskt påhitt utan har en praktisk funktion i grund och botten, jag citerar ett stycke ur rasstandarden:
 "Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden. Jägarna började klippa hundarna för att göra dem mera rörliga, men sparade päls på känsliga ställen, som t ex kring leder, på bröstkorgen etc. Pomponen på svansen liksom tofsen på huvudet fick sitta kvar för att göra hunden bättre synlig under vattenarbetet." 
* Det är en sportig smidig hund som man kan göra det mesta med, dom finns i alla storlekar och en lagom bred färgskala för alla smaker.
Enda jag tycker är synd, som främst rör de mindre pudlarna är att dom ofta lätt får mycket tandsten, men som sagt, en välskött pudel märks det inte på.
Jag kan babbla i tusen år om pudel, och som tur för er så har jag inte tid med det, så jag länkar till www.pudelklubben.se för den som vill veta mer om världens i min åsikt bästa ras. 
ha det bäst allt pudelfolk där ute