Inlägg från: SeTa |Visa alla inlägg
  • SeTa

Begrava 13 v foster?

Vart dom tar vägen vid skrapning?
    Jo dom kremeras och läggs i minneslund. Begravs alltså.
    Sedan ganska många år i sverige är det lagstadgat att foster som är såpass långt gångna att dom är människoliknande ska begravas.

Om du förlorar ditt barn i magen känns det, för väldigt många, skönt att ha ett namn på bebisen. Ett bevis på att den faktiskt också fanns. Och vill man fixa begravning så är man fri att göra det, och om man inte vill tar sjukhusprästen hand om fostret och gör det klart för kremering.

• SeTa

Det kallas för "anonym omhändertagning" när man begraver foster i minneslund.

• SeTa

Zandras mamma skrev 2007-08-19 22:12:10 följande:

pytteminimini kista lixom haha, och döpa vaddå med värsta prästen då lr?
    Ja, våran flicka låg i en pyttekista. Knappt större än en skokartong, på en madrass med lakan och invirad i sin snuttefilt.
    Och tro mej, nått "haha" var det verkligen inte.
  • SeTa
    mamyleine skrev 2007-08-19 22:13:52 följande:
    Är det inte ganska nyss? har för mig att foster födda innan v22 inte fick någon gravplats. Därimot las i minneslundar. För i våras eller om det var i höstas så ändrades lagen så föräldrar nu har rätt till att ha grav till fostren/barnen.
    Att dom ska begravas i minneslund är en ganska gammal lag. Hur det är med vanlig gravplats vet jag inte.
  • SeTa
    ludicrous skrev 2007-08-19 22:14:45 följande:
    Tack för svar =)Beklagar oxå...
    Varsågod!
    Och tack.
  • SeTa
    mamyleine skrev 2007-08-19 22:21:35 följande:
    Ja minnenslund det visste jag . Men vanlig grav blev till rätt nyligen. Ska se om jag hittar länken om det .
    Jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg, för det var minneslund jag menade.
    Men vi fick förfrågan om vi ville ordna begravningen själva eller om sjukhuset skulle göra det när vi förlorade våran dotter. Så i dagsläget vet jag också att man får välja.
  • SeTa
    Wasabi skrev 2007-08-19 22:36:46 följande:
    Begravning är ju ett sätt för dom anhöriga att bearbeta en sorg, och att få säga farväl. Tycker det är fint att även så små kan vara så älskade, det känns tryggt för mänskligheten på något sätt.Foster som aborteras eldas upp.
    Foster som aborteras eldas upp ja. Men det är en sanning med modifikation. Dom kremeras och sprids i minneslund också.
  • SeTa

Här kommer ett utdrag från socialstyrelsens hemsida.
    Riktlinjerna kommer från 1990.

"Nedan anges mer detaljerat hur omhändertagandet av dödfödda foster bör gå till. Lokala avvikelser kan bli aktuella, t.ex vid de sjukhus som saknar egen patologavdelning. Socialstyrelsen förutsätter, att lämpliga blanketter utarbetas lokalt, varvid blanketterna i bilaga l?3 kan användas som exempel.

1. Fostret översänds från kvinnokliniken/motsvarande till patologavdelningen/motsvarande tillsammans med den ifyllda blanketten "Läkarintyg till patologavdelning/motsvarande för omhändertagande av foster enligt begravningslagstiftningen och SOSFS 1990: 8 "(bilaga 1). Önskas patologisk anatomisk undersökning (PAD) bifogas en sådan remiss. Åtgärden antecknas i kvinnans journal. På patologavdelningen tilldelas fostret ett löpnummer, som även antecknas på läkarintyget. Detta arkiveras på patologävdelningen.

Saknas identifierbara fosterdelar kan samma förfarande som vid tidigaborter tillämpas.
    2. Fostret förvaras på patologavdelningen under lämplig tid som kan variera. Kvinnan (paret) har då möjlighet att framföra särskilda önskemål beträffande omhändertagandet av fostret.
    3. I samband med transporten till kyrkogårdsförvaltningens krematorium ifylls och bifogas för varje foster blanketten "Läkarintyg till kyrkogårdsförvaltning för anonymt omhändertagande av foster enligt begravningslagstiftningen och SOSFS 1990:8" (bilaga 2). Uppgifterna är härvid avidentifierade.
    4. Om kvinnan (paret) uttalar särskilda önskemål beträffande det vidare omhändertagandet av fostret noteras detta på läkarintyget från kvinnokliniken (bilaga 1). Patologavdelningen tillser därefter att dessa önskemål noteras även på det särskilda läkarintyg som i dessa fall (i stället för läkarintyget enligt bilaga 2) skickas till kyrkogårdsförvaltningen (bilaga 3). För att få sådana särskilda önskemål uppfyllda kan kvinnans personuppgifter behöva anges på läkarintyget till kyrkogårdsförvaltningen (se även 7 nedan).
    5. Transporten av foster till krematorium sker på det sätt som respektive sjukhus/sjukvårdshuvudman träffat överenskommelse med kyrkogårdsförvaltning om.
    6. På läkarintyget från kvinnokliniken till patologavdelningen (bilaga 1) antecknas datum för transport till kyrkogårdsförvaltningens krematorium.
    7. Kyrkogårdsförvaltningen tillser, att fostret kremeras och att askan jordas eller sprids anonymt. Möjlighet finns till kremering jämte gravsättning i egen grav, alternativt jordbegravning i egen grav om kvinnan (paret) så önskar. Framförs sådana önskemål upphör anonymiteten och blanketten "Läkarintyg till kyrkogårdsförvaltning för omhändertagande av foster enligt begravningslagstiftningen och SOSFS 1990:8" (bilaga 3) fylls i. Blanketterna (bilaga 2 och 3) arkiveras hos kyrkogårdsförvaltningen. "

• SeTa

Starkast skrev 2007-08-20 11:46:09 följande:

hallon82:Vill bara fråga dig om barnet blev obducerat? Det är väldigt svårt att se skillnad på flicka/pojke så tidigt.Vi förlorade vårt barn i v.24.(på sjukhus) läkare/övrig personal trodde det var en pojke. Och barnet såg verkligen ut som en pojke. Obduktionen visade att det var en flicka. kram.
    [/citat]

Det måste vara väldigt olika. Vi fick reda på att våran bebis var död på rutin-ul i v 19. Enligt mätningarna dom gjorde då hade bebisen dött runt v 14-15.
    Jag fick ju föda fram henne och fick klart besked redan på gynavd att det var en flicka. Patologen bekräftade det senare också.
    Pillis1975 skrev 2007-08-20 11:49:00 följande:
    Jag tyckte med att det lät ganska så underligt när jag läste reportaget.Hon såg att barnet var likt storebror osv. Tycker kanske att tidningen la lite väl stor vikt på en grej som inte är sådär märkvärdig egentligen. Tror nog att det är ganska så vanligt att få missfall hemma i toaletten.
    Vi såg klara likheter mellan änglaflickan och hennes storebror också. Och varför skulle det inte vara en så stor grej? För den som förlorar är det med största sannolikhet en väldigt stor grej..
  • SeTa
    palmblad skrev 2007-08-20 12:23:39 följande:
    Läggs ALLA foster i minneslund idag?
    Ja och nej. Alla foster efter ca v 12 läggs i minneslund. Oavsett om det är spontan abort eller legal abort.
  • SeTa
    Wasabi skrev 2007-08-20 12:38:32 följande:
    SeTa:Frågade nu en som jobbar med aborter, och foster som aborteras med flit läggs inte i minneslund, tyvärr, för det vore ju en fin tanke.Nä..dom eldas upp för smittorisken, precis som andra kroppsdelar. För att låta kall och hård.Det där med minneslund bestämmer dom anhöriga.
    Det stämmer inte. Sök på socialstyrelsens hemsida om du vill ha fakta.
    Däremot väljer sjukhuspersonalen oftast att inte berätta för kvinnor som gör aborter vad som händer.
    Det gick ett program på P3 om det för ett tag sedan, där en kvinna hade gjort en sen abort och var arg för att hennes foster omhändertogs ist för att bara brännas..
  • SeTa
    SeTa skrev 2007-08-20 12:41:16 följande:
    Det stämmer inte. Sök på socialstyrelsens hemsida om du vill ha fakta.Däremot väljer sjukhuspersonalen oftast att inte berätta för kvinnor som gör aborter vad som händer.Det gick ett program på P3 om det för ett tag sedan, där en kvinna hade gjort en sen abort och var arg för att hennes foster omhändertogs ist för att bara brännas..
    Måste tillägga att jag fortfarande pratar om sena aborter. Alltså efter v12.
  • SeTa
    Pillis1975 skrev 2007-08-21 20:07:23 följande:
    Det börjar en dokumentär om just detta halvnio ikväll.
    F*n att jag inte såg det tidigare. Vilken kanal? Undrar om det går i repris?
  • SeTa
    Wasabi skrev 2007-08-20 12:38:32 följande:
    SeTa:Frågade nu en som jobbar med aborter, och foster som aborteras med flit läggs inte i minneslund, tyvärr, för det vore ju en fin tanke.Nä..dom eldas upp för smittorisken, precis som andra kroppsdelar. För att låta kall och hård.Det där med minneslund bestämmer dom anhöriga.
    Jag antar att du hittade fakta?
  • SeTa
    Pillis1975 skrev 2007-08-22 11:19:32 följande:
    Det heter Existens och går i repris den 23:e 19.30 och 26:e 23.30 på tvåan.Programmet handlade om planerade aborter och inte missfall.
    Tack!
Svar på tråden Begrava 13 v foster?