• ludicrous

Begrava 13 v foster?

Vet inte var ja ska lägga det här! Flytta om det behövs!

Läste i Aftonbladet eller expressen vad det nu var om en kvinna som kom in till sjukhuset, gravid i v 13 och hade ont och blödningar, blev hemskickad och sedan "ramlade" ( jo så stog det) barnet ur henne när hon var på toa. Hon hade alltså fått missfall.
    Barnet fick namn och skulle begravas.
    13 v gammalt.

För mig känns det konstigt. Ge namn och begrava är ngt man gör med de som levde längre. Antar att det känns så för att missfall är vanligast före v 12 och man inte alltid märker det.
    Men å andra sidan. Var skulle man göra av fostret annars? Var tar dom vägen vid skrapning..

ja.. konstigt känns det, på olika sätt. hur känns det för er?

• Svar på tråden Begrava 13 v foster?
  • Gutegirl

Det låter lite väl, tycker jag. Det är ju inget barn ännu, liksom.

Krama Suri i hennes GB, allihop!
  • SeTa

Vart dom tar vägen vid skrapning?
    Jo dom kremeras och läggs i minneslund. Begravs alltså.
    Sedan ganska många år i sverige är det lagstadgat att foster som är såpass långt gångna att dom är människoliknande ska begravas.

Om du förlorar ditt barn i magen känns det, för väldigt många, skönt att ha ett namn på bebisen. Ett bevis på att den faktiskt också fanns. Och vill man fixa begravning så är man fri att göra det, och om man inte vill tar sjukhusprästen hand om fostret och gör det klart för kremering.

• mamyleine

Det är ju rätt nytt att vem som helst ska få begrava sina foster/veta vart dom begravs osv.

Jag tycker det är bra faktiskt. Visst att de är tidigt men mammor/pappor sörjer ju sina barn ändå oavsett vilken vecka dom avlider i.

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Gutegirl
    mamyleine skrev 2007-08-19 22:11:34 följande:
    Det är ju rätt nytt att vem som helst ska få begrava sina foster/veta vart dom begravs osv. Jag tycker det är bra faktiskt. Visst att de är tidigt men mammor/pappor sörjer ju sina barn ändå oavsett vilken vecka dom avlider i.
    Missfall i vecka fem då?
    Krama Suri i hennes GB, allihop!
  • SeTa

Det kallas för "anonym omhändertagning" när man begraver foster i minneslund.

• mamyleine

Är det inte ganska nyss? har för mig att foster födda innan v22 inte fick någon gravplats. Därimot las i minneslundar. För i våras eller om det var i höstas så ändrades lagen så föräldrar nu har rätt till att ha grav till fostren/barnen.

SeTa skrev 2007-08-19 22:11:31 följande:
    Vart dom tar vägen vid skrapning?Jo dom kremeras och läggs i minneslund. Begravs alltså.Sedan ganska många år i sverige är det lagstadgat att foster som är såpass långt gångna att dom är människoliknande ska begravas.Om du förlorar ditt barn i magen känns det, för väldigt många, skönt att ha ett namn på bebisen. Ett bevis på att den faktiskt också fanns. Och vill man fixa begravning så är man fri att göra det, och om man inte vill tar sjukhusprästen hand om fostret och gör det klart för kremering.
    ~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • SeTa

Zandras mamma skrev 2007-08-19 22:12:10 följande:

pytteminimini kista lixom haha, och döpa vaddå med värsta prästen då lr?
    Ja, våran flicka låg i en pyttekista. Knappt större än en skokartong, på en madrass med lakan och invirad i sin snuttefilt.
    Och tro mej, nått "haha" var det verkligen inte.
Svar på tråden Begrava 13 v foster?