• Betty80

Kattförlossning??

min katt ska ha kattungar (helt oväntat)
    hon rymde och var borta i en vecka och om jag har räknat rätt (är ca 90% säker på att jag har räknat rätt) så skulle hon ha ungarna mellan den 11e och 18de denna månaden
    men hon har inte fått dem än
    de är inte döda för man ser och känner att de rör sig och hon äter och dricker och verkar pigg
    verkar som om hon har lite ont ibland har varit så i ca 3 dagar
    nu undrar jag om katter kan gå över tiden ?
    och om jag ska kontakta vetrinär eller avvakta lite till ?

• Svar på tråden Kattförlossning??
  • Trolltoka

Ring veterinären och hör vad dom säger kanske? Antingen ber dom dig avvakta lite, eller så ber dom dig komma in Lycka till med kissetjejen!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Janna84

Katter är i genomsnitt dräktiga i 65 dagar men allt mellan 62-68 dagar är normalt. Längre än 68 dagar tycker inte jag att man ska vänta. Verkar honan lugn eller stressad? En stressad hona är inget gott tecken men så länge hon verkar trygg brukar det inte vara någon fara.

Snart snusar jag bebis! BF+11
  • o0Tessan0o

Håller med trollmamma att du ska ringa till vet och kolla.min katt har haft 3 kullar det senaste året,och vi har märkt varje gång att hon har blivit jättekelig och vill inte vara ensam när det är dax.Hon flåsar,jamar och svettas jättemycket.Bädda åt henne på nåt mörkt ställe där hon kan ligga i lugn och ro och känna sig trygg,vill hon ha sällskap så säger hon till,men dom brukar sköta det jättefint själva.är det hennes första kull vill hon säkert ha ngn hos sig då hon inte riktigt förstår själv vad som är på gång.
    Hoppas allt går bra för er.Väntar på uppdatering ;)

• Betty80

hon är precis som vanligt bara det att hon sover mycket och ibland ser det ut som om hon har lite ont men inte mycket
    då kan jag alltså avvakta lite till trodde de gick 62 dagar och inte skulle gå längre

• Hella78

hallå här har du lite info från agrias hemsida. hoppas något är till hjälp

Hur vet man att förlossningen kommer att ske idag?

Mjölkproduktionen ökar Kroppstemperaturen sjunker en grad (38.5 grader) normalt 39,5 grader, ta gärna tempen på din katt de sista dagarna. Magen blir mjuk och sjunker Katten tvättar sig ofta i stjärten Katten blir orolig och du kan se de första värkarna genom lätta sammandragningar En katthona ska föda sina ungar efter 58:e dygnet och före 71:a dygnet - för tidigt eller för sent födda kattungar har mycket svårt att överleva. De flesta honkatter föder själva, men vill att matte eller husse "håller tass" Kattungar kan födas både med svansen först och med huvudet först.
    Förlossningen
    Det finns flera skeden under en förlossning och den första kan ta flera timmar och kallas för öppningsskedet.
    Honan får sina första sammandragningar och letar upp sin födsloplats. Honan lägger sig i lådan och kan byta plats allteftersom värkarna kulminerar. Hon andas häftigt och ofta med öppen mun. Honor brukar spinna under förlossningen. Ansiktsuttrycket är karaktäristiskt för födande honor, koncentrerat och frånvarande. Vid slutet kommer det klar eller lätt blodig vätska från slidan.

Nästa stadium, utdrivningsstadiet, bör inte vara längre än 90 minuter och det är nu de riktiga krystvärkarna kommer. En stark sådan gör så att man kan se en grumlig grå blåsa - fosterblåsan - det är de hinnor som omger kattungen. Ett par krystvärkar till och kattungen är född.

Efterbördsstadiet är när honan föder fram moderkakan - det är den som kattungen har levt av under sina 9 veckor i sin mors mage. Honan brukar äta upp denna, låt henne göra det, den innehåller näring. Denna ger dock din hona en lätt diarré. Antalet efterbörder ska stämma med antal kattungar - om honan inte föder fram alla efterbörder, kontakta veterinär. Om du känner att din hona har ungar kvar i magen och värkarna har avtagit - försök att få igång mjölken hos henne genom att klämma på brösten - detta stimulerar sammandragningar. När en kattunge är född brukar mamman slicka rent den och bita av navelstängen, förstagångsmammor kan behöva lite hjälp med att klippa av navelsträngen och ta bort alla hinnor från kattungens ansikte. Det är viktigt att kattungens andningsvägar är fria.

Kattungar har kommit
    Notera kön om möjligt, vikt och födslotid, så kan du dels hålla ordning på om kattungarna äter ordentligt och dels hur långt det är mellan kattungarna. Kattungar kan ta tid på sig, innan dom hittar "sin" tutte. Om en kattunge har svårt att andas, måste du slunga den tills den andas själv. Håll ungen från dig, håll huvudet mellan dina tummar och kroppen mellan händerna. Höj armarna och slunga kattungen med en jämn och bestämd rörelse. När den andas normalt lägger du den till modern. Du bör ge honan något stärkande - vatten med druvsocker. När hela kullen är född, bör modern ligga och vila sig medan ungarna tålmodigt diar.

När något är fel under födseln och du bör kontakta veterinär: Då honan krystat mer än 2 timmar utan att föda fram någon kattunge Då krystvärkarna ej återkommer efter 2 timmar och honan har kattungar kvar i magen. Honan är utmattad och har kattungar kvar i magen. Kattungar kvar i magen innebär en säker död om du inte tar honan till veterinär. Då en kattunge verkar ha fastnat i kanalen och du inte kommer åt att dra ut den själv
    När något är fel efter födseln och du bör kontakta veterinär: När honan blöder kraftigt - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar, ev. kan livmodern brista Om honan får illaluktande flytningar - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar. Om honan verkar apatisk och slö - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar. Om honan får feber - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar. Honan saknar aptit - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar. Om honan inte tar hand om kattungarna - En förstföderska vill oftast att man "håller tass" första dygnet. Om honan inte fått ut alla moderkakor - Kontakta veterinär för ev. penicillinkur
  • Janna84

Rätt bra info förutom att jag inte håller med om att man ska vänta till dag 71 med att kontakta veterinär. Samtidigt ska man inte heller åka in för tidigt eller i onödan eftersom det kan stressa honan. Det är jättesvårt att ge råd när man inte träffat henne och ser hur hon beter sig. Du får helt enkelt gå på din magkänsla. Om hon/du blir orolig ska ni nog åka in men så länge allt verkar lugnt så borde det inte vara någon fara. De flesta honor klarar av att föda alldeles själva men vid min senaste kull fick jag assistera regält. Ungen fastnade alldeles innanför öppningen och djursjukhuset hade inte öppet. Jag såg ungen i ett par timmar utan att den kom ut och fick hjälpa till att töja honan i värkarna samtidigt som hon skrek något fruktansvärt (hon var regält panikslagen vill jag lova!). Ungen kom iaf ut till slut och den överlevde otroligt nog.

Snart snusar jag bebis! BF+11
  • Betty80

tack för alla tips !
    Janna84:
    låter jätte hemskt !
    hade också en hona där allt gick fel slutade med två dödfödda honnan fick antagligen hjärnblödning och dog och den unge som klarade sig dog efter ett dygn klarade sig inte med ersättning

• Betty80

Hej
    Katten fick 2 kattungar inatt och 2 nu på morgonen en dödfödd och en av dem har missbildade tassar de är felvända kan man väl säga tror ni den kan klara sig bra ändå att det kan rätta till sig eller nåt ?

• o0Tessan0o

kul med kattungar,men tråkigt att en var död och en missbildad :( Har faktiskt tyvärr ingen aning om dom kan klara sig eller inte,testa ringa till vetrinären och se vad dom säger.lycka till!

• Betty80

hej allt bra med de små bebisarna tror också att den missbildaders tassar rättar till sig av sig själv
    en annan fråga : Kattmamman går inte upp av sig själv jag måste ta upp henne och sätta henne vid maten sen vet jag inte om hon gör sina behov som hon ska hon satte sig och bajsade på golvet igår men sen har jag inte sett nåt och kattlådan är helt torr och efter hon ätit så skakar hon lite hon verkaer pigg och glad annars och VÄLDIGT beskyddande om de små

Svar på tråden Kattförlossning??