• Den där Helen

Halal-slakt

Har precis käkat middag... kyckling.

E alltid noga med att steka/tillaga den ordentligt. Brukar oxå byta stekspade när den råa kycklingen stekts på å fått yta.

Självklart glömde jag det idag, använde samma stekspade heela vägen. Nu, kanske inbillning, mår jag lite illa faktiskt. *hmm*

E ju såå himla nojjig när de kommer till kyckling! *förklarar*

Nu till min huvudfråga: Brukar ni köpa halal-slaktad kyckling.

Om inte-varför?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • chess1979

Skulle ALDRIG köpa halal-kött, det är emot mina principer.

♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • Den där Helen

E de endast kyckling eller finns de annat kött ute i butikerna som e halal-slaktat?

• Öyvind

Det finns Halal slaktade produkter lite över allt helst i storstädernas special butiker som riktas till olika religiösa grupper.
    (Annas är det nog ganska svårt att få tag på)
    Då är det nog mest lamm och nöt och då förståss kyckling det gäller när det gäller Halal slakt:

Fläsk är nog ganska uteslutet att det är Halal slaktad.

• mysmika

Kycklingen på Netto är Halalslaktad.. *urk* Men schysst att skriva på iaf så man har ett val... OT jag är veg

• Eros Light Love

Brukar inte köpa det eftersom det inte finns överallt. Annars hade jag inte brytt mig. Halalslakt är inte värre än någon annan metod, framförallt när det gäller kyckling.

• garib

det är ju märkt på förpackningen om det är halalslaktat ,så man kan välja efter sin övertygelse.

• Laire

Kronfågels fakta om halalslakt:

"Enligt Djurskyddsmyndigheten innebär den nya metoden inga skillnader djurskyddsmässigt, och den svenska lagstiftningen och branschföreningen Svensk Fågels höga krav på djuromsorg och djurskydd efterlevs precis som tidigare.Omställningen till halalslakt innebär mycket små tekniska förändringar på slakterierna.Kycklingarna bedövas på samma sätt som tidigare. Den enda skillnaden är att slakten övervakas av en rättroende person och att en del av produktionslinjen vänds mot Mecka."http://www.kronfagel.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=SAoveMAaLaUKMgx29iI1NhOhSvTEpJHkKm5dZerBFKKtIq9NIfISZIJmiZIn

Lite intressant var även detta ur samma text:

"Ungefär 35 procent av svenskarnas kycklingkonsumtion består av importerad kyckling, och idag är i stort sett all importerad kyckling halalslaktad även om det inte alltid framgår. Även vissa svenska kycklingproducenter halalslaktar, om än i liten omfattning."

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Den där Helen

Laire

Hmm... så med andra ord e alltså halal-slakten inte värre än den vanliga...? Hmm... *funderar* Kronfågel har oxå halal-slaktad kyckling?

Trodde att de alltid står skrivet på om kycklingen e halal-slaktad... *förvirrad nu*

DÅ e de ju i stort sett omöjligt att ha koll på vad som e vad... eller?!

Betyder det här att de e slut med att köpa/äta hos oss... *hmm*

• Den där Helen

Förresten så har jag överlevt middagen mé kyckling utan några större sviter...

Så de där med stekspaden va kanske inte så allvarligt ändå.

• ohlssons

På kronfågels hemsida står att dom utreder huruvida de ska göra vissa förändringar i sina två slakterier så kycklingen blir halal-slaktad.. inte att den blir det NU.

För mig kvittar de. Kronfågel får ju större möjligheter till export och fler kunder i Sverige, kvittar för mig.

• Powder

Hur vet man att det är halal-slaktat?

• Den där Helen

Ja du... hur menar du nu? Det mesta står ju i de tidigare inläggen. *förklarar*

• Trossens mamma

OT nu

Kyckling som kyckling... annat var det då jag var barn å hustuppen bet mej då jag skulle pinka ute. Han fick ett strypgrepp av mej sen tog pappa hand om resten...

världen är grym men tuppen var förbaskat god

Mamma till Lova och Alvin
  • Trossens mamma
    Den där Helen skrev 2007-08-21 21:09:12 följande:
  • Den där Helen

Tror aldrig jag har käkat tupp faktiskt.

Blev de nå'n form av halal-slakt då eller? *frågar Trossens mamma*

• Trossens mamma
    Den där Helen skrev 2007-08-21 21:31:05 följande:
    Tror aldrig jag har käkat tupp faktiskt. Blev de nå'n form av halal-slakt då eller? *frågar Trossens mamma*
    haha jag tror nog faktiskt ... vågar jag berätta det.???
    ett varv i luften med handen om fötterna tuppen på en slags stubbe (sån man kan hugga vedträn på) å yxan över nacken.

Äkta lantlig tupp/hönsslakt. antar jag.

smakade nog bara vanlig broiler/höna.
  • Den där Helen

Nu får du nog snart alla djurrätts-aktivister efter dig. *varnar*

Nu ska vi kika på nya Simsonsfilmen här... å käka popcorn!

• Den där Helen

Nu får du nog snart alla djurrätts-aktivister efter dig. *varnar*

Nu ska vi kika på nya Simsonsfilmen här... å käka popcorn!

• Trossens mamma
    Den där Helen skrev 2007-08-21 21:39:19 följande:
    Nu får du nog snart alla djurrätts-aktivister efter dig. *varnar*Nu ska vi kika på nya Simsonsfilmen här... å käka popcorn!
    haha... ja låt dom komma.... Hytter med yxan
Svar på tråden Halal-slakt