• Den där Helen

Halal-slakt

Har precis käkat middag... kyckling.

E alltid noga med att steka/tillaga den ordentligt. Brukar oxå byta stekspade när den råa kycklingen stekts på å fått yta.

Självklart glömde jag det idag, använde samma stekspade heela vägen. Nu, kanske inbillning, mår jag lite illa faktiskt. *hmm*

E ju såå himla nojjig när de kommer till kyckling! *förklarar*

Nu till min huvudfråga: Brukar ni köpa halal-slaktad kyckling.

Om inte-varför?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Black pearl
    Den där Helen skrev 2007-08-21 16:07:42 följande:
    Har precis käkat middag... kyckling. E alltid noga med att steka/tillaga den ordentligt. Brukar oxå byta stekspade när den råa kycklingen stekts på å fått yta. Självklart glömde jag det idag, använde samma stekspade heela vägen. Nu, kanske inbillning, mår jag lite illa faktiskt. *hmm* E ju såå himla nojjig när de kommer till kyckling! *förklarar*Nu till min huvudfråga: Brukar ni köpa halal-slaktad kyckling. Om inte-varför?
    Vad betyder halal-slaktad för det första:-O
  • Öyvind

Slaktas på Muslimskt vid
    Typ att djuret ska förblöda till döds och våndas mot Mecka mm

• ÄngelBängel

Har stekspaden varit nere i stekpannan är det ok. Då har ju de ev. bakterierna på stekspaden hettats upp.

Nej jag köper inte Halal-kyckling. För mig spelar det inte någon som helst roll om maskinen står vänd mot Mecka eller om kycklingarna för höra koranen eller P3 när de stryker med.

• ÄngelBängel
    Öyvind skrev 2007-08-21 16:16:27 följande:
    Slaktas på Muslimskt vid Typ att djuret ska förblöda till döds och våndas mot Mecka mm
    Just för kycklingar har jag förstått att de vänder maskinen så att kycklingarna är vända mot Mecka när de avlider samt att de har på en bandspelare så att de hör texter ur koranen. Förutom detta är det precis som vanlig kycklingslakt.
  • Black pearl

Vet bara att jag brukar köpa frysta kycklingfiléer.Inte frågar jag dem(filéerna) hur de är slaktade

• Öyvind

Så bra för kycklingen att höra Allahu Akbar innan slutet!
    *LER*

• Den där Helen

Alltså vad jag har förstått så e halal-slakt ett väldigt plågsamt tillvägagångssätt. Precis som Öyvind skrev så förblöder de, vilket alltå innebär en långsam död.

Det står alltid på förpackningarna om de e slaktade så. Just för att många inte vill köpa den sortens kyckling. E väl oftast den danska kycklingen som e halal-slaktad... *tror* Iaf ingen svensk kyckling som e!

Halal-slaktad kyckling e väl oftast billigare så visst kan väl de spela in när man väljer vad man vill köpa. Personligen vet jag inte riktigt hur jag ställer mig i den här frågan.

Min sambo e väldigt bestämd på den punkten: ingen halal-slaktad kyckling! Så pga det köpte jag en påse fryst kyckling för 79:- istället för 49:-

• Den där Helen

Se'n det där med stekspaden. Visst va den typ lite nere i pannan, men de va väl när jag vände kycklingen. Annars låg den vid sidan av... Känner mig liite yr nu oxå. *känner efter*

• Öyvind

Den där Helen

Du tycks ha en klok sambo!

Svar på tråden Halal-slakt