• Mamba

Boende i Schweiz

Tråden som Lindeli startade stängdes av den 19:e och så vitt jag ser har ingen ny startats.

Det var så kul att prata med alla om landet eftersom vi flyttar dit om ca 1,5 vecka

Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Boende i Schweiz
  • Mamba

Jo då, det går bra Fast vi är sjuka hela familjen typ...
    Men men..
    huset är sålt nu. ja papprena är ju inte ifyllda ännu men budgivningen är över och vi är nöjda med priset

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

vi kan väl hjälpas åt att sprida tråden, jag har inte hunnit med alla

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Halloj alla!

Nu börjar det verkligen närma sig. Vi har packat det mesta nu, ska ta ner endel taklampor och lite sånt. Sen ska vi åka till affären och köpa välling, nappar, lite underkläder osv.

Men sen tänkte jag kolla med er:

funkar det med DVD-filmer som är köpta i Sverige i en DVD-spelare där nere? Är det samma region?
    Vi ska ju ha med vår egen dvd-spelare sen men i början bor vi ju temporärt och tänkte ha med oss filmer till Isak.

kram!

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

jahopp, då är jag också boende i schweiz. sitter i vår lägenhet i Wiedikon Ska ut och köpa lite mat och så  nu! Känns riktigt bra

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

tack för era välkomnande och grattis slma.

vilken stor stad vi som kommer från en liten håla hemma i sverige känner oss som lantisar. 
    Mitt i smeten vill vi verkligen inte bo Vi får se vart vi hamnar!
    Nu är vi officiellt lägenhetsletare och är det någon som vet något som är ledigt, hojta till! Vi vill ha minst 3 rum gärna mer och minst 70 kvm men gärna mer där med. 
    Ha en fin söndag!
    kram!
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

ja du kaj04, hur känns det? Jag vet inte, det är så mycket nytt att ta in. Vi har ju bott i en liten stad förrut, och även där i ett litet radhusområde. Och nu bor vi mitt i smeten verkligen, ett stenkast från Bahnhof Weidikon. Så det är en omställning helt klart!

Men jag trivs bra hittils, har kommit på att "mitt i smeten människor" det är vi verkligen inte.Så nånstans där det är lite lugnt vill vi nog bo, utan att det känns förortigt och trist...
    Något förslag?
    Meilen? Är det bra? För långt?

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Pliiiiis Hjälp mig!!

HUr funkar allt med sophämtning? JAg har förstått detta med Zurich-zack, att man ska köpa de svindyra påsarna och lägga sina påsar i. Men vart lägger man papper? Kan man panta läskflaskor? 
    Tell me!
    Och vart finns det en leksaksaffär här i Zurich?
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

slma

ja juste, det är sant. det visst jag när jag tänker efter. Var inne på Migros här ute i Wiedikon i dag och här fanns ingen leksaker..
    Ska kika där då!

------------

I dag har vi tittat på en lägenhet. 3:a på 90 kvm 2 balkonger. I Unterstrass. Det var superfint, men ett litet krux. 4:e vånigen utan hiss...
    Skulle ni ge er in på det? Med 2 barn?

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Hej!

Jo, jag har ju endel kilon att ta av sen tidiare, så jag borde kunna slimma mig lite Om man bor så!
    Ja, jag vet inte. Det är ju inte bara att säga: Jag tar den lägenheten, det är ju inte vi själva som bestämmer direkt.

Maken tycker pendlingen är jobbig, tar nästan 1 h från dörr till dörr. Men att bo i Opfikon är inget alternativ...
    Oerlikon kanske?
    Finns fina delar där med har jag sett!

plingan71

vart bor du nu då? I Zürich?

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

vi är endel svensk-schweizare med barnvagn redan Jag har redan träffat massa svenska mammor och barn här i Zürich så ni ska inte bli ensamma!

Amazonas
    Vart i Zürich bor ni?
    vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Mamba

nemen, blev det arg gubbe för mig...det var verkligen INTE meningen

skickar ett par extra glada gubbar i stället
  • Mamba

Oj, här var det lite aktivitet, antar att det fna vädret gör sitt

Barbafin

Jasså, ska ni flytta tebax! Ni bodde inte så länge va? Trivdes ni inte eller har det med jobbet att göra?

Vi har alla varit sjuka i ett par veckor, så det känns lite sådär Men nu börjar vi alla friskna till som tur är!
    Vi njuter av fint väder och upptäcker vår nya stad!Det är mkt att se och uppleva! Att bara åka spårvagn är ju spännande för Isak

Nu ska jag greja i ordning frukosten!

kram!

• Mamba

Vilket väder!
    I dag har jag firat min födelsedag som brukar förknippas med regn och rusk i strålande solsken Underbart!
    Har varit vid en fantastisk lekpark vid China-Garten i Zürich (Zürich-Horn) och Isak har lekt sig svettig, kladdig och sandig.
    Jag älskar detta landet

• Mamba

Men oj! Här har det inte skrivits något på länge Ni liksom jag är väl mest ute nu för tiden, och njuter av det uuunderbara vädret!
    Vi har bara 2 veckor kvar i denna lägenhet nu, sen flyttar vi in i vår egna lägenhet! Som vi längtar

Hur har ni det andra?
    Jag har träffat Kaj04 nu i alla fall! Vi var på Zoo i går med våra barn!
    Fler som bor i närheten i Zürich? Kanske vore kul att träffas?

kram!

• Mamba

jasså har det snöat i dag? Jag kände att det var svinigt kallt och har lite panik för alla våra vinterkläder kommer om 1,5 vecka...Fast vi shoppade loss på HM åt barnen i går så de inte behöver frysa och hoppas på att vi klarar oss på det vi har i 1,5 vecka.
    Jag trodde att det var hagel som kom (någon pratade om det, har varit på barnkalas i dag så jag har mest varit inne...)

Jag brukar vara på lekparken vid Kreuzplatz endel. Sen ska jag kika på den vid Landesmuseum och så har vi varit vid Heuried nån gång med!

• Mamba

Hej alla!
    nu är jag tebax! Har inte haft internet på 2 veckor, cablecom har strulat, men nu har vi internet!
    Bor sedan 2 veckor i vår underbara lägenhet och trivs hur bra som helst!
    I morgon ska vi vitll svenska kyrkans julbasar!!!

Ha det gott alla!
    kram!

• Mamba
    Jojjann skrev 2007-11-17 02:57:15 följande:
    Hej alla,Vi skall troligtvis flytta till Zürich i slutet av nästa sommar så jag vill gärna hänga på den här tråden! Min man, som också är svensk har bott där tidigare men då bodde jag kvar i stockholm och reste fram och tillbaka. vi har kvar en del vänner ifrån den tiden och min svägerska har nyligen flyttat dit men flera vänner har flyttat vidare också. Vi bor i Florida just nu och vi trivs iofs bra (förutom att det är för varmt på sommaren) men jag ser också fram emot att flytta närmare Sverige och familjen och till ett naturskönt område.Vi har två år gamla tvillingar och jag skulle vilja att de kunde vara med i någon svensk lekgrupp så att de får prata svenska med andra än oss. Finns det några sådana i Zürich?
    Vad kul med fler svenskari Zürich

Det finns sånggrupper i kyrkan, utanför kyrkan, pysselgrupper osv med svenska barn. Sen är jag sugen på att starta en pysselgrupp till för barn i Zürich, nu finns det en i Uster. Svenskar finns det överallt Man hör svenska lite titt som tätt och i gamla stan i dag fick man verkligen tänka sig för vad man sa för det var mkt svenskar pga julmarknaden

Fast jag har inte varit utomlands tillräckligt länge för att uppskatta det ännu

Räkmamman

HannaR (nick på FL) försökte presentera oss för varandra på marknaden i dag men hon hittade inte er (tror inte ni kommit) och vi skulle inte vara kvar så länge heller. Våra makar jobbar ju på samma ställe

kram alla!
Svar på tråden Boende i Schweiz