Boende i Schweiz
Tråden som Lindeli startade stängdes av den 19:e och så vitt jag ser har ingen ny startats.
Det var så kul att prata med alla om landet eftersom vi flyttar dit om ca 1,5 vecka
Tråden som Lindeli startade stängdes av den 19:e och så vitt jag ser har ingen ny startats.
Det var så kul att prata med alla om landet eftersom vi flyttar dit om ca 1,5 vecka
Trevligt, jag är här! tack för meddelandet, annars hade jag missat det! Packandet gar bra?
Jo då, det går bra Fast vi är sjuka hela familjen typ...
Men men..
huset är sålt nu. ja papprena är ju inte ifyllda ännu men budgivningen är över och vi är nöjda med priset
Tack för att du startade upp igen!
Grattis till husförsäljningen!
här skiner solen o jag ska ut i skogen med min son, så han får springa av sig lite energi.
vi hörs!
vi kan väl hjälpas åt att sprida tråden, jag har inte hunnit med alla
Jag har hittat hit
Grattis till försäljningen!
Det ska bli fiiint väder i helgen... Sommaren är inte slut ännu!
Vi är mitt i babysitterbyte. Gar väl sadär. Det fungerade ju sa bra med den förra, men det blir nog bra med denna med far vi hoppas.
Ja, det fungerar ju lite annorlunda här med barnomsorg osv. Det skiljer även innom schweiz en hel del. Här i Ticino börjar dagis vid 3 ar och da är det gratis. 14 veckors betald mammaledighet. Jag lade till en manad obetalt och började jobba 4 dar per vecka när Natalie var 5 mander med babysitter som kommer hem till oss varje morgon.
Japp, kommunala dagisen är gratis! Sa kom hit ni bara Saknar svenskar här. Fast man far rätta sig lite efter deras öppettider som kan variera i olika kommuner. Vanligast är fran ca 9.00 till ca 16.00. Onsdag eftermiddag stängt och inte alltid ger de lunch. Sa man far välja kommun efter dagisets öppettider
Ibland erbjuds längre öppettider men da far man betala för dessa.
Vid under 3 ar är det privat dagis som gäller och ett som vi kollade pa kostade för 4 dar i veckan 750 chf per manad (mat inkluderat). De har öppet fran typ 6.00 till 18.30.
Jag har funderat pa en svensk aupair när Natalie börjar dagis...
kaj: Jag har hittat denna sida där man kan fa au pair
till schweiz. Har du hört talas om denna?
www.perfectway.ch/aupair.htm
Hur söker man annars? Annons i tidningen?
Jag är ocksa lite skeptisk till att ha nagon boende hos mig men tror att det skulle vara supebra för mina barn för att öva svenska. Här är ju dagis gratis men jag hade tänkt att om jag far en liten till sa gar den äldsta pa dagis (kunde kanske ga halvdagar) och den minsta kan vara hemma. Sen är ju dagisets öppettider sa dumma sa man maste ju ha nagon ändà pa morgon och eftermiddag för att hämta och lämna. Vi far se. Först vill vi ha en liten till men inte riktigt ännu.
Tror du det blir lätt att hitta nagon till Lugano? Det är ju italienska som gäller här?
Hur mar ni alla? Det är tyst här i traden.