• kaj04

Boende i Schweiz

Tack för att du startade upp igen!

Grattis till husförsäljningen!
    här skiner solen o jag ska ut i skogen med min son, så han får springa av sig lite energi.
    vi hörs!

• kaj04
    Tuntalisa: va????? är dagis gratis hos er ifrån 3års ålder?? Ticino här kommer vi!!! skämt åsido, det är ju helt otroligt! fick höra att här kostar en dagisplats i baden på ett ABB dagis ca chf 100.-- om dagen! det är ju knappt att det lönar sig att jobba.

just nu jobbar jag ju 2-3 kvällar i veckan, men visst skulle det vara skönare att jobba dagtid o ha kvällen för familjen o mig själv. hur som helst, så sparar vi ju en dagisavgift på detta sättet o jag trivs.
  • kaj04
    Tuntalisa: jag kom hit som au pair 1992 o tjänade chf 500.00 i månaden plus skolan betald o kost o logi naturligtvis. trodde att alla i schweiz var miljonärer som hade råd med en au pair, men det är ju faktiskt mycket dyrare med dagis!
    jag har nu hand om ungdomsträffarna i zürich o det är ju mest au pairer som dyker upp. finns en hel del supergulliga tjejer som jag gärna skulle låta ta hand om mitt barn, men jag vill inte ha någon boende i mitt hem... vill ju kunna vara ensam med min familj oxå o det kan bli svårt om man har någon inneboende.

jag älskar ticino, så lugano gärna för mig Flört
  • kaj04
    Tuntalisa:

jag tycker att jag känner igen namnet på kvinnan som har agenturen, kan lyssna runt lite om du vill. träffar omgångens au pairer i kväll i zürich o kan kolla med dom hur dom kom hit, ofta går familjerna i "arv" till nya tjejer.

lugano är ju vackert o har ett härligt klimat, varför skulle inte det locka o närhet till italien. det kan ju vara perfekt för någon som gillar sydländska blodet Flört

annnons i dagens nyheter i sverige eller genom arbetsförmedlingen kan vara en annan idé eller kolla i din hemort i sverige om det är någon ung tjej (eller kille) som vill komma ner.
  • kaj04

Grattis Slma till tjejen!

hur känns det Mamba att bo i schweiz?

har varit ute på middag med min sambo o lämnat sonen hos farmor... en flaska vin o lite prosecco o grappa gör mig helt yr o jag ska nu krypa i säng!

go natt!

• kaj04
    Mamba: Meilen är fint o det har fördelen att du även kan ta färjan över till Horgen. kan vara lite trafikkaos när man vill in till city på morgonen. hur tar sig din man till jobbet? med tåg? i så fall kan ni ju kolla upp förbindelserna, men jag tippar att det finns en S-bahn i halvtimmen.

det är därför vi har bosatt oss i Niederweningen, jag är mer landmänniska o har ca 35 minuter in till stan med s-bahn. o till Baden har jag 15 minuter med buss. trivs när jag har naturen nära o slipper avgaser o trafiken. men där är vi ju alla olika
  • kaj04
    Mamba: alltså inne i stan Zürich gäller Zürisäckar som du säger. samla papper o kartonger för sig, det brukar vara hämtning en viss dag i veckan på det, då måste det vara fint i hopbundet nere vid vägen. be att få en kalender för sophämtning i erat område när ni anmäler er vid einwohnerkontrolle.

läskflaskor är ju oftast PET o det finns ett återvinningställe vid varje affär som säljer dom. oftast blåa o gula med PET skrivet på. burkar o glas o konservburkar slängs separat, titta efter stora blå eller gröna container i erat område.

annars går det bra för er?
  • kaj04
    Mamba: leksaksaffär har du en på bahnhofstrasse som heter Kids Town annars har Manor o Globus etc oxå alltid en avdelning med leksaker. utanför Zürich i Dietikon har Du toys'r'us (hur det nu skrivs!?)
  • kaj04

4e våningen utan hiss... du kommer att bli superfit! Flört

• kaj04

Tuntalisa: Grattis!

njut o känn dig inte ett dugg skyldig! jag önskar mig så att det skulle bli plus innan den 29e oktober (då skulle mitt senast barn fötts), men nu börjar det kännas tungt o smått hopplöst. sen är det ju inte säkert att jag får behålla det heller...

känns lite jobbigt idag, vände blad i almanackan o datumet riktigt lyser emot mig. suck!

• kaj04

godagens!

ja mamba, vi ställer om nästa helg mellan 27e o 28e.

här har det varit fullt upp, försöker vara ute o träffa barn när solen skiner o värmer, nu börjar det ju bli kallt. brrrr...

litet tips till er långt från zürich; kolla på svenskamammor.com, där finns det svenska mammor över hela världen, även i schweiz.

kram

• kaj04

bra idée räkmamman! vi kanske ses där!
    jag brukar jobba i bakståndet o sälja bullar

• kaj04
    ain: pärlsocker finns numera även på coop!
  • kaj04
    amazonas: tack för receptet! det har jag redan tryckt ut o ska absolut prova det. sambon älskar vit choklad!

plingan: har aldrig provat mélasse, men ett år försökte jag med lönnsirap o det gick inge vidare. pepparkakorna blev äckligt söta o knäcken smakade bara socker. jag håller mig till sirap i fortsättningen, men om någon provar, berätta gärna här hur det blev.

Räkmamman: mina bullrecept från sverige är oftast med 1 pkt torrjäst vilket är 14gr o här hittar du jäst i mindre påsar, men precis 7gr, så jag tar bara 2 såna o vips blir det som hemma. det är bara med saffran som jag inte har lyckats o den hämtar jag i sverige eller mamma skickar. någon som vet ett bra tips?
  • kaj04
    amazonas: har precis bakat "dina" saffranssnurror med vit choklad. gott, men jag trodde dom skulle smaka mer choklad, gör dina det? kanske hade i "fel" vit choklad, men mängden stämde. försöker igen nästa vecka...

jojjan: som du ser finns det massor av svenska föreningar i zürich. du hittar även svenskamammor.com här o vi har precis startat en lekgrupp o ska försöka träffas lite oftare. du kan ju kika på hemsidan www.svenskamammor.com.

ska ut i solen nu o röra lite på mig (så att jag kan äta mina bullar Flört)
    vinkar till Mamba, det var kul att se er igår hoppas att vi ses snart igen.
  • kaj04
    mamba: jag har kört med paniermehl (det finns på kryddavdelningen o är en panerad schnitzel på påsarna). det är okej för att bröa former med, men till köttbullar är det för tunt o där använder jag gammalt bröd som jag smular sönder.

hör av mig efter den 25e så bestämmer vi mer!

amazon: aha! det var väl därför! ska prova med mer choklad nästa gång. onyttigt är det ju i alla fall Flört

kram på er på söndagskvällen. om ni orkar vara uppe, kommer det en Beck film på ZDF klockan 22.00 (fast dubbad till tyska).
Svar på tråden Boende i Schweiz