• maximilian04

Änglatrumpet

Finns det några som har god hand med Änglatrumpeter som kan berätta för mig hur jag ska övervintra min?
    Har äntligen fått en så nu vill jag ju ha kvar den

• Svar på tråden Änglatrumpet
  • pattisza

Man skall ha den ljust och svalt inte under 5-10+. Man klipper ner den på våren kraftigt. Ev omplantering på våren om det behövs.

• Louise Morgan

Jag har två änglatrumpeter som jag satte tidigt i våras. De har inte blommat denna sommar-men vuxit till sig rejält.
    Har läst att man ska "noppa" dom, så att granarna delar sig(dock inte för ofta) Nästa år innan sommaren ska man tillföra gödning så att de kommer blomma till nästa sommar.
    Viste inte att man skulle klippa ned dem rejält till våren...?

lycka till med din övervintringen

• ALJO

Om du har den svalt så går det lika bra med mörkt, fast frostfritt förstås.
    Jag brukar inte klippa ner mina så mycket, risken är då att den blommar sent, det är så att den måste komma upp i en viss storlek innan den sätter knopp, vanligtvis växer den rakt upp, sedan när den delar sig som ett Y börjar den sätta knopp. Då får man oxå en snygg parasollform, oftast skall den upp i minst en meter innan den blommar. Klipp alltså inte under Y-delningen.
    Mycket gödel på sommaren, och den deicker ganska mycket, minst 20 liters kruka när den är stor.

• ModerBlå

men oj det är väl den där blomman som är supergiftig!

• ModerBlå

oj ni med barn hur vågar ni ha sådana blommor.?

Alltså när min dotter var 6 år var vi på Bauhaus och tittade på växter. Tyvärr var personalen där ganska osmarta då dom hade änglatrumpet långt ner på golvet stående...min dotter som älskar blommor tog då i blomman och sa oj vilken fin blomma. Tänkte inte mer på det då jag inte visste att den var så giftig.

Senare på kvällen svullnade ansikte och hals upp...vi var tvugna att besöka akuten och få nått motgift då det visade sig att det var blomman som orsakat detta. Vår dotter åt en vaniljglaspinne där på affären sedan och har tydligen tagit sig i ansiktet och tagit i glasen med händerna såklart och läkaren sa att den är supergifitg och det räcker med att man har tagit i blomman.

Bara en liten info till er med barn!

• maximilian04

Moder blå

"Oj ni med barn hur vågar ni ha såna blommor?"

Lätt, den står så att sonen inte skulle få tag på den hur mycket han än försöker och i takt med att den växer så växer sonen.
    men det kanske är vanligt att även tonåringar äter blommor???

Jag startade tråden med en enkel fråga om blomman, inte om alla som har en sån blomma ska må dåligt och känna skuld över det ägandet

Svar på tråden Änglatrumpet