• maximilian04

Änglatrumpet

Finns det några som har god hand med Änglatrumpeter som kan berätta för mig hur jag ska övervintra min?
    Har äntligen fått en så nu vill jag ju ha kvar den

• Svar på tråden Änglatrumpet
  • Louise Morgan

tycker ditt svar va bra!
    du hade bara en enkel fråga om övervintrandet av änglatrumpeten (inte vetskapen om att den är giftig) det viste du säkert redan=)
    Lycka till med övervintrandet! *håller tummarna för dig och för mina 2*

maximilian04 skrev 2007-08-24 08:19:09 följande:
    Moder blå"Oj ni med barn hur vågar ni ha såna blommor?"Lätt, den står så att sonen inte skulle få tag på den hur mycket han än försöker och i takt med att den växer så växer sonen.men det kanske är vanligt att även tonåringar äter blommor???Jag startade tråden med en enkel fråga om blomman, inte om alla som har en sån blomma ska må dåligt och känna skuld över det ägandet
  • n k

Vi har planterat den i en stor kruka, som grävs ner på våren & tas lätt upp på hösten. Den får stå i källaren med ev. filt om sig i svår kyla.
    Vi klipper även ner den ordentligt, så att nya skott ska orka till våren.

Lycka till

• Louise Morgan

tackar för tipset!

n k skrev 2007-08-24 11:00:28 följande:

Vi har planterat den i en stor kruka, som grävs ner på våren & tas lätt upp på hösten. Den får stå i källaren med ev. filt om sig i svår kyla.Vi klipper även ner den ordentligt, så att nya skott ska orka till våren.Lycka till
  • grynet80

När säsongen är över ställer jag min hos mannens morfar som tar hand om den! Mycket bra tycker jag personligen!!

• Angelven
    maximilian04 skrev 2007-08-24 08:19:09 följande:
    Moder blå"Oj ni med barn hur vågar ni ha såna blommor?"Lätt, den står så att sonen inte skulle få tag på den hur mycket han än försöker och i takt med att den växer så växer sonen.men det kanske är vanligt att även tonåringar äter blommor???Jag startade tråden med en enkel fråga om blomman, inte om alla som har en sån blomma ska må dåligt och känna skuld över det ägandet
    Just änglatrumpet får man se upp lite med tonåringarna...

Den är nämligen även hallucinogen...
  • Angelven

Annars kan jag tipsa om att omplantering på våren är en höjdare - jag har min i en murarbalja jag borrat hål i med hålsåg - typ 15 hål i hinken. Sedan planterar jag den varje år, i hinken, i en jättekruka med massor av fin ny jord och gödsel - mycket gödsel.

1.5 meter hög planta med 76 blommor samtidigt är resultatet...

Gödsla vid varje vattning, vattenlöslig då, och vattna rikligt - minst en kanna per dag. Ställ den ute förstås - den tål rätt tuffa tag - kanske inte frost då - men +5 grader har jag haft den i.

• Angelven
    ModerBlå skrev 2007-08-23 20:49:51 följande:
    oj ni med barn hur vågar ni ha sådana blommor.?Alltså när min dotter var 6 år var vi på Bauhaus och tittade på växter. Tyvärr var personalen där ganska osmarta då dom hade änglatrumpet långt ner på golvet stående...min dotter som älskar blommor tog då i blomman och sa oj vilken fin blomma. Tänkte inte mer på det då jag inte visste att den var så giftig.Senare på kvällen svullnade ansikte och hals upp...vi var tvugna att besöka akuten och få nått motgift då det visade sig att det var blomman som orsakat detta. Vår dotter åt en vaniljglaspinne där på affären sedan och har tydligen tagit sig i ansiktet och tagit i glasen med händerna såklart och läkaren sa att den är supergifitg och det räcker med att man har tagit i blomman.Bara en liten info till er med barn!
    Är du säker på att det var änglatrumpet - för det är absolut inte symptomen enligt giftcentralen ( www.gic.se/AlphaList_vaxt.asp&CategoryID=6231&pDisplayType=0 ) - och jag har då flyttat runt på min, plockat bort blommor och beskurit och fått saft på fingrarna (nåja, och tvättat noga iofs) och aldrig svullnat...

Den innehåller atropin - nervgift/antinervgift - det borde man inte svullna av nämligen.
  • maximilian04

Jag räknar iskallt med att min son inte blir botaniker så jag vägrar låta mig oroas av vad han kan tänkas stoppa i munnen om 10-15 år.... Tack för tipsen om hur min blomma ska skötas ( då det ju var det tråden skulle hansla om )

• J3NNY

ModerBlå

Ditt barn måste vara allergisk eller liknande.

Har själv 3 trumpeter hemma.
    Beskär, plockar blad osv och har ALDRIG blivit svullen!

Men sen så har man lite ansvar oxå som förälder med anser jag!

Men nu var inte detta tråde handlade om så..

• maximilian04

Håller helt med ovanstående talare...

...som dessutom fattat galoppen

Svar på tråden Änglatrumpet