Änglatrumpet
Finns det några som har god hand med Änglatrumpeter som kan berätta för mig hur jag ska övervintra min?
Har äntligen fått en så nu vill jag ju ha kvar den
Finns det några som har god hand med Änglatrumpeter som kan berätta för mig hur jag ska övervintra min?
Har äntligen fått en så nu vill jag ju ha kvar den
Eftersom jag inte kan förvara mina änglatrumpeter svalt och mörkt tar jag in dom innan nattfrosten sätter in.Låter dom stå i sin kruka och vissna ner,skitfula ser dom ut,vattnar en skvätt någon gång i månaden,sen i maj klipper jag ner dom rejält även om dom har fått nya skott,sätter ut dom när det är riskfritt frå frosten.Planterar även om dom i en blandning koskit och jord.
Just nu blommar dom för fullt.
Va, man kan väl inte alls bli förgiftad bara av att ta i blomman?!
Jag har haft änglatrumpet i flera år, och aldrig märkt av nånting. Jag har ju iofs alltid vetat att den är jättegiftig, men inte har jag märkt ens små symtom, efter att ha tagit i den och hållt på.
om jag har haft småsår på händerna kan jag ibland känna att det svider/bränner lite när jag har pysslat om min blomma men inte så att jag har haft besvär av det
Håller med dig! Man kan ju vara allergisk mot allt...
Aldrig kännt av någon reaktion: varken på mig eller mina nära & kära(människor som djur)
Älskar denna pampiga blomma!!!
Önskar er alla lycka till under vintern!
Min ser just nu ut som om den redan gått i vinterdvala så jag tänkte att jag skulle ta in den och skona den från vinden ( blåser halv storm här mellan varven nu ikväll) men då ser jag att det bor små grönavita kryp på undersidan av bladen...
Någon som vet hur jag blir av med dem för jag vill då rakt inte övervintra dem....
Min farmor tog lite såpa och vatten i blommspruta.. Hon hade på lite 1 ggr om dagen, så försvann dem(utan att skada blomman)
Kanske värt ett försök?
Allt är värt att försöka nu
Jag ska genast (snart) gå och blanda en flaska...
tack!
så lite så...hoppas det kommer funka! ta inte för mkt såpa bara ;) lagom e alltid bäst enl. alla vi i norden eller hur va det? *skratt*
Änglatrumpeten är mycket starkt narkotisk.
Man kan likställa verkan av den med LSD preparat.
Folk verkar inte känna till det!
Ja, ska man vara rädd för giftiga växter får man rata en hel del blommor och växter, tex påsklilja, liljekonvalj, vitsippor och blåsippor är ju bara några giftiga växter som inte en människa är rädd för.
linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html
Jag har som tidigare nämnts inte startat denna tråd för något annat än skötselråd angående Änglatrumpet.
Varken jag eller någon annan på denna tråden har medvetet skaffat blomman för att den kan skada våra barn, dock tillstår jag gärna att jag visste att den var giftig när jag köpte den.
Jag har rengöringsmedel hemma, jag använder salt när jag lagar mat, jag har tvättmedel när jag tvättar. Allt kan vara livsfarligt för små bran i tillräckliga mängder.
Antar att ni andra oxå har dessa saker hemma men att ni göra allt ni kan för att era barn inte ska bli förgiftade av dem heller.
Nu tycker jag att vi lägger ner giftdiskussionerna innan detta blir ännu en påhoppstråd om vem som gör och säger dummaste sakerna för det är det ingen som blir glad av.
Kan inte annat än att skratta när man läser detta forum inlägg!
TS ville bara veta hur hon skulle övervintra en blomma-inget annat(det viste hon redan)
Massa intressant läsning har jag ivarjefall fått och lärt mig massor-TACK!
Lycka till nu med alla era blommer(giftiga som icke-giftiga)