• maximilian04

Änglatrumpet

Finns det några som har god hand med Änglatrumpeter som kan berätta för mig hur jag ska övervintra min?
    Har äntligen fått en så nu vill jag ju ha kvar den

• Svar på tråden Änglatrumpet
  • södertälje

Eftersom jag inte kan förvara mina änglatrumpeter svalt och mörkt tar jag in dom innan nattfrosten sätter in.Låter dom stå i sin kruka och vissna ner,skitfula ser dom ut,vattnar en skvätt någon gång i månaden,sen i maj klipper jag ner dom rejält även om dom har fått nya skott,sätter ut dom när det är riskfritt frå frosten.Planterar även om dom i en blandning koskit och jord.
    Just nu blommar dom för fullt.

• ming

Va, man kan väl inte alls bli förgiftad bara av att ta i blomman?!
    Jag har haft änglatrumpet i flera år, och aldrig märkt av nånting. Jag har ju iofs alltid vetat att den är jättegiftig, men inte har jag märkt ens små symtom, efter att ha tagit i den och hållt på.

• maximilian04

om jag har haft småsår på händerna kan jag ibland känna att det svider/bränner lite  när jag har pysslat om min blomma men inte så att jag har haft besvär av det

• Louise Morgan

Håller med dig! Man kan ju vara allergisk mot allt...

J3NNY skrev 2007-08-26 10:29:08 följande:
    ModerBlå Ditt barn måste vara allergisk eller liknande. Har själv 3 trumpeter hemma. Beskär, plockar blad osv och har ALDRIG blivit svullen! Men sen så har man lite ansvar oxå som förälder med anser jag! Men nu var inte detta tråde handlade om så..
  • Louise Morgan

Aldrig kännt av någon reaktion: varken på mig eller mina nära & kära(människor som djur)

Älskar denna pampiga blomma!!!

Önskar er alla lycka till under vintern!

• maximilian04

Min ser just nu ut som om den redan gått i vinterdvala så jag tänkte att jag skulle ta in den och skona den från vinden ( blåser halv storm här mellan varven nu ikväll) men då ser jag att det bor små grönavita kryp på undersidan av bladen...
    Någon som vet hur jag blir av med dem för jag vill då rakt inte övervintra dem....

• Louise Morgan

Min farmor tog lite såpa och vatten i blommspruta.. Hon hade på lite 1 ggr om dagen, så försvann dem(utan att skada blomman)
    Kanske värt ett försök?

maximilian04 skrev 2007-08-27 18:19:18 följande:
    Min ser just nu ut som om den redan gått i vinterdvala så jag tänkte att jag skulle ta in den och skona den från vinden ( blåser halv storm här mellan varven nu ikväll) men då ser jag att det bor små grönavita kryp på undersidan av bladen...Någon som vet hur jag blir av med dem för jag vill då rakt inte övervintra dem....
  • maximilian04

Allt är värt att försöka nu
    Jag ska genast (snart) gå och blanda en flaska...

tack!

• Louise Morgan

så lite så...hoppas det kommer funka! ta inte för mkt såpa bara ;) lagom e alltid bäst enl. alla vi i norden eller hur va det? *skratt*

maximilian04 skrev 2007-08-27 18:27:00 följande:
    Allt är värt att försöka nu Jag ska genast (snart) gå och blanda en flaska...tack!
  • ModerBlå
    J3NNY skrev 2007-08-26 10:29:08 följande:
    ModerBlå Ditt barn måste vara allergisk eller liknande. Har själv 3 trumpeter hemma. Beskär, plockar blad osv och har ALDRIG blivit svullen! Men sen så har man lite ansvar oxå som förälder med anser jag! Men nu var inte detta tråde handlade om så..
    Min dotter är inte allergisk mot något. Jag är inte intresserad av så mycket blommor så jag hade ingen aning om att de på affären hade en giftig blomma (änglatrumpet)på golvet i deras affär. De fick vi veta efter att vi hade pratat med butikschefen.
    Läkaren på akuten sa även att detta var en typisk reaktion från just gifitga blommor och att änglatrumpet är mycket giftig. Sedan är det väl självklart att man är olika känslig och barn tål inte lika mycket som en vuxen.

Tycker forfarande att det är märkligt att man väljer att ha giftiga blommor i sitt hem när man har barn.
    Om man ska snacka ansvar som förälder!
  • isisisis

Änglatrumpeten är mycket starkt narkotisk.
    Man kan likställa verkan av den med LSD preparat.
    Folk verkar inte känna till det!

• Angelven
    ModerBlå skrev följande:
    Alltså när min dotter var 6 år var vi på Bauhaus och tittade på växter. Tyvärr var personalen där ganska osmarta då dom hade änglatrumpet långt ner på golvet stående...min dotter som älskar blommor tog då i blomman och sa oj vilken fin blomma. Tänkte inte mer på det då jag inte visste att den var så giftig.
    [/citat]
    ... och i ett senare inlägg...
    [citat]
    Om man ska snacka ansvar som förälder!
    Personligen finner jag det märkligt med föräldrar som låter sina barn ränna runt på Bauhaus - en väldigt farlig miljö - och ta i saker, det skulle jag aldrig tillåta tvillingarna, det skulle vara väldigt osmart av mig som förälder.

Personligen finner jag det märkligare med trampoliner med 5000-6000 skadade barn och vuxna varje år än med änglatrumpeter med ett fåtal dokumenterade (antal växtförgiftningar TOTALT ligger under 1000 om året)

Har du tagit bort alla giftiga växter i ditt hem nu ? Inget potatisland exempelvis ? (blomman är andningsförlamande), ingen ligusterhäck (dito), ingen nerium (klåda, irritation vid kontakt, giftig) - rensar du bort alla svampar som växer i gräsmatta och rabatt ?

Lägg ner din vendetta mot änglatrumpet - vi gillar den och har den därför - och vi har bättre koll än dem som låter barnen ränna på bauhaus.
  • ming
    ModerBlå skrev 2007-08-28 11:28:42 följande:
    Min dotter är inte allergisk mot något. Jag är inte intresserad av så mycket blommor så jag hade ingen aning om att de på affären hade en giftig blomma (änglatrumpet)på golvet i deras affär. De fick vi veta efter att vi hade pratat med butikschefen.Läkaren på akuten sa även att detta var en typisk reaktion från just gifitga blommor och att änglatrumpet är mycket giftig. Sedan är det väl självklart att man är olika känslig och barn tål inte lika mycket som en vuxen. Tycker forfarande att det är märkligt att man väljer att ha giftiga blommor i sitt hem när man har barn.Om man ska snacka ansvar som förälder!
    Man har inte änglatrumpeten som en krukväxt inomhus, den står utomhus (den blir ganska stor, som ett mindre träd, så det blir svårt att ha den inne). Alltså minimeras riskerna att förgiftas, eftersom barnen inte har tillgång till den 24 timmar om dygnet. Och man lämnar väl inte så små barn som stoppar allt i munnen själva utomhus ändå, utan man har väl uppsikt.
    Angelven skrev 2007-08-28 12:28:47 följande:
    Har du tagit bort alla giftiga växter i ditt hem nu ? Inget potatisland exempelvis ?
    Faktum är ju att potatisen är ju släkt med änglatrumpet, till och med.
  • ModerBlå
    Angelven skrev 2007-08-28 12:28:47 följande:
    Personligen finner jag det märkligt med föräldrar som låter sina barn ränna runt på Bauhaus - en väldigt farlig miljö - och ta i saker, det skulle jag aldrig tillåta tvillingarna, det skulle vara väldigt osmart av mig som förälder.Personligen finner jag det märkligare med trampoliner med 5000-6000 skadade barn och vuxna varje år än med änglatrumpeter med ett fåtal dokumenterade (antal växtförgiftningar TOTALT ligger under 1000 om året)Har du tagit bort alla giftiga växter i ditt hem nu ? Inget potatisland exempelvis ? (blomman är andningsförlamande), ingen ligusterhäck (dito), ingen nerium (klåda, irritation vid kontakt, giftig) - rensar du bort alla svampar som växer i gräsmatta och rabatt ?Lägg ner din vendetta mot änglatrumpet - vi gillar den och har den därför - och vi har bättre koll än dem som låter barnen ränna på bauhaus.
    Du, vem har sagt att någons barn har rännt runt på Bauhaus...min dotter var inte gammal detta hände för väldigt många år sedan. Hon såg blomman när hon gick brevid mig och tog då i blomman för att den var fin. Ja om du har tvillingar borde du nog veta att små barn gör saker som går väldigt snabbt utan att en förälder hinner med.
    Jag har aldrig någonsin haft giftiga växter i mitt hem eller trädgård. Nej jag har inget potatisland jag köper min potatis i affären. och dessa andra växter har jag ingen anning om vad det är...och är inte trädgårdsintresesrad för fem öre.

Mitt inlägg var OT och var bara en fråga till de föräldrar som väljer att ha giftiga blommor/växter hemma när man har barn. Det är ju ett ganska lätt val att välja bort när man har små barn.
    Och jag har aldrig låtit mina barn ränna på bauhaus men du kanske var där eftersom du påstår det!
    Jag ska lämna denna tråd så ni får prata om era blommor i fred!
  • ming

Ja, ska man vara rädd för giftiga växter får man rata en hel del blommor och växter, tex påsklilja, liljekonvalj, vitsippor och blåsippor är ju bara några giftiga växter som inte en människa är rädd för.
    linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html

• maximilian04

Jag har som tidigare nämnts inte startat denna tråd för något annat än skötselråd angående Änglatrumpet.
    Varken jag eller någon annan på denna tråden har medvetet skaffat blomman för att den kan skada våra barn, dock tillstår jag gärna att jag visste att den var giftig när jag köpte den.
    Jag har rengöringsmedel hemma, jag använder salt när jag lagar mat, jag har tvättmedel när jag tvättar. Allt kan vara livsfarligt för små bran i tillräckliga mängder.
    Antar att ni andra oxå har dessa saker hemma men att ni göra allt ni kan för att era barn inte ska bli förgiftade av dem heller.

Nu tycker jag att vi lägger ner giftdiskussionerna innan detta blir ännu en påhoppstråd om vem som gör och säger dummaste sakerna för det är det ingen som blir glad av.

• Louise Morgan

Kan inte annat än att skratta när man läser detta forum inlägg!
    TS ville bara veta hur hon skulle övervintra en blomma-inget annat(det viste hon redan)

Massa intressant läsning har jag ivarjefall fått och lärt mig massor-TACK!

Lycka till nu med alla era blommer(giftiga som icke-giftiga)

Svar på tråden Änglatrumpet