• NeverEver

HJÄLP! tricot-slen vs. moby wrap

Nu SKA jag äntligen beställa en bärsjal. Men nu velar jag mellan tricot-slen och moby wrap. Kan några snälla kunniga människor hjälpa mig med för- och nakdelar med dessa två sjalar? Vilka skillnader mellan dem är det? Tänkte beställa hos stellaris och har även kikat på bilder på sjalbarn.

• Svar på tråden HJÄLP! tricot-slen vs. moby wrap
  • Pyre på väg

Jag har en moby och är mycket nöjd. Meja är nu 7 mån och jag bär henne fortfarande. Väger 7,5 kg. Tyvärr alldeles för svajig på ryggen. Hon börjar försöka ta sig ur på magen också. Den är så strechig. Dags för en vävd för min del.

Som sagt, jag är mycket nöjd.

Meja 20 Jan -07
  • NeverEver

På köpstället stod det att de kan bäras upp till 15 kg eller tre år... Det stämmer alltså inte? Skönt att höra att du är nöjd iaf! Vävd är inte så bra till bebisen allra första början va?

• Pyre på väg

Du kan säkert köpa en vävd från början. Läs på sjalbarn.se där står mycket info. Ju tyngre de blir ju svajigare blir det. En vävd sjal är stum och då blir det inte svajigt.

Jag är inte så insatt i det me sjal, men har burit Meja otroligt mycket i både moby och ringsjal. Hon älskar det. Hon blir på så gott humör när hon kommer ner  i sjalen.

Meja 20 Jan -07
  • cinclus

Vävd funkar bra från början det också för *bebisen* men för *bäraren* när den är nybörjare så är det enklare att hantera och knyta en elastisk. Brukar det stå.

Själv är jag nybörjare, d v s grabben är nu 6 mån och väger 7-8 kg och har burit med en tricot-slen och är mycket nöjd.

Precis som "pyre på väg" säger så blir det svajjigt på ryggen med en elastisk. Och precis som henne har jag också konstaterat att jag lär skifta/komplettera till en vävd p g a tyngden/svajigheten på sikt, kanske i höst.

Har kompletetrat nu med en kort ringsjal för korta lyften hemma och borta av sonen nu när han är styvnackad och håller fast sig själv när han sitter på höften o s v. Men jag kunde och borde ha skaffat en sådan mkt tidigare för sådana lyft hemmavid. Det hadesparat mina handleder en hel del inser jag nu! För den elastiska långsjalen tar en stund att kyta även när man är intrimmad. Men å andra sidan blir den som ett plagga som ma inet behöver ta av sig nödvändigtvis, varken hemma elelr på stan. Folk tittar lite nyfiket på stan bara och undrar över kreationen...

Jag har någostans läst att tricot-slen är den kraftigaste (tyget)elastiska lågnsjalen men har också läst någon annastans inte det mptsatat men att ngn annan var styvare. Kolla med sjalbarnsforumet med de som har erfarenhet av flera modeller! Det har inte jag.

Jag skulle dock gissa att båda två lär passa bra? Min har avsmalnade ändar vet jag iaf, det är ju där knuten blir.

Något om "positionerna", mina erfarenheter bara:

Jag bar i vaggaposition i början, gick även att amma. Mysigt.

Sedan gjorde jag en "tabbe" på sätt och vis, jag bar honom framåtvänd efts han var så nyfiken och gillade att sprattla med benen. (Hade en lånad BabyBjörn ett tag som han gillade att spratttla i och tugga på.) Men det finns fr a två nackdelar med det. Dels blir det inte ergonomisk för barnet längre, han hänger med benen rätt ner som i t ex en BabyBjörn. Inte som en groda när han är mot en. Ska inte bäras längre stunder så. Därtill så blev hans armar mera låsta och tyget inte utbrett lika bra på min rygg, så även det blev obekvämt för oss båda. Och när han vill nicka till och sova, så gick det ju inte alls med huvudet löst hängandes s a s. Dels bör barn inte bäras framåtvända när man är ute bland folk, de kan inte värja sig för varken folk eller intryckk allmänt.

Nu bar jag honom så inomhus men det innebar ju att jag när jag då skulle sätta honom mot mig så prottserade han... Uj, tänkte jag! Han försökte som trycka ut sig frn mig och huvudet for från sida till sida för att se. Men det varade bara i ngn minut. Pust. Sedan greppade han tekniken att spana runt och när han behövde somna en stund så var han nöjd av att kunna lägag huvudet mot en. Likaledes nöjd när han sedan vaknade. Inte alls några tecken på att vara instängd vilket oroade mig där i början.

Genom att reglera tygdraperingarna över hans rygg och armar kan man lätt låta honom vifta åp armar och ben nr han är vaken och stadga dem när han sover. Himla smidigt! (jag fattar varför vissa sjaklare blir nästintill fanatiska i sitt missionerande. Det är ju så himla smidigt och bekvämt. Praktikst. logiskt. Tycker jag då...) Och just dra här oh där är lätt att göra med en elastisk för en nybörjaer, tror att amn som nybörjare har svårt att knyta tillräckligt tajt och drapera rätt med vävda i början?

Bara ett tips m a a reklamen om att t ex tricot-slen kan knytas på 6 sätt är det väl. Vagga och groda med ben inne och ute är nog de man använder mest - och tidigast.

Utöver det som följer med i instuktioner så finns det på webben sedan ytterligaer tips om knytningar från användaer! Det är ju bara ett tygsjok liksom

Likaså reklamen om att kunna bära si och så tunga barn i elastiska sjalar. I vävda sjalar är det lugnt, det fins ngt reklamklipp där en sömmerska bär sin make i en s k mei-tai... Vad säger ni mer erfarena?

Parantes: babyskyddet i bilen skulle räcka till 9 månader... Grabben växte ut det vid 5½. Allting är relativt

Lycka till med ditt köp. Timpeningen blir låg i vilket fall, även om du inte bär upp till de kg som står!

PS Tror at det i ngn tiidgare tråd jmf och diskuteras två andra elastiska långsjalar? Sino vs vilken det nu var.

OBS! Jag har inte angett några källor till det ovan som är påståenden och antaganden s a s (om hur barn bärs ergonomiskt, om att bäras framåtvända o s v). Det finns i andra trådar och i mitt fall så stämemr det in med vad jag själv tycker av min lilla erfarenhet också så jag vågar stå för det ändå

• cinclus

PS Instämmer också i detta med gott humör!

När grabben blir ynkig av vad det vara månde och man börjar vira in sig i sjalen så tystnar han, ligger och tittar på och ler

Jag använder den ju inte bara när han är ynkig förstås, det är ett dagilgt "verktyg" men just då känns det bra att ha den där extraväxeln att ta till. Han blir lugn och kommer till ro medan jag kan fortsätta med diverse bestyr antingen jag är hemma eller på stan.

Jag kombinerar dock olika bärgrejjer med vagnen, om inte annat för att varken jag, fadern eller sonen (den helige anden vet jag inte) gillar värme och den elastiska är varm (ska se mig om efter en luftig vävda sjal således, tror att "gåsen" (gauze) är en sådan) i sommarhettan - fast tjockt tyg skyddar också mot värme ju!) Och just perioden (4-6 månader nå't för honom) när han inte såg ngt nöje i att ligga på rygg och stirra MEN var för ostadig för att sitta så var sjalen det enda rätta för honom när vi var ute på vift. Då hade han den utsikt över världen han ville ha men kunde också få slumra till.

Himla smidigt, ursäkta att jag upprepar mig...

• NeverEver

Jahapp, då fick man upp ögonen för ytterligare en trikåsjal... Dessa djunglar! Är det verkligen så stor skillnad mellan sjalarna?

• cinclus

Jag tror faktiskt inte det!

Det kanske är så "enkelt" att man inte kan misslyckas just med långa trikåsjalar! När det gäller vävda så måste de i a f ha bra töj på diagonalen, det spelar roll hur tyget är vävt alltså.

MEN jag har som sagt inte jmf så mkt. Konstigt nog. jag brukar ha långa Excel-ark med jämföresler innan jag köper saker... Men av *någon* anledning så är början av 2007 höljt i dimma. Tänkte köpa sjalen innan sonen föddes men han kom tre veckor för tidigt, hann bara vara hemma från jobbet en dag så det blev "första bästa" nästintill. Och den var helt rätt för mig.

Det som kan skilja gissar jag är längd (om man är kraftig ska den räcka runt å så - gäller mer specialvarianter typ tri-cotti?), material (i detta fall hur varm/sval, sladdrig/fast trikån är), "skärning" (om ändarna är avsmalnande, alla kanske inte är det) och specialgrejjer (typ lite "nyckelfika" o s v - men jag har då nykeln i fickan liksom...?). Samt tycke och smak vad gäller färger då...

OBS! Beroende på din perosnlighet och temeperament så var beredd på lite fippel i början inna handlaget sitter där. Och instruktionerna är ofta gjorda för att de ska vara lätta att förstå och följa. Så snart du fatta så kommer du att ändra på viken ordning o s v så att du får det utbrett över ryggen, har barnet stadigt under tiden o s v

För det är det som rä så bra med sjalen, man bär med hela ryggen och höften liksom, tyngden blir som en några extra kilon övervikt och inte ngts om hänger och dinglar i tampar liksom

• cinclus

Sjalbarns forum enbart om elastiska långsjalar....

www.sjalbarn.se/data/forum/viewforum.php

Om du verkligen vill grotta ner dig

Där finns t ex också "Tricot Slen vs moby D?", "sino eller tricotslen??", "Sino vs Hoppediz trikå", "Sino vs BabyBundler", "Sino, moby eller cuddly wrap?", "Moby Wrap vs sino" och en massa omröstningar. Just omröstingarna har ju samlat komemntarer om en sjal i taget...

Ja jösses.

• Nova70

Tricot Slen är stadigare än Mobyn och har därmed längre användningstid.
    De är likvärdigt tjocka och ganska varma.
    Hellre Tricot Slen.

• Nova70

Sino skiljer sig markant från dessa två.
    Den är supertunn, men ändå stadig.
    Dock är den riktigt dyr.

• NeverEver

Ni ska ha tack för all hjälp! Helt fantastiskt vilka kunniga mäniskor man hittar här som delar med sig av sina erfarenheter! Tusen tack för det!

Nu ska jag över till sjalbarns forum och gotta mig

• cinclus

PS Om du upptäcker att du vill ha ngt som går snabbt att använda för "snabba, korta lyft" och bestämmer dig för en ringsjal (vilket jag insåg sent alltså, fick hem min i veckan) så har www.agirshus.com prisvärda sådana. Det finns nog en bunt där ute som syr hemma när det gäller vävda sjalar! Det är nog bara en av många. Men biligare än t ex Ringo och BäraBarn (heter de väl).

OBS! Kommentera ni (nova70 verkar vara erfaren användare som testat många olika om det påstående stämmer? Att dte är prisvärt eller är det ngt märkessjalarna har som är bätttre?

Det man väl ska tänka på - som märkessjalarna väl borde tänkt på och även hemmamakarna - är att det ska vara töjbart på diagonalen väl? Källa för det (jag är inte gnn sömmerska) www.barabarn.se där det finns tips för den händige och även försäljning av färdigsytt. Där står det också om olika material som bomull, lin, ylle o s v. Vad som passar til vad, hur de åldras å så.

Ja jösses, jag förstår varför sjalare ibland kan verka tillhöra en sekt - man blir liksom indragen (insvept, haha). Inte bara p g a pryltokigheten, att vilja ha mera, det som är en del av vår värld och tid utan kanske också det motsatta? Att bära med sjal är ngt uråldirgt och därför har man även nytta av uråldrig kunskap om hur t ex olika tyger beter sig? En sjal "åldras" på ett sätt som en bärsele knappast gör? Ungefär som ett par väl ingångna läderskor? Eller jeans...

• cinclus

Eller så kanske du faller för en mei-tai på sikt! ("mittemellan sjal och sele" kan man säga) I s f kan du köpa från nova 70 ju Kolla in en massa fina bilder på hennes sida och även försäljningssidan hon länkat vidare till där www.meitai.tk/.

Men satsa du lugnt på en elastisk långsjal till att börja med. Den är en enkel och mysig start för nyfödingen och för de nyfödda föräldrarna

Svar på tråden HJÄLP! tricot-slen vs. moby wrap