Vad för mat till kattunge?
Vad ger man för mat till 12 veckors kattunge?
Nu får hon friskies blötmat för kattungar och friskies torrfoder.
Ska de ha både torr och blöt mat?
Klarar dom sig på bara torrisar?
Vad ger man för mat till 12 veckors kattunge?
Nu får hon friskies blötmat för kattungar och friskies torrfoder.
Ska de ha både torr och blöt mat?
Klarar dom sig på bara torrisar?
RC babycat foder ger jag till mina kattungar. Efter det så byter man till kittenfoder som de skall äta i ett års tid.
Hills och Iams har oxå bra fullfoder för katt.
Ja, de klarar sig på enbart torrfoder om det är ett fullfoder.
Blötmat kan man ge som gottigt om man vill men i små mängder.
Jag rekomenderar ett lite "dyrare" foder eftersom det är bättre för katterna. Blir inte så dyrt i längden eftersom de behöver äta mindre av det.
Man kan ge endast torrfoder, precis som man kan ge endast blötmat. Ger man bara torrfoder kan det vara bra att ha mer än ett ställe med vatten på hemma, så att katten får i sig vätska lätt.
Tycker definitivt att du ska köpa ett bättre torrfoder är friskies, det innehåller väldigt mycket onödigt för en katt. Köp ett bättre foder för kattungar hos djuraffären eller veterinären. Vet inte hur det är med friskies blötmat, men läs innehållsförteckningen; maten ska inte innehålla massa utfyllnad i form av spannmål.
Skriver under på det Majsan70 skriver.Tycker att du skall satsa på ett kvalitetsfoder från djurbutiken istället för "icamat" då det innehåller väldigt mycket spannmål bla som katten inte behöver. Det är lite dyrare men jämnar ut sig då katten inte äter lika mycket av det dyra fodret,upplever även att det blir mindre i lådan då spannmålet i "icafodret" bara bajsas ut,därav att katten måste äta mer.
Köper du ett djuraffärsfoder som Royal canin,Hills och dyl räcker det med torrfodret rent näringsmässigt. Sedan kan du såklart ge en bruk som godis.
Om du byter tänk på att vänja katten försöktigt vid den nya fodret då kattens mage inte tål att man byter tvärt av,byt under en 2 veckors period ungefär,märker du att katten blir dålig i magen så kan du byta ännu försiktigare.
Gå till en djuraffär och be dem rekomendera ett fullfoder för kattungar.. maten man köper i matbutik är baserad på spannmål i stället för kött.
En orsak till att jag ger mina kissar enbart torrfoder (Royal Canin) är att det förebygger tandsten, vilket inte blötfoder gör.
Jag har vattenskålar på minst tre olika ställen.
Rekommenderar förresten varmt Royal Canin Babycat då denna gjorde att vår kisse som var lite sen i tillväxten, nu är fin och ståtlig.
Tack för alla tips! Ska nog bege mig till djuraffären och köpa på mig något bättre till katten!
royal canin kitten har vi till våra ungar, vi har dock friskies torrfoder ibland och de får blötmat också varje dag även om de kanske skulle klara sig utan.
vi hade babycat först och sen frågade jag i affären om jag kunde använda kitten och de sa att ja det ska inte vara nå problem. de äter vuxenmaten som deras föräldrar äter om man inte passar de. men jag hoppas att det inte är nån större fara bara. det är ju lite svårt att passa de eftersom de inte äter upp maten direkt utan den står hela dagen.