Majsan70 skrev 2007-08-24 07:45:07 följande:
Måste kattungarna vara i hela lägenheten då? Man kan ju stänga av in till köket? Vi har tränat våra katter att enbart hoppa upp på sin sida av diskbänken. Mycket praktiskt. Vi har ju även en hund som gillar de vuxna katternas mat. *S*Ungarna tar inte skada av den vuxna maten, men när de äter av den äter de automatiskt mindre av den maten som är bra för dem o som innehåller allt fett o alla vitaminer o sånt som är anpassade för just växande småkissar.Men jag vet det är alltid ett himla kruxande med maten. Jag har tex. en tjockis o en smalis. Svårt då med.
Hehe, ja det är lite krångligt det där måste jag säga. Stänga av kan vi inte göra och jag tror inte vi har diskbänk över för kattmat. Nu är jag krånglig, jag vet. Alla katterna äter hellre av kattungarnas mat än de vuxnas tack och lov så det innebär förhoppningsvis att ungarna får i sig det de behöver ändå. Däremot så blir hanen lite väl rund om man inte passar honom. Honan som diar däremot får mer än gärna äta av deras mat, men hon äter gärna upp allt om hon får. Vi matar ungarna fyra gånger om dagen ungefär och får passa de så att de äter och inte någon annan katt i första hand.
Hade vi haft hund hade vi nog verkligen fått omprioritera eller småbarn, nu får vi passa de istället. Alla ungar är snart utflugna, vi har en som vi har fått tillbaka och en som vi ska ha kvar hemma så problemet blir mindre och mindre tack och lov. Att få de nya ägarna att köpa RC är dock inte det lättaste. Ganska förståeligt ändå eftersom det är så dyrt, men ungarna är uppvuxna på det. Nu när jag blir rik tänkte jag att mamma och pappa katt också ska få börja på den dieten. Ska leta reda på något som får hanen att sluta fälla så satans mycket päls. Vi kan snart göra kläder av honom...
Tjockis och Smalis har vi också. Pappa katt har en tendens att lägga på sig några kilo, särskilt under vintern trots att han är innekatt men numera kastrerad så det kan bli intressant och se om han tänker bli boll i vinter. Mamma katt är en spinkis, särskilt nu när hon fortfarande diar lite då och då. I början såg hon bedrövlig ut, då fick hon mat när hon ville och ungarnas mat fick hon äta och allt möjligt annat också som hon ville ha. Det hjälpte inte nämnvärt mycket dock. Hon har nog en ganska så häftig ämnesomsättning den katten. Nu ser hon dock frisk ut och verkar lägga på sig lite mer ändå.
Oj det blev ett långt inlägg...