Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Vad för mat till kattunge?

RC babycat foder ger jag till mina kattungar. Efter det så byter man till kittenfoder som de skall äta i ett års tid.
    Hills och Iams har oxå bra fullfoder för katt.

Ja, de klarar sig på enbart torrfoder om det är ett fullfoder.
    Blötmat kan man ge som gottigt om man vill men i små mängder.

Jag rekomenderar ett lite "dyrare" foder eftersom det är bättre för katterna. Blir inte så dyrt i längden eftersom de behöver äta mindre av det.

• Majsan70
    Dalarna24 skrev 2007-08-23 16:30:56 följande:
    Tack för alla tips! Ska nog bege mig till djuraffären och köpa på mig något bättre till katten!
    Varsegod! Och du gör absolut bäst i att handla bra mat till din katt.
  • Majsan70
    Lusthan skrev 2007-08-23 18:59:40 följande:
    royal canin kitten har vi till våra ungar, vi har dock friskies torrfoder ibland och de får blötmat också varje dag även om de kanske skulle klara sig utan.
    Viktigt att tänka på är att Kitten är från 4 månader o uppåt. Bättre att börja med babycat.
  • Majsan70
    Lusthan skrev 2007-08-23 19:18:53 följande:
    vi hade babycat först och sen frågade jag i affären om jag kunde använda kitten och de sa att ja det ska inte vara nå problem. de äter vuxenmaten som deras föräldrar äter om man inte passar de. men jag hoppas att det inte är nån större fara bara. det är ju lite svårt att passa de eftersom de inte äter upp maten direkt utan den står hela dagen.
    Har du provat att ha maten på olika höjder?
    När vi har kattungar, nja även annars, så står de vuxna katternas mat på diskbänken i köket o sen har kattungarna sin mat där de bor så att säga.
  • Majsan70
    Lusthan skrev 2007-08-24 01:26:13 följande:
    Skulle ju vara en variant, om våra katter fick vara på diskbänken... Vi har tränat de vuxna katterna i typ två år att inte gå på diskbänken. Sen har vi inte riktigt plats för de där heller. Överallt annars kommer ju ungarna upp. Visst man skulle ju kunna ge de mat och sen ta bort maten när de har ätit klart, men jag vet inte om jag vill det heller. Jag antar att ungarna inte tar skada av att äta vuxenmaten eftersom de får mat anpassad för deras ålder också och äter i första hand den maten och i andra hand äter de vuxnas mat.
    Måste kattungarna vara i hela lägenheten då? Man kan ju stänga av in till köket?

Vi har tränat våra katter att enbart hoppa upp på sin sida av diskbänken. Mycket praktiskt. Vi har ju även en hund som gillar de vuxna katternas mat. *S*

Ungarna tar inte skada av den vuxna maten, men när de äter av den äter de automatiskt mindre av den maten som är bra för dem o som innehåller allt fett o alla vitaminer o sånt som är anpassade för just växande småkissar.

Men jag vet det är alltid ett himla kruxande med maten. Jag har tex. en tjockis o en smalis. Svårt då med.
Svar på tråden Vad för mat till kattunge?