• exiteme

Chilensk mat

Tänkte göra lite chilensk mat, men hur jag än söker, hittar jag inga bra recept... Någon som har recept på goda rätter? Letar bland annat efter en rätt med kyckling, köttfärs och majs. Vad heter den?

• Svar på tråden Chilensk mat
  • Rosana

Rätten med kyckling, köttfärs och majs heter pastel de chòclo. Annat gott typiskt chilenskt är empanadas de carne (en slags piroger med köttfärs) , empanadas de queso (piroger med ost) och empanadas de marisqos (piroger med skaldjur). Har mina recept nedpackade just nu, men jag vet att du hittar recepten till dessa rätter på Tasteline. De hade, för något år sen ett mat-Chile special, med en chilensk kock. Lycka till!

• Rosana

Glömde! Till nästan all chilensk mat serverar man antingen Ají - en stakr chilisås med olja, vitlök, citron och färsk koriander eller en pebre, liknande sås fast färska chilifrukter/tomater i. Recepten på dessa såser hittar du också på Tasteline.

• Laire

Passar på att efterlysa namnet och tipsa på en rätt som var jättegod som en kompis bjöd på (hans mamma lagade och hon är från Chile), det var typ urgröpta potatisar med ägg och köttfärs i som körts i ugn.

Hittar inte igen något recept och kompisen har flyttat, men om något vet receptet är de jättegoda!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Svar på tråden Chilensk mat