Inlägg från: Rusty |Visa alla inlägg
  • Rusty

Vad är genustänk för dig?

Jag tycker att det är ett problem att den allmänna uppfattningen om genustänk verkar vara den grava missuppfattningen att "det går ut på att flickor inte får ha rosa och pojkar måste leka med dockor". Om det vore så skogstokigt skulle det ju vara alldeles skogstokigt.

Men "genustänk" är ett ganska stort begrepp, menar du i förskolan, i arbetslivet, i politiken, akademiskt?

Ett sätt att förklara det i korthet och väldigt förenklat är att säga att det är taskigt och orättvist att behandla folk olika och ge dem olika chanser utifrån vilket kön de har.

Ordet genus betyder "socialt kön", den delen av "könet" som är skapat av samhället och dess förväntningar. (Exempel: Jag är kvinna, alltså har jag bröst, det beror på mitt kön och har inget med genus att göra. Samhället förväntar sig att jag skall raka benen, det beror på att folk tycker att man skall ha rakade ben för att vara "kvinnlig", det hör alltså till mitt genus.)

• Rusty

Fjuppan,

I föskolan handlar det om att följa förskolans läroplan, här är ett utgrag där "genustänk" kommer in:

"Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller."

Det handlar inte om att man skall ge olika leksaker till barnen utan att arbeta för att motverka de traditioner och fördomar som motar in flickor i en rosa "flickfålla" och pojkarna i en blå "pojkfålla". Barnen skall få välja själva helt enkelt (och självklart leka med de leksaker de gillar bäst oavsett vilken kön de råkar ha).

• Rusty

BS,

Förklara gärna på vilket sätt traditionella könsroller motverkat svält och sjukdomar. Jag är säker på att människor i de delar av världen där man svälter idag (som händelsevis ofta råkar sammanfalla med de delar där kvinnor har minst makt) är jätteintresserade av hur de kan få mat för dagen med hjälp av och hemmafruideal och gråtförbud för pojkar.

Och så tillbaka till ämnet: Det handlar om att ge alla barn tillgång till hela spektrat och låta dem välja själva vad de gillar och vem de vill vara istället för att särbehandla dem utifrån deras fortplantningsorgan. Varför är det så himla läskigt?

• Rusty
    DrKejs skrev 2007-08-27 10:33:55 följande:
    Däremot blir det läskigt när barnen tvingas att göra saker som de inte vill, när man experimenterar med barnen i dagis och där man inte tar hänsyn till de (faktiskt) existerande biologiska skillnaderna.
    Ja visst. Men det har inget med genustänk att göra. Tillbaka till ämnet tack.
Svar på tråden Vad är genustänk för dig?