Rusty skrev 2007-08-24 16:55:48 följande:
.Men "genustänk" är ett ganska stort begrepp, menar du i förskolan, i arbetslivet, i politiken, akademiskt?
Jag tänker på förskola/skola och hemma hos familjen.
supersemlan skrev 2007-08-24 17:43:37 följande: Ett "genustänk" i förskolan föreställer jag mig får konsekvensen att man inte korrigerar barnens beteende bara för att de agerar "fel" i förhållande till sitt kön och att man inte bekräftar positivt bara det som är önskvärt hos en pojke eller flicka (t ex att kommentarerna "vad söt du är idag", "vilken tuff tröja", eller "vad stark du är" inte behöver riktas till olika kön). Att man är _medveten_ om sina förväntningar på könen istället för att omedvetet låta förväntningarna styra och därigenom bekräfta och på så vis förstärka könsskillnaderna. Med mera. Hänger du med? Allt för att ge pojkar och flickor samma möjligheter att utvecklas inom alla områden i livet.
Om jag tar skolan som exempel så förväntas pojkar vara mer okoncentrerade, högljudda och dåliga på att ta ansvar i jämförelse med flickor. Alltså kan en pojke som uppvisar det beteendet uppfattas som helt "normal", medan en flicka som beter sig likandant uppfattas som ett större bekymmer. Så ett genustänk för mig... skulle i skolan i så fall vara att försöka bli medveten om alla gånger jag bemöter flickor och pojkar på olika sätt och alla gånger som jag låter mina förväntningar styra hur jag tolkar vad eleverna gör och säger. Med mera...
Jäklar var bra skrivet! Det är ju just det som är så svårt...att inte ha undermedvetna förväntningar på barnen. Just det där med "sött" och "tufft" är SÅ typiskt. Tjejerna har söta tröjor medan killarna har tuffa ditos. En annan sak som ligger under samma principkategori är att det ofta mer okej att pojkar pillar sig på snoppen än att flickor pillar på/i sin snippa. Helt ofattbart egentligen...men å andra sidan, vuxna karlar skäms inte för att klia sig i häcken offentligt, något som ytterst få kvinnor skulle göra.
Linda Belinda skrev 2007-08-24 18:58:21 följande:
Att inte begränsa människor utifrån deras kön.
Jo...fast...hur gör man det då?
Xian skrev 2007-08-24 21:45:51 följande:
För mig betyder det att man faktiskt verkligen fokuserar på olikheter. Varför ens ha ett namn genustänk?
Men vad ska vi kalla det när vi pratar om det då? Vi måste ju ha det på agendan om vi skall komma någon vart, eller? Det är väl ganska uppenbart att det inte kommer naturligt till alla människor.l