Inlägg från: Xian |Visa alla inlägg
  • Xian

Vad är genustänk för dig?

För mig betyder det att man faktiskt verkligen fokuserar på olikheter. Varför ens ha ett namn genustänk? Varför inte behandla barn som dom är, just barn?
    Visst är ju killar lika söta i fina kläder som tjejer. Vem säger inte det åt sin son vad fin/söt du är?

Det går ju inte att komma ifrån heller att det finns olikheter som skiljer kille/tjej åt. Vad är fel på det?
    På vilket sätt begränsas barn pga kön? Börja inte med barnen börja i ert egna hem iförsta hand. Oftast är det ju tjejen som tar hela ansvaret och vad lär man då sin son/dotter? Jo att mamma städar och fixar sköter om barnen medans pappa ligger i soffan och vilar för han är trött. Då spelar det ingen roll hur mycket "genustänk" man har för barnen ser hur det går till och tar med sig det ut i livet.

Vill ni ändra förutsättningarna börja i hemmet. Rosa kläder till pojkar och dockor till killar kommer man ingen vart med.

• Xian

supersemlan

Jag vet många som har "genustänk" som inte lever efter det hemma. Känner många privat där det inte kan bli annat än fel när man är i "traditionella" roller i hemmet och försöker få barnet att ta efter något annat. Ena gången kan man läsa i trådar här tex om hur viktigt det är för att i nästa tråd så beklagar sig samma person hur tungt lass hon drar hemma

Jag behandlar inga barn olika pga kön, jag säger lika ofta att killar är söta och fina, tjejer duktiga och starka. Mina barn får leka med vad dom vill.
    Men olikheter har vi man/kvinna det kan vi aldrig komma ifrån.
    Däremot så ska man inte hindras göra det man vill för att man inte har "rätt" kön.

Jag tycker det är jättebra att olikheter finns på så sätt så kompletterar vi varandra men vi ska aldrig hindra någon pga könet.
    För vi är olika men det ena är inte bättre än det andra

Svar på tråden Vad är genustänk för dig?