Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Bot på urinvägsinfektion

Inga stringtrosor!  - ha rejäla bomullstrosor som håller dig varm om rumpan

Byt trosor oftare när du har känningar av uvi för att så lite bakterier som möjligt ska kunna ta sig tillbaka till urinröret

Badar du ute så ta av dig baddräkten så FORT du kommit ur vattnet - sitt i handduk eller trosor istället tills baddräkten torkat.

Kissa ALLTID efter sex. - gäller även när du inte har känningar av uvi.

Kissa alltid när du är kissnödig - att hålla sig i onödan ger mer bakterier - se till att få ut dom istället.

Drick mycket! INGET SOCKER. Så glöm läsk o saft just nu, drick osötade juicer, mineralvatten, vanligt vatten, citrondryck o tranbär, te går också bra.

ha alltid rena händer när du hanterar ditt underliv i samband med sex, mens och toabesök.

• Nyfiken gul
    Myrkryp skrev 2007-08-24 14:48:41 följande:
    Glömde:* Det är viktigt att tömma blåsan ordentligt, inte "snabbkissa" utan verkligen låta sista dropparna komma ut (annars kan bakterierna ligga kvar och trivas och föröka sig i lite urin)
    tänkte precis skriva detsamma - ha inte så bråttom på toan helt enkelt. Sitt gärna kvar en stund extra o kissa det sista så att du verkligen vet att blåsan är tom.
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2007-08-24 14:52:07 följande:
    Måste bara inlägga: jag har också problem med återkommande UVI.Inget av de där huskurerna som citron- och tranbärsjuice fungerade för mig, bara att masa sig iväg till doktorn, blä. Sen vill jag också krossa myten att man lättare skulle få UVI av att man blir kall.. det stämmer absolut inte! Lycka till TS
    Om man redan har bakterier i sig kan man få både uvi o blåskatarr av att få kall rumpa...

o det vet man ju aldrig om man har bakterier eller inte... så därför ska man aldrig utsätta sitt känsliga underliv för det...
Svar på tråden Bot på urinvägsinfektion