• Anonym

Bot på urinvägsinfektion

Nu känner jag att jag har en urinvägsinfektion på gång. Jag känner igen symptomen eftersom jag haft det ett antal gånger innan. De andra gångerna har det gått så långt att jag har fått penicillin av läkare.
    Tänkte att det kanske finns nått man kan göra själv, för att förhindra att det inte bryter ut helt.
    Några tips?

• Svar på tråden Bot på urinvägsinfektion
  • Anonym

Drick tranbärsjuice och mycket vatten

• MosterMaja

C-vitamin (ex brus), drick massor med vatten!!

Gå _inte_ på toa så fort du känner dig nödig, vänta tills du har druckit så pass att du kan kissa ordentligt - då "rensar" du bort bakterierna..jag vet, ibland känns det verkligen som man ska kissa på sig, men man måste försöka hålla ut!

Håll dig varm i underlivet!

• Myrkryp

* Drick mycket
    * Håll dig inte för länge (lite tvärtemot ovanstående men...)(det är bra att "skölja igenom" blåsan och urinröret så bakterierna inte hinner växa till sig, utan följer med ut).
    * Torka dig åt rätt håll (gör de allra flesta såklart redan men...).
    * Kissa efter sex (bakterier som vill krypa uppåt följer med ut).

De två sista punkterna är kanske mer förebyggande, har du redan symtom skulle jag dricka mycket och kissa mycket

• Nyfiken gul

Inga stringtrosor!  - ha rejäla bomullstrosor som håller dig varm om rumpan

Byt trosor oftare när du har känningar av uvi för att så lite bakterier som möjligt ska kunna ta sig tillbaka till urinröret

Badar du ute så ta av dig baddräkten så FORT du kommit ur vattnet - sitt i handduk eller trosor istället tills baddräkten torkat.

Kissa ALLTID efter sex. - gäller även när du inte har känningar av uvi.

Kissa alltid när du är kissnödig - att hålla sig i onödan ger mer bakterier - se till att få ut dom istället.

Drick mycket! INGET SOCKER. Så glöm läsk o saft just nu, drick osötade juicer, mineralvatten, vanligt vatten, citrondryck o tranbär, te går också bra.

ha alltid rena händer när du hanterar ditt underliv i samband med sex, mens och toabesök.

• Myrkryp

Glömde:
    * Det är viktigt att tömma blåsan ordentligt, inte "snabbkissa" utan verkligen låta sista dropparna komma ut (annars kan bakterierna ligga kvar och trivas och föröka sig i lite urin)

• Anonym

Måste bara inlägga: jag har också problem med återkommande UVI.
    Inget av de där huskurerna som citron- och tranbärsjuice fungerade för mig, bara att masa sig iväg till doktorn, blä.

Sen vill jag också krossa myten att man lättare skulle få UVI av att man blir kall.. det stämmer absolut inte!

Lycka till TS

• Nyfiken gul
    Myrkryp skrev 2007-08-24 14:48:41 följande:
    Glömde:* Det är viktigt att tömma blåsan ordentligt, inte "snabbkissa" utan verkligen låta sista dropparna komma ut (annars kan bakterierna ligga kvar och trivas och föröka sig i lite urin)
    tänkte precis skriva detsamma - ha inte så bråttom på toan helt enkelt. Sitt gärna kvar en stund extra o kissa det sista så att du verkligen vet att blåsan är tom.
  • MosterMaja

Men om man redan har fått infektionen ska man väl ändå hålla sig tills man kan kissa ordentligt (för att rensa, just som du sa) annars kommer ju bara en droppe eller två (om man går så fort man är nödig)?!

Men om man ännu inte fått infektion så visst, då ska man absolut inte hålla sig!

Kanske har fel, men detta har jag fått höra alla gånger jag haft urinvägsinfektion..

Myrkryp skrev 2007-08-24 14:48:41 följande:
    Glömde:* Det är viktigt att tömma blåsan ordentligt, inte "snabbkissa" utan verkligen låta sista dropparna komma ut (annars kan bakterierna ligga kvar och trivas och föröka sig i lite urin)
  • RiaRa

Som de innan säger. Drick mycket och surt. Citron, tranbär, lime..Lingon har jag för mig med men är osäker.

Svar på tråden Bot på urinvägsinfektion