• LB1978

Rökt ål???

Hur är det egentligen med att äta rökt ål i en graviditet???
    Jag har hört av vissa att det är strängt förbjudet att äta men andra säger att det är endast i början av graviditeten när så mycket utvecklas, det är mindre fara i slutet då bebisen bara ska gå upp i vikt ......
    Själv har jag ingen aning, men om någon vet så skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Rökt ål???
  • linhen

Nja... Ål är ju en fet fisk och feta fiskar binder mycket tungmetaller. Så det bör man väl låta bli?

• linhen

... om man nu vill följa råden...

• linhen

...men det gäller ju inte bara när man är gravid, att man inte ska överkonsumera fet fisk... Så, nu är jag klar.

• JohannaJ
    linhen skrev 2007-08-24 19:07:41 följande:
    ...men det gäller ju inte bara när man är gravid, att man inte ska överkonsumera fet fisk... Så, nu är jag klar.
    nej men till exempel dioxiner är ju bevisat farligt för foster och därför ska man vara extra försiktig som gravid.
  • mimaer

Jag har läst att man bör undvika ål helt under graviditeten men jag tror inte att bebisen skulle ta skada om man äter liiiiiite.. Men är det det du känner sug efter och bara vill frossa varje dag så skulle jag,om det var jag, försöka hitta ngt annat att frossa.. Jag är egentligen emot alla "förbud" och äter allt jag vill fast med måtta...

• lata kocken Johanna

eftersom ingen verkar läsa på livsmedelverkets hemsida så klipper jag in....

på livsmedelslistan under AVSTÅ från:

Ål Kan innehålla miljögifter.

Fisk och vår hälsa

Fisk är rik på protein, värdefulla vitaminer och spårelement och är därför nyttig mat. Fisk är således en viktig del av vår kost. Konsumtion av fet fisk som sill, strömming, lax och makrill är speciellt betydelsefull för folkhälsan, eftersom sådan fisk innehåller fleromättade fettsyror som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Livsmedelsverket anser därför att svensken i gemen bör öka sin konsumtion av fisk.

Fisk från vissa områden kan dock innehålla förhållandevis höga halter av t ex kvicksilver (metylkvicksilver), organiska miljöföroreningar (DDT, PCB, dioxiner m fl) eller radioaktivt cesium. I vissa fall har förtäring av fisk också orsakat matförgiftningar på grund av dålig hantering, och Listeria-bakterier har ett flertal gånger hittats främst i vacuumförpackad rökt och gravad fisk. Större delen av den fisk som konsumeras innehåller dock mycket låga halter av föroreningar och hanteras på ett tillfredsställande sätt. För fisk gäller grundregeln - precis som för annan mat - att man bör äta varierat och undvika ett ensidig konsumtion av ett enda livsmedel.

Metylkvicksilver

Ett högt intag av metylkvicksilver under graviditeten kan - utan att påverka modern - skada fostrets nervsystem. Det beror på att nervsystemet under utvecklingsperioden är särskilt känsligt för påverkan. Även under de första levnadsmånaderna fortsätter nervsystemet att utvecklas. I utländska studier har man observerat fördröjd mental och psykomotorisk utveckling hos barn som under fosterperioden utsatts för relativt små mängder metylkvicksilver.

Eftersom metylkvicksilver stannar kvar i kroppen i flera månader är det befogat att även den allra första tiden av graviditeten avstå från sådan fisk som kan innehålla förhöjda halter av detta ämne, därför ges samma kostråd till kvinnor som planerar att skaffa barn snart.

De studier av kvicksilverintaget hos gravida kvinnor som gjorts i Sverige visar att intaget normalt är lägre än vad som visats ge effekter. Eftersom man inte har kunnat fastställa någon intagsnivå där skador helt säkert inte uppkommer avråder Livsmedelsverket från konsumtion av dessa fiskarter närmast före, under och efter graviditeten.

Organiska miljöföroreningar

Fiskar med hög fetthalt kan i vissa fall innehålla förhöjda halter av organiska miljöföroreningar. Förhöjda halter har bl a påträffats i strömming och vildfångad lax och laxöring från Östersjön.

PCB och dioxiner är exempel på organiska klorföreningar som antytts ge upphov till skadliga effekter hos personer som konsumerar livsmedel innehållande höga halter av dessa ämnen. Foster och spädbarnstiden utgör särskilt känsliga perioder, och epidemiologiska studier av PCB/dioxin-effekter på människan har bl a antytt små beteende- och minnesstörningar hos barn till PCB/dioxin-exponerade mödrar. Dessutom påträffas bromerade flamskyddsmedel, en grupp av organiska bromföreningar, i bröstmjölken hos svenska mödrar. Då de aktuella organiska miljöföroreningarna finns kvar under mycket lång tid i kroppen är det av vikt att flickor samt kvinnor i barnafödande ålder har en låg exponering för sådana ämnen och att speciellt dessa grupper följer de råd som ges avseende konsumtion av fet ostkustfisk.

En gång är ingen gång - eftersom dessa råd gäller alla i fertil ålder men man bör inte göra undantag mer än ngn gång! Det är ju inte mikrober det handlar om.
    Så har man ätit så behöver man inte få panik...

• mimaer

Jodå jag har läst men skall jag följa allla de råden som står överallt så hade jag blivit knäpp i huvudet.. jag har två friska fina flickor och jag har ätit det jag har velat, men med måtta som jag skrev tidigare..
    men det är ju upp till var och en hur de vill göra.. jag svarar bara för mig och hur jag tänker.. även om jag tycker att det har gått en ening till öäverdrift

• lata kocken Johanna

läs vad jag skrev längst ner!

och det är ju inte mkt råd som står på slv.se

det är alla IDIOTISKA tidningar, böcker, goda vänner, svärmödrar mm mm som är problemet. Då ökar helt plötsligt en ganska liten och LOGISK lista till ngt gigantiskt och ogreppbart.

för att inte tala om alla myter som sprids härinne

nej jag är på väg att ge upp på det här stället det blir ju bara mer och mer myter och dumheter som sprids....

• mimaer

oj jag menade inte att vara otrevlig, läste hur jag skrivit och kan det uppfattades så.. jag bara förtydliga hur jag tänkte och tyckte..

Jag blir också helt mörkrädd när man läser vad vissa skriver här inne.. De har panik för att de råkat få i sig en liiiiiiiten tugga på en brieostbit eller missat ta sin vitamin/järntablett en dag och tror att det kommer hända något fruktansvärt med bebisen och det kan ju itne vara bra för bebisen.. jag tror att då är det bättre med en liten bit "förbjuden" ost ist fär att man går och är hysterisk och tror att man framkallatett missfall pga samma orsak..

Svar på tråden Rökt ål???