• LB1978

Rökt ål???

Hur är det egentligen med att äta rökt ål i en graviditet???
    Jag har hört av vissa att det är strängt förbjudet att äta men andra säger att det är endast i början av graviditeten när så mycket utvecklas, det är mindre fara i slutet då bebisen bara ska gå upp i vikt ......
    Själv har jag ingen aning, men om någon vet så skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Rökt ål???
  • lata kocken Johanna

sorry reagerade kanske lite väl starkt

är såååå trött på att samma frågor kommer om och om och om igen
    som det där med en liiiten bit brie...
    och såna här "jag åt en köttbit som kaaaaanske kunde vara lite rosa om man lyste med en röd lampa på den" - har jag dödat mitt barn nu?

Eller rena dumheter som det inte finns ngn som helst grund till
    som dressingar, ägg, ananas, mango, majonnäs, starka kryddor osv osv osv

• JohannaJ
    lata kocken Johanna skrev 2007-08-24 19:50:25 följande:
    läs vad jag skrev längst ner!och det är ju inte mkt råd som står på slv.sedet är alla IDIOTISKA tidningar, böcker, goda vänner, svärmödrar mm mm som är problemet. Då ökar helt plötsligt en ganska liten och LOGISK lista till ngt gigantiskt och ogreppbart.för att inte tala om alla myter som sprids härinne nej jag är på väg att ge upp på det här stället det blir ju bara mer och mer myter och dumheter som sprids....
    okej, och var skiljde det sig från det jag skrev?
  • JohannaJ

sorry lata kocken, citerade fel inlägg. Menade snarare: 
    "eftersom ingen verkar läsa på livsmedelverkets hemsida så klipper jag in...."

Vad det gäller dioxiner så är den tillåtna halten hos fiskar som fiskas i Östersjön bra mycket högre än EU:s nivå för tillåten försäljning. Detta för att främja fiskeindustrin. Med andra ord kan en gång vara en betydelsefull gång om man har otur, ingen vet i förväg hur mycket man lagrat i kroppen. Varför chansa?

• lata kocken Johanna

Johanna J

att det inte handlar om ALL fet fisk - du generaliserade rätt grovt, det är många feta fiskar som är BRA att äta

att det inte främst handlar om dioxiner utan om metylkvicksilver som lagras

Dioxiner får de flesta i sig långt mkt mer genom avgaser, passiv/aktiv rökning och övrig kost än genom fisken

• lata kocken Johanna

och det var INKLIPPT från slv eftersom det verkar som folk inte läser - DU kanske hade läst ngn gång....

Ål lever ju inte HELA livet i östersjön - de är en av de fiskar som flyttar längst under sina liv

och de är fulla med metylkvicksilver som jag skrev ovan, inte främst dioxier

• JohannaJ
    lata kocken Johanna skrev 2007-08-24 21:46:12 följande:
    Johanna Jatt det inte handlar om ALL fet fisk - du generaliserade rätt grovt, det är många feta fiskar som är BRA att ätaatt det inte främst handlar om dioxiner utan om metylkvicksilver som lagrasDioxiner får de flesta i sig långt mkt mer genom avgaser, passiv/aktiv rökning och övrig kost än genom fisken
    jag såg det nu. Läs i din GB
  • JohannaJ
    lata kocken Johanna skrev 2007-08-24 21:46:12 följande:
    Johanna Jatt det inte handlar om ALL fet fisk - du generaliserade rätt grovt, det är många feta fiskar som är BRA att ätaatt det inte främst handlar om dioxiner utan om metylkvicksilver som lagrasDioxiner får de flesta i sig långt mkt mer genom avgaser, passiv/aktiv rökning och övrig kost än genom fisken
    och det var inte meningen att generalisera utan snarare att korta ner och ge ett sakligt svar.
  • lata kocken Johanna

kan tyvärr inte svara på inlägget i min GB eftersom jag inte finns med i din lista Johanna

svarar här på bra källor och läsning

Vår föda - där publiceras sammandrag av den mesta forskningen, det är en vetenskaplig tidsskrift

Liknande fast på engelska - minns inte namnet, finns på universitetens bibiliotek, suverän

sen databaserna förståss, de medicinska typ pubmed använder jag ständigt att söka info

• JohannaJ
    lata kocken Johanna skrev 2007-08-24 21:54:03 följande:
    kan tyvärr inte svara på inlägget i min GB eftersom jag inte finns med i din lista Johannasvarar här på bra källor och läsningVår föda - där publiceras sammandrag av den mesta forskningen, det är en vetenskaplig tidsskriftLiknande fast på engelska - minns inte namnet, finns på universitetens bibiliotek, suveränsen databaserna förståss, de medicinska typ pubmed använder jag ständigt att söka info
    tack
    Jättesnällt av dig. Man blir aldrig fullärd.
  • lata kocken Johanna

kom på namnet American journal of clinical nutrition

och viktigast av alla SNF - Scandinavian Journal of Food and Nutrition

• mimaer

Jag kan inte annat än hålla med dig, blir såååå trött!!

lata kocken Johanna skrev 2007-08-24 20:46:36 följande:

sorry reagerade kanske lite väl starkt är såååå trött på att samma frågor kommer om och om och om igensom det där med en liiiten bit brie...och såna här "jag åt en köttbit som kaaaaanske kunde vara lite rosa om man lyste med en röd lampa på den" - har jag dödat mitt barn nu?Eller rena dumheter som det inte finns ngn som helst grund tillsom dressingar, ägg, ananas, mango, majonnäs, starka kryddor osv osv osv
Svar på tråden Rökt ål???