• Bitzy

Vad heter servisen?

Min dotter fick en fin servis när hon hade sitt dop. Jag vet att märket är Rörstrand, men vet inte vad just den modellen heter. Är det någon som kan hjälpa mig att ta reda på det? Jag har kollat på blocket, tradera och googlat efter det utan att hitta något. Jag har en bild på den i mitt galleri.

• Svar på tråden Vad heter servisen?
  • Black pearl
    Bitzy skrev 2007-08-25 14:44:35 följande:
    Jo, enligt han som hon fick den av så sa han att den var värdefull och att en tallrik till den kostar 300kr. Vet inte om det är sant eller inte eller om det ens är till någon hjälp.
    Sorry
  • mimo

Det är mycket möjligt att den är värdefull när det är en gammal rörstrand servis, men jag tror att personen har köpt den i en antikaffär eller haft den den sparad hemma.
    Kolla in bokaffären efter boken "Rörstrand under 280 år" där kan du nog hitta din servis.
    Lycka till!

• Bitzy

Nej, där fanns den inte heller. Hehe

• mama80

Ingen aning här heller, men söt var den

• Bitzy
    mama80 skrev 2007-08-25 21:32:32 följande:
    Ingen aning här heller, men söt var den
    Tack! Hoppas att hon själv gillar den när hon blir stor. :) Hehe
  • love actually

Jag kikade på dina bilder, trodde först att det var rörstrand - matta rosor, men det verkar inte vara det.. Hur som helst, maila bilderna till rörstrand museum så kan de nog berätta; http://rorstrand-museum.se/servisens_namn.html

Berätta gärna sen vad det var för servis!

• Bitzy

love actually skrev 2007-08-25 21:53:28 följande:

Jag kikade på dina bilder, trodde först att det var rörstrand - matta rosor, men det verkar inte vara det.. Hur som helst, maila bilderna till rörstrand museum så kan de nog berätta; rorstrand-museum.se/servisens_namn.htmlBerätta gärna sen vad det var för servis!
    Tack! Ska genast maila till dem. :)
  • vickan71

Du kan ju alltid maila dom stora aktionsfirmorna kanske med en bild pa servisen. vilket for ovrigt var jattesot. Hoppas du hittar natt svar. lycka till!!

• Bitzy

Tack! Jag ska vänta lite med innan jag mailar till de stora auktionsfirmorna. Men nu har jag lagt in den på den sidan Maebel tipsade om. Tack Maebel!

• Bitzy

Nu har jag fått svar från Rörstrand museum. Jag skriver av mailet här. Tyvärr visste de inte vad serien hette men jag fick veta en hel del intressant ändå.

Hej och tack för din förfrågan. Det är inte lätt att hitta något namn på en servis om det inte regelrätt står stämplat undertill. Faktum är ju att många serviser aldrig fick något namn. En del fick bara ett nummer, en del inte ens det. Men servisen har ju en ganska särpräglad form, och den kan man berätta lite om. Modellen kallas BH och den fanns i produktion mellan åren 1892-1926. Den tillverkades i benporslin och var faktiskt den första servismodellen man tillverkade i det nya materialet benporslin. Benporslinet består till 50% av brända djurben, vilket får godset att bli genomlysbart, och det var precis den effekten man ville uppnå. Rörstrand hade försökt uppnå detta alltsedan starten 1726. BH-modellen tillverkades med flera olika dekorer.
    När exakt din dotters servis fanns i produktion vet vi alltså inte men det handlar ju om tiden mellan 1892-1926.

• Gorban

Kan tillägga att så gamla serviser inte kostar så mycket att köpa. Serviser från 1950-talet är de som är dyrast.

Svar på tråden Vad heter servisen?