• imp

är vindruvor/ russin farligt för hund

alla vet att chocklad är farligt för hund men vad vet ni om vindruvor / russin är de farligt för din hundar att äta.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är vindruvor/ russin farligt för hund
  • imp
    Det har också visat sig att hundar kan få njurskador av vindruvor eller russin om de får i sig en större mängd. Exakt vad detta beror på vet man än så länge inte.
     hämtat här så kan ni läsa själv http://www.apoteket.se/rd/d/520/a/713&t=2242&print=true

Endast några få vindruvor eller russin kan leda till att hunden avlider. Så lite vindruvor som 4,7 gram per kroppskilo har visat sig kunna vara dödligt.

Diffusa symtom

Efter ca två timmar brukar den förgiftade hunden kräkas. Symtom som diarré och trötthet kommer efter fem till sex timmar. Eftersom de första symtomen är diffusa dröjer det oftast upp till flere dygn innan ägaren förstår att hunden är förgiftad. Akuta njurbesvär visar sig genom att hunden mister aptiten, får blod i urinen och visar tecken på smärta. En del hundar har helt slutat producera urin och vid flere fall har hundar blivit så dåliga att de avlidit eller att man avlivat dem. I de fall där hundar klarat sig, har symtomen försvunnit inom några dagar. I sällsynta fall har det dröjt upp till flera veckor innan hunden tillfrisknat.

Behandling i tid

Det är viktigt att hunden får behandling så fort som möjligt. Om den inte självmant kräks upp vindruvorna eller russinen, så kan en veterinär ge medel som tvingar hunden att spy. Aktivt kol, som binder maginnehållet så att eventuella gifter inte tas upp av kroppen, har provats vid flera tillfällen. Hunden kan behöva dropp under ett par dygn för att få i sig vätska intravenöst. Det minskar risken för framtida problem med njurarna. Under de första dagarna bör blodprover tas regelbundet och mediciner kan vara nodvändiga.

Källa: Hund Liv nummer 5

• Winnertaco

Ehhh... Jaxon har ätit massor av vindruvor, han älskade det är han var valp.

Johanna 061223
  • NeA 84

visste att de va farligt....

vad kommer efter de här........
  • NeA 84

ekollon är med farligt, inte för att hundar kanske älskar de direkt men....
    de ger lever problem

vad kommer efter de här........
  • Rottis77

Var har HundLiv fått sin info ifrån?? Dom veterinären jag jobbar hos har ALDRIG hört talas om något fall i sverige där dödorsaken varit vindruvor eller russin.

• imp
    Rottis77 skrev 2007-08-25 19:50:51 följande:
    Var har HundLiv fått sin info ifrån?? Dom veterinären jag jobbar hos har ALDRIG hört talas om något fall i sverige där dödorsaken varit vindruvor eller russin.

grape and raisin toxicity in dogs av katrina Mcknight hämtat ur vetrinary Tecchician feb 2005  sen grapes ruasins and sultanas and other food toxic to dogs av alexander cambell ukvet vol12 nr 1 jan2007 plus en till sida.

men min vetrinär här hemma där jag bor sa också att det var farligt med vindruvor för jag har frågat dem men att de inte vet exat varför hundarna blir sjuka av det

• frulan

Ja, vetat länge.

Som "tur" är så skyr min hund både grönsaker och frukt som elden

Fast häromdagen åt han faktiskt tre ärtor!

• Rottis77
    imp skrev 2007-08-25 19:58:51 följande:
    grape and raisin toxicity in dogs av katrina Mcknight hämtat ur vetrinary Tecchician feb 2005  sen grapes ruasins and sultanas and other food toxic to dogs av alexander cambell ukvet vol12 nr 1 jan2007 plus en till sida. men min vetrinär här hemma där jag bor sa också att det var farligt med vindruvor för jag har frågat dem men att de inte vet exat varför hundarna blir sjuka av det
    Detta är ju den enda infon man kan hitta på just detta.

Och hur kan dom vara säkra på att det har med just vindruvor och russin att göra när dom inte vet vad det är dom blir dåliga av??

Med tanke på hur många hundar, små som stora, det är som äter vindruvor så borde det ju vara vanlig  att hundar bli dåliga om det är så att det är farligt!

Men självklart ska man lyssna på sin vet och jag litar till 110 % på min så därför får mina fortfarande vindruvor då och då.
  • imp

rottis ja det är ju ditt val om du vill ge dina hundar vindruvor och russin men där står ju att de vet ju inte vilket ämne som gör hunden sjuk som finns i vindruvan men de vet ju säkert att det finns något som gör det. men det är ju upp till vaje hundägare  fall de vill risker  sin hund hälsa för att man inte lyssnar på varningar som kommer.
     tror ju inte  att de skriver det utan att veta något och att det finns någon studie på det

men det finns ju folk som ger både lök och choclad också till sina hundar fast det är farligt.

• Rottis77

imp: Choklad och lök är en helt annan femma, där VET man säkert att det är farligt/giftigt, men det vet dom inte om vindruvor/russin, bara att det KANSKE kan ha med det att göra.

Ni har säkert också hört att man ska ge kortison till sina hundar om dom blir ormbitna! Vet ni att det är högre dödlighet på hundarna om man gett kortsion än på dom hundar som inte fått kostison. Dessutom finns det ingenting som bevisar att kortison gör någon nytta alls! Bara att dödligheten är större.

• Anna Svenssonliv

nej, det var inte menat till någon speciell..utan till alla människor därute som påstår saker de inte har en aning om.

• imp

nej tror inte att det är så många som vet det

• Sweden

Japp, det visste jag. Nar min valp hade satt i sig en ask russin ringde jag till veterinaren som bad mig aka till djurakuten direkt. Har en kompis som har en kompis som bor pa en vingard dar de odlar vindruvor. Deras hund at vindruvor nastintill varje dag och nu nar den blev ca 5 ar fungerade inte njurarna langre och den fick avlivas. Aven om inte alla hundar reagerar likadant skulle jag ta det sakra fore det osakra och inte ge hundar vindruvor/russin.

Svar på tråden är vindruvor/ russin farligt för hund