Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Tips om att få valp rumsren???????

Den har ingen som helst koll på blåsa och tarm nu. Så det bästa du kan göra är att gå ut och rasta hunden varje gång den sovit, ätit och lekt. Det kan bli upp till 15 gånger om dagen om det vill sig illa. Att ställa klockan varannan timme borde du inte behöva göra. Men en natt-rastning kan behövas. Och konsekvens är viktigt. Man får inte vara bekväm när man har valp. Men om du följer råden ovan, så lär du inte behöva torka kiss och bajs inne. Gå också alltid till samma plätt allra först ute, då blir det inte så intressant att nosa runt.

• Birgitta2

Jempa L skrev 2007-08-26 11:10:19 följande:

Försök håll valpen på en begränsad yta i början, de vill hålla sig renliga.
    Det är inte nödvändigt om man håller efter kisseriet som jag beskrivit ovan. Däremot nattetid bör valpen hållas i en stor bur (ingen liten transport bur, den måste kunna röra på sig), eller annan mindre yta ex.vis bredvid er säng. En hund kissar och bajsar inte nära sin sovplats, och har den bara en liten yta på natten så kan ni hindra den från att kissa och bajsa. Men viktigt är att ni tar ut hunden på natten åtminstone en gång. Lyft upp den och sätt inte ner den förrän den kommer ut där den skall göra ifrån sig. Sätter du ner valpen för att ta på skorna är risken jättestor att den kissar just då.
  • Birgitta2
    Thez skrev 2007-08-26 12:45:56 följande:
    Men om man inte tar ut valpen på natten och låter den kissa inne på natten, kan dom inte tro att det är helt ok att kissa inne då? Vi brukar hålla hunden inne i vårat rum under natten, han har en säng jämte våran..... vi har dörren på glänt så vi kan höra om barnen skulle vakna på natten, men änså länge har inte hunden gått ut från rummet.
    En hund som dagligen går ut många gångar för att kissa och bajsa och får kissa inne på natten, får ju verkligen konstiga signaler. Jag satte klockan på 03.00 varje natt. Och upp kom vi, och hunden kissade aldrig inne på natten. Det är orättvist att lära en hund rumsrenhet och ändå låta den kissa inne på natten. Då får man ju inte en rumsren hund. Så jag känner precis som du att en hund kissar antingen ute eller inne. Det finns inte både ock. Det är hundens villkor som gäller, inte ens egen bekvämlighet.
  • Birgitta2
    yatsy skrev 2007-08-26 13:02:39 följande:
    Men när det gäller nattkissning så måste jag kommentera. jag har tre vovvar och dom två första hade jag inte nattkissning på. det gick jättebra ändå. Men den tredje hade vi det på för läget va helt enkelt ok för det. men sen efter några månader när vi kände att hon kan det där med rumsrenhet så slutade vi. (Vi vill ju inte gå ut varje natt i hela hundens liv.) Och då va hon så van att kissa på natten att hon gjorde det inne.
    Vi nattkissade min dåvarande valp i ungefär en månad. Sen behövdes det inte mer. Då gick vi ut vid 23-tiden och sen vid 07.00. Funkade kanonbra. Det handlar nog oftast att deras urinblåsa inte är så stor att de klarar att hålla sig hela natten. Jag tror ni hade lite otur med er hund. Men jag minns valptiden som jobbig. Det var ett evigt springande ut. Vissa använder tidningar, men det uteslöt vi. Risken finns ju att en tidning sen halkar ner på golvet och utlöser en kissreflex även i den åldern när man fått hunden rumsren. Jag vet inte. Men de tips jag delat med mig av ovan, är exakt de som jag själv använde. Det tog två månader att få hunden helt rumsren på så sätt att han talade om när han ville gå ut. Och jag var så flitig att det hände endast två olyckor under hela tiden. Och jag tappade flera kilo av allt rännande också, inte helt fel.
  • Birgitta2
    antitanten skrev 2007-08-26 15:19:32 följande:
    Att ha valpen inne i ert sovrum är INTE att föredra. Då får man en hund som blir mkt mkt beroende av er. Ni vill ju till exempel inte att era barn ska sova hos er, och likaså hunden - som ju står ännu lägre i rang än era barn- ska självklart inte sova i samma rum som er. Oavsett hur liten. Får en valp sova för länge med er, blir resultatet att den aldrig blir självständig och kan bli osäker också.
    Fel... en valp behöver sin flock och skall verkligen inte ställas utanför flocken på nätterna. Precis som man inte förskjuter sina bebisar från föräldrarna. Ingen låter en liten baby skrika lungorna ur sig timme ut och timme in, bara för att inte skämma bort ungarna. Likadant är det för små valpar. Även valpar växer upp, och kommer välja ut andra platser än sängen.
Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????