• Thez

Tips om att få valp rumsren???????

Jag har en liten valp på 11 veckor som jag försöker få rumsren, men jag tycker inget hjälper.
    Någon som vet på hur lång tid det kan ta ungefär att få en valp rumsren? Några tips hur man kan göra??

Just nu gör vi så att vi går ut med hunden ca varannan timme, kissar eller bajsar den ute så berömmer vi den och ge den en godisbit, på natten får vi ställa klockan varannan timme för att gå ut med hunden, ska det behövas? Hunden säger inte riktig till när den vill ut, utan den gnyr till några sekunder och sen händer det, man måste väl ändå hinna sätta på sig jacka? Sen tar vi ut hunden så fort som den sovit en stund, för då brukar det oxå va dags. Men trots att man gått ut med den så kissar den ändå inne ibland....

• Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????
  • maskrosen77

det tar tid. upp till 6 månader. Din hund är ju så liten. Och att han gnyr betyder ju att han säger till..När min hund gnydde så hann jag inte heller sätta på mig något.

23 oktober åker jag.
  • Birgitta2

Den har ingen som helst koll på blåsa och tarm nu. Så det bästa du kan göra är att gå ut och rasta hunden varje gång den sovit, ätit och lekt. Det kan bli upp till 15 gånger om dagen om det vill sig illa. Att ställa klockan varannan timme borde du inte behöva göra. Men en natt-rastning kan behövas. Och konsekvens är viktigt. Man får inte vara bekväm när man har valp. Men om du följer råden ovan, så lär du inte behöva torka kiss och bajs inne. Gå också alltid till samma plätt allra först ute, då blir det inte så intressant att nosa runt.

• Jempa L

Försök håll valpen på en begränsad yta i början, de vill hålla sig renliga. Om de har ett stort hus att röra sig i kan de helt enkelt välja vissa rum till toalett. Inga tidningar på golvet, då tror valpen att den ska jålla sig ute och kissar direkt när den kommer in till tidningen ist.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Birgitta2

Jempa L skrev 2007-08-26 11:10:19 följande:

Försök håll valpen på en begränsad yta i början, de vill hålla sig renliga.
    Det är inte nödvändigt om man håller efter kisseriet som jag beskrivit ovan. Däremot nattetid bör valpen hållas i en stor bur (ingen liten transport bur, den måste kunna röra på sig), eller annan mindre yta ex.vis bredvid er säng. En hund kissar och bajsar inte nära sin sovplats, och har den bara en liten yta på natten så kan ni hindra den från att kissa och bajsa. Men viktigt är att ni tar ut hunden på natten åtminstone en gång. Lyft upp den och sätt inte ner den förrän den kommer ut där den skall göra ifrån sig. Sätter du ner valpen för att ta på skorna är risken jättestor att den kissar just då.
  • Kenzie

Jag instämmer helt med Birgitta2.

Älskade Theodor 060329
  • frulan

Tyckte jag såg i någon annan tråd att ni endast haft hunden några dagar.
    Vänta ett tag så märker ni säkert resultat

Du har fått bra tips här, tänker bara tillägga det angående att de kissar när de kommer hem.
    En valp känner sig trygg hemma, det är därför "olyckor" händer där.
    När man är ute finns det så mycket annat att fokusera på (det är därför man alltid ska gå till samma plats, så den blir tråkig och trygg) plus att man inte vill avslöja att man är en liten valp genom att kissa.

En hund kan inte kontrollera sin blåsa (fysiologiskt) förrän den är runt 4-6 månader, så alla som blir rumsrena innan har bara bra hussar och mattar

Det kan ta upp till ett år att få en hund helt rumsren, så det är bara att bita ihop, vara konsekvent och tydlig

Lycka till!

• frulan

Precis som maskrosen säger... Gnyr han så säger han ju faktiskt till men sen händer det på en gång (pga att de inte kan kontrollera blåsan).

Vår hund gick och nosade runt lite på golvet innan han ville poopa, gnydde lite när han ville kissa.
    Då gällde det att vara snabb ut
    Ibland hann man och ibland inte.

• Jempa L
    Birgitta2 skrev 2007-08-26 11:24:07 följande:
    Jempa L skrev 2007-08-26 11:10:19 följande: Det är inte nödvändigt om man håller efter kisseriet som jag beskrivit ovan. Däremot nattetid bör valpen hållas i en stor bur (ingen liten transport bur, den måste kunna röra på sig), eller annan mindre yta ex.vis bredvid er säng. En hund kissar och bajsar inte nära sin sovplats, och har den bara en liten yta på natten så kan ni hindra den från att kissa och bajsa. Men viktigt är att ni tar ut hunden på natten åtminstone en gång. Lyft upp den och sätt inte ner den förrän den kommer ut där den skall göra ifrån sig. Sätter du ner valpen för att ta på skorna är risken jättestor att den kissar just då.
    Ja, jag tänkte mest på att begränsa till ett par rum som tex köket och hallen den första tiden. Beror ju förstås på hur man bor, det gäller ju även att kunna vara nära valpen och försöka läsa dess signaler.
    Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Mamma Lotta

VI brukar råda våra valpköpare att lyfta ut valpen efter lek efter mat och efter sömn och så fort den gjort ifrån sig berömma mycket och sedan direkt lyfta in den, vi brukar INTE rekommendera att man går ut med valen på natten utan då begränsa ytan till tex köket , detta för att inte skapa en vana att gå ut på natten, för en del går det fort att lära sig och för en del tar det längre tid, men om man är observant på sin valp så ser man på valpen när den är nödig den behöver inte gnälla. men man ser det på hur den beter sig.
    Men viktigt är att man berömmer när den gör nåt UTE och när den gör något inne så kommenterar man det inte eller straffar valpen man får helt enkelt ta det som blir det är ju en liten bebis...Lycka till!

Life is what happends while making other plans...
  • Thez

Men om man inte tar ut valpen på natten och låter den kissa inne på natten, kan dom inte tro att det är helt ok att kissa inne då? Vi brukar hålla hunden inne i vårat rum under natten, han har en säng jämte våran..... vi har dörren på glänt så vi kan höra om barnen skulle vakna på natten, men änså länge har inte hunden gått ut från rummet.

Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????