Tips om att få valp rumsren???????
Det verkar som om ni fastnat lite i er önskan att få hunden rumsren fort. Läs hundens signaler, lär er hur den fungerar. Det är inte som ett barn som man tror sig vara hungrig kontra bajsnödig var fjärde timma liksom. Jag gjorde så att jag tog användning av katterna när jag rumsrenstränat mina valpar. Dom lär sig mkt av katter. Kattlådan fick en fantastisk betydelse även för valpen. Jag flyttade ut kattlådan på balkongen.... Den som hunden skulle ha, lade jag till o med gräs i så att det mer o mer skulle likna UTOMHUS. Värt att tänka på: En hund som får mat, vill ganska snart ut o kissa o bajsa. Valpar har snabb ämnesomsättning. Se till att INTE ge mat innan utgång. Försök skjut upp utgåendet med ca 15 minuter varje gång... tills att ni märker att den faktiskt faller in i "schemat". Till slut kommer den att inse att utgång sker på bestämda tider och mer rutinmässigt. Hundar tycker om rutiner. Att ha valpen inne i ert sovrum är INTE att föredra. Då får man en hund som blir mkt mkt beroende av er. Ni vill ju till exempel inte att era barn ska sova hos er, och likaså hunden - som ju står ännu lägre i rang än era barn- ska självklart inte sova i samma rum som er. Oavsett hur liten. Får en valp sova för länge med er, blir resultatet att den aldrig blir självständig och kan bli osäker också. Försök tänk er in i valpens mammas tänkande och agerande. Så skall ni förhålla er till valpen i början. Om man tittar på tikar och hur de behandlar och är mot sina valpar kan man många gånger bli förvånad över hur "opersonligt" det kan verka. Men detta är just det som är träningen inför den vuxna hundens fortsatta liv.