Inlägg från: Lokesmamma |Visa alla inlägg
  • Lokesmamma

Tips om att få valp rumsren???????

En hund kan bli rumsren på 1 vecka o sen kan de ta flera månader, e ju olika. Jag har alltid fyat inne tagit ut direkt om de gjort inne efter de ätit busat o sovit. Sen berömt överdrivet mycke när de gjort ifrån sej ute. Har alltid funkat..

• Lokesmamma

Därför lär man den va som e rätt o fel! Eftersom de inte vet de.. Precis som med barn. Alla fyar väl på olika sätt mitt sätt o säga fy är att säga fy med lite högre bestämd röst o peka på vad som de har gjort fel.

frulan skrev 2007-08-28 07:14:18 följande:
    LokesmammaI all välmening... Om man fyar så kan det bli så att hunden smyger undan inne och kissar/bajsar.Valpen fattar ju inte att det är fel att göra det inne, den tror ju att det är fel att just kissa/bajsa om man bannar och den måste ju göra sina behov.Fast det är ju stor skillnad på att ett litet fy och att gorma/straffa/doppa nosen på hunden Oftast så fattar ju inte valpen vad "fy" betyder ens.
  • Lokesmamma

Aldrig hört de innan. Men de finns de säkert. Att de skulle smyga iväg för de skämms alltså.

frulan skrev 2007-08-28 16:31:00 följande:
    LokesmammaHelt rätt, alla gör olika Jag föredrar att träna förbudsövningar där man lär sig att "nej" betyder "avbryt" Fast jag skulle aldrig "neja" i rumsrenhetsträning.Vet alltför många som har fått hundar som smyger iväg och kissar bakom soffan i stället.De säger att hunden skäms när de fyar, men det gör den ju inte, den skickar ut lugnande signaler för att undvika bråk.
  • Lokesmamma

Ja har aldrig varit med om någons hund som gjort så. Man ger dem ju beröm o låter glad o piluttar överdrivet när de gjort ifrån sej ute (iaf jag). Alltså så förstår de att man inte gör de inne utan ute.

frulan skrev 2007-08-28 17:23:08 följande:
    LokesmammaNej, de smyger iväg för att kissa/bajsa. De förknippar situationen med obehag, matte/husse blir arga och därför går de undan. De behöver ju göra sina behov.En hund kan inte skämmas, det kan endast människor.Kanske skrev lite otydligt
Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????